Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Byta INRE styrled på Audi A4 -96 - goda råd efterlyses AKUT  (läst 3921 gånger)

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
Någon här som har rutin på byte av INRE styrled på en Audi A4 -96? Samma multilink-framvagn som samtida VW Passat antar jag.

Se lånad bild: http://i.imgur.com/Yxwl4J4.jpg

Det har jävlats redan med yttre styrleden, men det förmodat STORA jävelskapet blir att komma åt att jobba med den INTRE styrleden. Jag har tyvärr inga specialverktyg för detta, och har heller aldrig bytt en sådan på någon bil över huvud taget. Förutom att leden är svår att nå även då ratten vridits till ändläget, sitter damasken/bälgen av ganska stel plast i vägen för att komma åt att gänga loss leden. Kuggstången är så illa inbyggd i karossen att man lätt kan tro det är en fransk bil från 70-talet, det går alltså bara att komma åt den från ytterändorna i hjulhusen, inte från motorrummet eller under bilen som på en del andra bilar med lägre monterad kuggstång. 

Till råga på allt bor jag på bonnlandet, bilen har fått körförbud nu och hundmaten tar slut i morgon.  >:(
« Senast ändrad: 09 jan-18 kl 23:54 av JohnA »
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Byta INRE styrled på Audi A4 -96 - goda råd efterlyses AKUT
« Svar #1 skrivet: 10 jan-18 kl 03:20 »
Det där ser ut ungefär som på gamla audi 100. Om det är så måste skruven ur helt, sedan skall det bara vara att knacka ut leden. Eventuellt får man slå in en skruvmejsel i glipan så det inte klämmer så mycket runt leden. För de där lederna är inte koniska, de är cylindriska. Sedan är det ett halvrunt spår i sidan, där skruven går igenom så att leden omöjligen skall kunna glida ur.

Så här ser principen ut:

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Byta INRE styrled på Audi A4 -96 - goda råd efterlyses AKUT
« Svar #2 skrivet: 10 jan-18 kl 07:38 »
Då blir det kanske till att göra sig ett specialverktyg. Bockad fast nyckel t ex.
Bilden kommer ur VAG's elektroniska verkstadshandbok Elsawin.

Tydligen finns det ett plastskydd runt hjulhusöppningen där kuggstången sticker ut, som är ganska lätt att ta loss för att få lite mer svängrum.

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
SV: Byta INRE styrled på Audi A4 -96 - goda råd efterlyses AKUT
« Svar #3 skrivet: 19 jan-18 kl 14:12 »
Glömde tacka för svaren.  :) Jag fick för mig det var något slags pinnskruv som höll styrleden, eftersom jag inte kände någon skruvskalle på baksidan. Det visade sig vara fel så med körnare lyckades jag knacka ut den genomgående skruven och konstaterade sedan att skallen var en udda och platt sak, rund med en plan yta på ena sidan som hindrar den att rotera. Skum konstruktion!

Inre styrleden lyckades jag få grepp om med en precis lagom stor skiftnyckel som knappt gick att svänga runt i hjulhuset.

Vid efterkontrollen fick jag bakläxa på bakbromsarna, de drog fortfarande snett och till råga på allt satte gnällgubben nya anmärkningar på mina skadade skivor. Visst såg jag på bilprovningens bromsprovare att det drog snett, och tydligen är det max 29% skillnad som godkänns, och mina bakbromsar var väl på ca 35%. Irriterande anmärkning, för oavsett om jag kör på grus, asfalt eller snö märks ingen som helst sneddragning. Det är en helt annan sak när det drar snett på framaxeln. Nu sitter jag och svär med skivbytet som strandat bilen i garaget pga att skruvarna till den idiotiska "bromsokshållaren" rostat fast mellan denna och bakaxelns fästöron. -Invändiga sexkanter, finjängat M9-M10 och skruvarna är helt runddragna. Jag kapade bort flikar ur den gamla bromsskivan för att få loss den och kunna angripa bromsokshållaren från insidan, men trots upprepade rejäla doser med gasolbrännare och rostlösarolja sitter skiten orubbligt fast.

Nu står valet mellan att beställa ny bromsokshållare med expressfrakt (och hoppas jag hittar skruvar som passar hemma i skrotlådan) och att göra något eget fulfix. -Borra ur skruvarna och gänga upp hålen till något större jag har skruvar som passar till. Känns inte helt bra... Skulle INTE våga fuska så med framaxeln!
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Byta INRE styrled på Audi A4 -96 - goda råd efterlyses AKUT
« Svar #4 skrivet: 19 jan-18 kl 14:18 »
Fast bakaxeln är nästan värre. Om bromsoket skulle lossna och fastna så bakhjulet låser sig får man sladd. Kolla på videoklipp när polisen stoppar bilar i biljakter, de knuffar till bilen lite lätt bak och sedan snurrar den runt och blir stående. Knuffar man fram händer inget. Jämför med att dra handbromsen när man kör på halt underlag.

Men hur som helst, ibland kan man få lös runddragna skruv med hammare och huggmejsel. Man hugger helt enkelt ett spår i utsidan av skallen, motsols förstås.

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
SV: Byta INRE styrled på Audi A4 -96 - goda råd efterlyses AKUT
« Svar #5 skrivet: 19 jan-18 kl 14:33 »
OT:
Haha, jag har en gång varit den som knuffat bakänden på en polisbil så föraren fick kämpa för att inte halka av vägen.  ;D Tilläggas bör kanske att det skedde under en 12-timmars amatörtävling vintertid på en upplogad bana över ängar och genom skogen, där så många åskådare samlades att polisen enligt lag måste närvara. -Och när de ändå var där turades de om att också tävla! "Polisbilen" var alltså en vanlig gammal skitbil med polismålning och fungerande blåljus. Det var hur kul som helst att försöka jävlas med dem, men förarna var skickliga så man fick nöja sig med att "åka brett" själv, eller försöka puffa rumpan i sidled när de passerade.
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Byta INRE styrled på Audi A4 -96 - goda råd efterlyses AKUT
« Svar #6 skrivet: 19 jan-18 kl 14:48 »
Om du kommer åt att såga/slipa bort skallarna, så du får lös bromsokshållaren och sen rörtång för att få bort resten av skruven.

Har du svets, så svetsa på något på skallen som du får bättre grepp på och då blir skruven samtidigt varm, så den lossnar lättare.

Funkar inte det, så köp en Mercedes i stället.

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
SV: Byta INRE styrled på Audi A4 -96 - goda råd efterlyses AKUT
« Svar #7 skrivet: 19 jan-18 kl 15:11 »
Skallarna på de fastrostade skruvarna har som sagt invändig sexkant, som nu inte bara är rostiga utan också runddragna. Försökte greppa på utsidan med rörtång med enda resultatet att även utsidan blev deformerad. Reservdelar24.se kan skicka hit en bromsokshållare för drygt 400 kr så jag har den på måndag eller tisdag, men skruvarna tycks de däremot inte ha så jag kämpar vidare ett tag till med mitt fulmek. Tror inte det är någon större risk att bromsoket kan kila fast sig och låsa hjulet om det skulle lossna. Sannolikt får jag en varning i form av att det skrapar mot fälgen.

Planen är nu att försöka komma åt att svetsa fast en lång skruv i änden på vardera fastrostade skruven. Det ger som ensamhet skrev både grepp och intensiv värme. Funkar inte det KANSKE jag kommer åt med vinkelslipen innanför bromsskölden där skruvskallarna sitter genom fästöronen i bakaxeln. Med bromsokshållaren lös blir den lättare att värma ordentligt, och även sänka ner i rostlösande olja. Som sista desperata åtgärd kan jag borra ur skruvarna och ersätta med något annat.

Bilen fick jag gratis för två år sedan. Avgassystemet är slut och läcker, när kamremmen byttes har jag inte en aning om. Motorn drar en del olja och ventillyftarna skramlar ibland. Den elektroniska startspärren i nycklarna krånglar ibland... Å andra sidan har bilen nu nya stötdämpare, glappfri framvagn och kommer snart ha fräscha bromsar bak. Skiten får rulla ett år till om det går, sedan är det dags för en ny "arbetsorder" hos bilprovaren, om inte skrotet smäller innan dess. Audi A4 är en konstig bil. Ganska stor, tung och törstig, men utrymmet i baksätet är bedrövligt för familjens tre tonåringar. Vår Grand Danois har blivit ganska duktig på att slinka in genom den lilla bakluckan (sedankaross!), men helt kul är det inte. I vinterföre är bilen dessutom förvånansvärt instabil, men det kanske egentligen är jag som vant mig vid att mina gamla Saabar går som kastade spjut med sin smala spårvidd i vinterföret.   ;D

Den långsiktiga lösningen är således att så snart audi->:D är färdig och godkänd så ska jag göra i ordning en Saab 95 från 1968. Inga fler elektroniska överraskningar. Inga mekaniska överraskningar heller i form av konstigt ihopsittande delar man inte kommer åt att fixa. Betydligt lägre bränsleförbrukning, större chans att fixa fel utmed vägen, ett fantastiskt kontaktnät av likasinnade entusiaster, ingen vägskatt och faktiskt inget krav på kontrollbesiktningar. (frihet under ansvar alltså)
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Byta INRE styrled på Audi A4 -96 - goda råd efterlyses AKUT
« Svar #8 skrivet: 19 jan-18 kl 15:20 »
Skynda dig å laga V4-an och skippa Audi skiten.

Jannedansk

  • Inlägg: 57
    • Småland
SV: Byta INRE styrled på Audi A4 -96 - goda råd efterlyses AKUT
« Svar #9 skrivet: 19 jan-18 kl 15:41 »
Det går att knacka in en 12 kants bits i lagom storlek skulle gissa en 8 mm annars är insex original 7 mm men om du gör det se till att den bliver inknackat ca 7-8 mm


Skickat från min iPhone med Alternativ.nu

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Byta INRE styrled på Audi A4 -96 - goda råd efterlyses AKUT
« Svar #10 skrivet: 19 jan-18 kl 16:51 »
Har du hört att de brukar säga att Audi har fyra nollor i grillen och en bakom ratten?

 

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Byta INRE styrled på Audi A4 -96 - goda råd efterlyses AKUT
« Svar #11 skrivet: 19 jan-18 kl 17:51 »
Jag brukar säga att Audi är VAG:s experimentverkstad. Alla nya konstruktioner släpps först till Audi, om de har fungerat ett år där utan alltför mycket garantikostnader och recalls så kommer de sedan i VW, om de visar sig fungera bra några år där också så vågar man till sist ta dem i bruk i Skoda och Seat.

Saab V4 i all ära, men det är synd att tillgången på motorer i användbart skick minskar allteftersom. Den motorn har ju en del svagheter i form av t ex dåligt material i ventilsäten och problem med balansaxellager, nu med många års överblick över saken märks det tydligt att den från början var konstruerad som en lågprismotor som var tänkt att ha ett givet bästföredatum. Motsvarande Ford V6-motorer blev av med barnsjukdomarna först i slutet av 80-talet, men då var ju V4 redan nedlagd sedan många år.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Byta INRE styrled på Audi A4 -96 - goda råd efterlyses AKUT
« Svar #12 skrivet: 19 jan-18 kl 18:46 »
Jag brukar säga att Audi är VAG:s experimentverkstad. Alla nya konstruktioner släpps först till Audi, om de har fungerat ett år där utan alltför mycket garantikostnader och recalls så kommer de sedan i VW, om de visar sig fungera bra några år där också så vågar man till sist ta dem i bruk i Skoda och Seat.
Det är en del ganska svåra fel som sluppit igenom åtminstone första steget de sista tio åren. Kamkedjor på 1,4TSI, rasade DSG, dubbelmassesvänghul som delar på sig bland annat

Jannedansk

  • Inlägg: 57
    • Småland
SV: Byta INRE styrled på Audi A4 -96 - goda råd efterlyses AKUT
« Svar #13 skrivet: 19 jan-18 kl 19:22 »
Men hallå sök på motorbeteckning BMY VW sämsta motor speciellt med en DSG växellåda


Skickat från min iPhone med Alternativ.nu

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
SV: Byta INRE styrled på Audi A4 -96 - goda råd efterlyses AKUT
« Svar #14 skrivet: 19 jan-18 kl 19:41 »
Skynda dig å laga V4-an och skippa Audi skiten.

Fixat! Räknar också med lite extra pengar i slutet av månaden och då ska diverse packningar, packboxar och annat smått inköpas för ihopmontering av en riktigt fräsch Saab 850cc tvåtaktare! Planen är att min 95:a sedan ska komma ur garaget med nyrenoverade bromsar och en tvåtaktare under huven. 1968 var sista året med denna motor, och det såldes bara sju stycken i Sverige. V4-motorn introducerades året innan. Min -68 har förvisso V4, men det känns som en bagatell att fuska med. En mellanklassbill på under tonnet, helt befriad från elektronik och annat krångel, bromsservo kom året efter. Går snällt dit man riktar ratten trots värsta snömodden och med tvåtaktare lär den starta hur lätt som helst i -20 grader. Sjusitsig, lastar nästan 500 kg och får ta 950 kg på dragkroken. En riktig tuffing!  :)
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Byta INRE styrled på Audi A4 -96 - goda råd efterlyses AKUT
« Svar #15 skrivet: 19 jan-18 kl 19:47 »
Har den frihjul, som fungerar?

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Byta INRE styrled på Audi A4 -96 - goda råd efterlyses AKUT
« Svar #16 skrivet: 19 jan-18 kl 19:49 »
Är det en combi?

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Byta INRE styrled på Audi A4 -96 - goda råd efterlyses AKUT
« Svar #17 skrivet: 19 jan-18 kl 19:52 »
Det är en del ganska svåra fel som sluppit igenom åtminstone första steget de sista tio åren. Kamkedjor på 1,4TSI, rasade DSG, dubbelmassesvänghul som delar på sig bland annat

Dubbelmassesvänghjul havererar oavsett vad de sitter på för bilmärke. Det är lika illa även på t ex Ford, BMW och Subaru.
Men gemensamt för alla de här standardfelen på VW är att de nog inte hann dyka upp under de allra första åren. DSG-lådorna brukar t ex hålla minst 10000, oftast 15000 mil innan de rasar.


JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
SV: Byta INRE styrled på Audi A4 -96 - goda råd efterlyses AKUT
« Svar #18 skrivet: 19 jan-18 kl 19:54 »
Beträffande "kvadrupelnollan" så lyckades jag till sist få loss de fastrostade skruvarna. Det var svetsen som gjorde susen! Den intensiva hettan direkt i skruvarna har hjälpt mig förut, -senast var det de fingängade justerskruvarna till bakbromsarna på Saab 96. Det gick bara att få en ganska usel svetsfog på drygt "halva varvet" av skruven, och den M10 jag först svetsade på plats gick av. Andra skruven släppte snällt och då kunde jag slå på bromsokshållaren fram och tillbaka tills gängan på den envisare skruven var fri. På med mer svets på skruvskallen och så plötsligt var också den hur lös och fin som helst. Ena skruven hittade jag en fingängad ersättare till i braåhalådan, dock med utvändig skalle. Den andra skruven som satt sämre till fick behålla sin påsvetsade förlängning. Resten av jobbet gick utan problem.

Jag har knappt  mekat med bilar yngre än 70-talet, och på "moderna" bilar är det ju en massa skit som är lätt att glömma. T.ex. ABS-sensorer och deras pulsgivande plåtskivor. ABS är förvisso något jag faktiskt uppskattar och respekterar, men att komma på att jag borde beställt nya plåtskivor till detta var inte kul. Tack och lov gick de gamla att knacka loss och flytta över till nya skivorna.

En annan sak som slog mig var att med ABS är det svårt att kolla att man mekat rätt utan att ha en bromsprovare. Jag kände mig ganska korkad när jag tog fart på grusplanen och trampade allt hårdare och sedan klev ut för att se om båda bakhjulen låste samtidigt. Nej, så klart att hjulen inte låste! *facepalm* Det som varit min metod att testa bromsar i 30 år funkar ju inte alls på moderna bilar! Nåja, handbromsen tog i alla fall jämnt, och där finns ingen "elektronisk storebror" som stör provet.

Hoppas nu få lite ro några veckor framöver så jag kan börja pilla med en riktig bil!  ;D
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

Jannedansk

  • Inlägg: 57
    • Småland
SV: Byta INRE styrled på Audi A4 -96 - goda råd efterlyses AKUT
« Svar #19 skrivet: 19 jan-18 kl 19:56 »
Torbjörn helt rätt att dubbelmassasvänghjul är sket Har jobbat 25 år som bilskrotar så jag har sålt ett o annat beg


Skickat från min iPhone med Alternativ.nu


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

575 gäster, 5 användare (1 dolda)
xaelanar, Radar, skräptanten, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser