Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  JORDFÖRBÄTTRING, höjning av land.. och häck  (läst 1575 gånger)

spontandans

  • Gäst
JORDFÖRBÄTTRING, höjning av land.. och häck
« skrivet: 24 jan-18 kl 13:13 »
Hej alternativ!!
Nu kan jag äntligen göra mer än att läsa i detta fantastiska forum för jag och min man har flyttat till ett eget hus, som har ganska stor trädgård.
Jag letar böcker om grönsaker, trädgård och biodynamisk odling på på loppisar men söker även råd av Er kloka här i vissa specifika frågor :D

Vi flyttade hit rätt sent i höstas.
Det var ett äldre par som bodde här innan och de hade bott här länge. De har hållit trädgården väldigt välskött och hade mycket fina blommor.
Alla dessa på baksidan har jag redan (bryskt nog) grävt bort, för jag vill odla endast ätliga och nyttoväxter.

1. RABATTERNA - JORDFÖRBÄTTRING
I rabatterna har det odlats blommor i gissningsvis 40 år.
Jag ville börja odla så snart som möjligt men tänker nu istället att jag borde låta jorden vila och få ny kraft först, så jag kan börja odla i riktigt bra jord nästa år istället.
Jag har häst en bit bort och har tillgång till stallgödsel - hästskit blandat med spån. Jag tänkte ev även beställa torv.
Hur är nu bästa sättet att göra detta? 1) Att odla något enkelt tex ärtor i rabatterna och hacka ner i jorden i höst, 2) Att täcka rabatterna (över hela sommaren?) 3) Att inte täcka, inte odla, blanda ner allt möjligt gott - gräsklipp, skit, löv, torv, aska etc. 4) Andra alternativ


2. TRÄDGÅRDSLANDET - JORDFÖRBÄTTRING OCH HÖJNING
Det finns ett ganska stort trädgårdsland anlagt. I det växer det lite intressanta saker: HÖSTHALLON, rätt så mycket. Vi har klippt ner buskarna och hoppas att de kommer tillbaks nästa år.
Där finns även jordgubbsplantor, jag vet inte hur gamla de är. Jag skulle nog gärna slakta dem eller plantera om dem i pall men jag tror att de är gamla. Min pojkvän älskar jordgubbar och vill ha kvar dem =)
Där finns även två äppelträd som behöver beskäras, och två vinbärsbuskar som också behöver beskäras och som jag vill flytta på - de växer längst bak, jag gissar på att de är svarta.

Problemet med trädgårdlandet är att det är angränsat med stenar så man ser hur mycket det har sjunkit ner genom åren! Det är ca 20 cm under markytan (gräsmattan).
Jag vill inte odla i det förrän det är bra jord i det och jag ser det som prio1 att fylla på med jord.

Landet är ca 5*5m (ren gissning)
Vi tänkte på att köpa ett lass kompostjord från tex soptipp och lägga i. Men grejen är att landet är långt från vägen - och det går inte att komma in med maskin i trädgården..
1) Man kan dumpa den ev köpta kompostjorden ca 10m från landet och gå med skottkärra fram och tillbaks. Det blir jobbigt pga landet är upphöjt därifrån, svårt att tippa kärra i, men det är okej.
Dock så känns det lite äckligt att använda kompostjord från soptipp?! Vi har egen matavfallskompost som det går bra med men det blir inte så mycket av den, men vi ska bygga fler också =)
2) Min senaste tanke är att anlägga en "högar" i landet, med allt möjligt. Typ göra egna komposthögar där med hästbajs, trädgårdsavfall, gräsklipp. Blanda med jord, vår kompost och torv.
Men kommer detta då att skada hallonen och jordgubbarna i processen? (Fler insekter)
Jag tar gärna emot tips på detta!

3. HÄCKEN
Det är full insyn i trädgården framifrån och från grannens sida. Bakom oss är det skog och vi har bara en granne på samma sida gatan.
 Det finns häckar men de är VÄLDIGT låga och rätt onödiga. En är fin, låg/marktäckande barrväxt, men vi vill ha insynsskydd från vägen!! och skapa en oas som växter ihop med naturen.
Jag har hittat den som verkar rätt för oss, häggmispel, som också får bär <3

Så för att göra det ordentligt så får vi ta bort den gamla häcken först. Jag ska kolla priser på vad det går på om en maskin gör det.
Vi behöver flytta på några gamla vinbärsbuskar för att få plats med häcken - det är okej, de kan få en annan plats.
Vi behöver även plantera häcken i trädgårdslandet för att gränsa oss från grannen, det är lite synd men kommer nog att kännas skönt ändå, när den har vuxit upp. Och vi har mycket yta för fler land och odlingar.

Jag funderar på om det finns något vintergrönt som också ger insynsskydd, att plantera ihop med häggmispeln. Kanske sätta något annat som var 3e planta eller så.
Det ska i så fall vara en växt som inte är giftig och gärna som har någon slags användingsområde och blir hög. Tar gärna emot tips :D

Det mesta som vi vill odla trivs i halvskugga ändå och vi har en annan, ljus plats på framsidan till framtida växthus.

EDit: Vi bor i zon 1

Edit2: Mellan oss och grannen finns en stenmur som det hade varit snyggt att plantera häcken I så att vi också får se muren - men det får bli på vår sida muren, för att undvika framtida bråk ;D

TACK & BOCK
Spontandansk
« Senast ändrad: 24 jan-18 kl 13:21 av spontandans »

Riskan

  • Inlägg: 19
    • Södermanland
SV: JORDFÖRBÄTTRING, höjning av land.. och häck
« Svar #1 skrivet: 24 jan-18 kl 14:13 »
Välkommen till Alternativ, hoppas du får det kul här :-)

Jag kan svara på några av grejerna i alla fall:

1. Att odla till exempel ärter och sedan mylla ner är sk gröngödsling, eftersom bland annat ärtväxter binder kväve och det gillar växter. Detta höjer dock inte markytan, utan det får du göra genom att tillföra material, som löv, gödsel osv. Du kan söka på termer som
  • täckodling (man tillför täckmaterial som kontinuerligt förmultnar och förbättrar jordens kvalitet samtidigt som ogräsfrön hindras att få fäste)
  • hugelkultur (man gräver ner t ex stockar i odlingsbäddarna, vilket höjer marknivån men också tillför näring iom virkets sakta förmultnande)
  • lasagna gardening (man jordförbättrar genom att lägga olika typer av material i olika lager, som en lasagne, och odlar sedan i detta material. Då ska man i teorin inte behöva jordfräsa eller gräva upp jorden längst ner)
  • chop and drop (när man är ute och skördar lämnar man överblivet material som kålblad osv ute på fältet, istället för att dra det till komposten

Det finns en uppsjö av olika metoder och många förespråkar olika metoder. Jag är själv i stånd med att sätta igång med en grönsaksodling. Men mitt tips är att du tittar på dels växtföljder, dels täckodling. Genom att odla med växtföljd, där du roterar vad du odlar var, minskar du riskerna för att växtsjukdomar får fäste och förstör skördarna för dig. Det är också en typ av jordförbättring. Om du har med gröngödsling i växtföljden tillför du också kväve, och då kan du välja dragväxter som bina gillar. Täckodlingen behåller vatten bättre och kör du lasagna gardening höjer du dessutom marknivån, men du kan behöva tillföra material utifrån också, beroende på hur mycket du vill höja.

Hösthallonen borde komma tillbaka, man ska ändå klippa ner de äldsta kvistarna. Med jordgubbarna kan du ta tillvara på utlöparna - originalplantan förlorar kraft efter några år men utlöparna ger dig nya plantor, bara de får växa till sig.

Och så långt sträcker sig mitt kunnande, hoppas det hjälper dig lite på vägen.

spontandans

  • Gäst
SV: JORDFÖRBÄTTRING, höjning av land.. och häck
« Svar #2 skrivet: 24 jan-18 kl 17:06 »
Hej!! Tack så mycket för svaret!! Jag ska kolla upp dessa termer. Hugelkultur låter spontant väldigt smidigt och bra att börja med eftersom vi har lite stökig kapad skog bredvid! Kanske kan man kombinera metoderna lite också.

Utlöparna, det är skotten som kommer upp på jordgubbsplantan antar jag? Ska man plocka bort de gamla bladen när de har kommit upp då?

Jag ska försöka ladda upp några bilder på trädgården nu!

spontandans

  • Gäst
SV: JORDFÖRBÄTTRING, höjning av land.. och häck
« Svar #3 skrivet: 24 jan-18 kl 17:18 »
Bild 1 - den platta häcken högst upp, någon som kan identifiera?

Bild 2 - den nedre häcken och vinbärsbuskar som kanske blir lite kluriga att flytta på

Bild 3 - Trädgårdsland och grannhus

Bild 4 - Trädgårdsland, där man ser att det har sjunkit, och vårt hus

Jag hoppas på att kunna posta bilder på en helt annan miljö om några år :D
Planlösningen i trädgården tycker jag är lite lustig .. men den kommer nog att bli lustigare med tiden också :D Jag får nog lära mig att mura...

karsan

  • Inlägg: 1896
    • Södermanland
SV: JORDFÖRBÄTTRING, höjning av land.. och häck
« Svar #4 skrivet: 28 jan-18 kl 10:36 »
vad gäller jordgubbarna -- det finns en god chans att det är en gammal sort som är mycket godare än de som man nuförtiden hittar i handeln.  Så släng inte bort dem. Kan dock vara känsliga för mögel och annat. Det rekommenderas för det mesta att man låter jordgubbar vara på samma ställe i tre år, och sedan ta avläggare och flytta till en nytt land, så långt bort som möjligt för att förvilla vissa skadekryp.

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: JORDFÖRBÄTTRING, höjning av land.. och häck
« Svar #5 skrivet: 01 feb-18 kl 17:10 »
Jag skulle satsa på sånt som finns på plats. Inte köpa och släpa så mycket. Ta gott om träd och ris från den slarvigt kapade skogen i botten. Obs, se till att du har markägarens tillstånd. Ovan på det tar du mindre ris. Kanske den gamla häcken om du hinner? Sen åker du och hämtar så mycket hästgödsel du orkar med att släpa på. Ovan på detta lägger du vad du kan få ihop som är grönt. Sist lägger du på lite hyfsad jord. Komunens kompost är troligtvis bra. Annars om kan du ju gräva ur de övre 10 cm jord innan du börjar och lägga på toppen.

När du är färdig så bör nivån vara minst 10 cm ovan omliggande mark då det sjunker rätt så snabbt. Det bör gå att så direkt i jorden till våren. Hästgödsel bryts ner ganska så fort. Men andra säsongen bör du se att det är avsevärt bättre.

Sen är det bara att täckodla några år framöver, och mylla ner hushållskompost inför varje säsong.

Så skulle jag gjort om behov fanns. Men nu verkar ju förra ägaren odlat där länge. Kanske har de hållt jorden bra? Gamla människor som odlat hela sitt liv brukar kunna sånt.

Jordgubbarna hade jag givetvis behållt. När de växer i vår så tar du revor och planterar om. Nästa säsong har du prima plantor att sätta ut på lämpligt nytt ställe.

Generellt så tycker jag nog ändå att folk har för bråttom med sina trädgårdar när de köper hus. Om du har is i magen och låter det gå en hel säsong innan du börjar röja så lär du dig mer om hur den ser ut under olika delar av året. Det som såg tråkigt ut i höstas kanske är superfint på högsommaren?

Om du vill vänta med köksträdgården till nästa säsong så kan du ju sätta potatis i hela i år. Det brukar funka i trötta jordar och det blir automatiskt en massa jordbearbetning under en odlingsäsong.

Lycka till oavsett hur du gör.

Mvh
Magnus


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter



Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser