Dela detta:
Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  polera marmorskiva  (läst 422 gånger)

gröngölingen

• Skåne
polera marmorskiva
« skrivet: 05 jan-18 kl 23:52 »
Hur polerar man en skrovlig marmorskiva så att  den blir blank, eller i alla fall slät. Helst utan hjälp av kemikalier då det är tänkt att  den kommer att användas i kontakt med livsmedel.

Thomas_

• Biodling sedan -94, Möbel/Finsnickare sedan -97.
    • Skåne
SV: polera marmorskiva
« Svar #1 skrivet: 06 jan-18 kl 13:05 »
Lämna in den till en stenfabrik, exempelvis Clayhill i Åstorp eller Skånemarmor i Helsingborg. De tar inte många kronor för att slipa din sten, vattenkyld slipmaskin.
Egenföretagare som lever på bi, pollineringstjänster, Drottningodling, uthyrning av bisamhälllen till företag och privatpersoner, honung, samt snickeriarbeten. Avelsarbetare i Lunds Biavelsklubb. Korsvirkeshus med 8 rum och kök, jordvärmepump med 1 000 meter kollektorslang + Contura 520 Täljsten

gröngölingen

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 06 jan-18 kl 16:15 »
Skall kolla vad några stensliperier tar för att slipa skivan. Har ju ett par stycken ganska nära.

christelle

• Blekinge
« Svar #3 skrivet: 06 jan-18 kl 17:19 »
Det finns ett DIY-kit till att använda till tex marmor.
https://www.youtube.com/watch?v=ZxwCENd1YGA

(googlat på "restaurera marmor")
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

gröngölingen

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 06 jan-18 kl 18:45 »
Jo jag har kollat på det, men jag vill ha kemikaliefri slipning då marmorskivan kommer att komma i kontakt med livsmedel.

Macabre

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 06 jan-18 kl 20:32 »
Marmor är inte helt lämplig i ett kök. Marmor får fläckar av sura livsmedel och tål inte kolsyra, t ex läsk.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

Macabre

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 06 jan-18 kl 20:58 »
Jag vet inte om det finns några stenhuggerier i Sverige, som har möjlighet att ytpolera stora stenskivor. De stenskivor, som används för bänkskivor är redan polera från leverantören i t ex Spanien och Italien. Svensk granit bryts här och skickas till t ex Italien för sågning och polering. Jag har jobbat i produktionen för ett av Sveriges största tillverkare av måttbeställda bänkskivor i sten och vi hade bara utrustning för att polera kanterna på stenskivorna.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Nyheter

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser