Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kalkben och fjädrar?  (läst 1031 gånger)

Valkyriam

  • Inlägg: 3
    • Värmland
Kalkben och fjädrar?
« skrivet: 03 jan-18 kl 22:58 »
Jag behöver lite hjälp med mina höns. Det var så att vi fick dom på köpet med huset i November så vi har inte haft dom så länge, men jag tycker att det är lite konstigt med dom. Dels misstänker jag att framförallt tuppen har kalkben och även några av hönorna. Bästa behandlingen för detta? De tappar även fjädrar fläckvis på slumpmässiga platser på kroppen. De borde inte rugga nu eftersom det är Januari och dessutom lägger de nästan ett ägg var varje dag fortfarande. Vet någon varför de tappar fjädrar? Och ska inte höns sluta lägga ägg under vintern? Skulle vara tacksam för lite klarhet i detta så att jag kan fortsätta ta hand om mina höns på bästa sätt.  :)

Nina W

  • Inlägg: 3997
    • Värmland
SV: Kalkben och fjädrar?
« Svar #1 skrivet: 04 jan-18 kl 08:02 »
Till kalkben har jag använt tjärsalva med lite bikarbonat i. Man smörjer in benen ordentligt och en vecka eller två senare så skrapar man bort det som går med till ex en vanlig matkniv och smörjer in igen. En håller ned hönan i såpvatten ett tag så att beläggningen på benen mjukas upp och är lättare att skrapa av, men mina höns tycker väldigt illa om det. Jag har läst om att kalkbenskvalster inte överlever längre än max en vecka utan värddjur. Om du kan fixa ett alternativt, tillfälligt ställe till hönsen tills dom blivit helt rena och storstädar det vanliga hönshuset så blir du kvitt eländet för gott. Om det är värphybrider från ett hönseri som du fått tag i så är det inte så ovanligt att dom är fläckiga, vanligt att dom ser ut så än fast dom inte har ohyra. Ge multivitamin och se om det dom får nya fjädrar efter ett tag.

Valkyriam

  • Inlägg: 3
    • Värmland
SV: Kalkben och fjädrar?
« Svar #2 skrivet: 04 jan-18 kl 10:36 »
Det ska tydligen vara ganska unga djur vi har och förra ägaren säger att i alla fall hönsen är Hedemora, men själv tycker jag att det ser ut som Lohman. Jag har tyvärr inget tillfälligt boende åt dom heller då jag inte på långa vägar är klar med deras nya "hus".

Nina W

  • Inlägg: 3997
    • Värmland
SV: Kalkben och fjädrar?
« Svar #3 skrivet: 04 jan-18 kl 13:04 »
Mycket som säljs som Hedemora fast det inte är det eller så är det blandras. Jag har en liten genbanksbesättning till husbehov (och vänners behov!). Mina har vintervila nu, värper inte alls. Om jag haft lampa så hade dom gjort det men jag tycker dom ska få vara naturliga. Deras ägg är belgie i olika nyanser och en aning mindre än köpeägg, ca 50 gram.

Valkyriam

  • Inlägg: 3
    • Värmland
SV: Kalkben och fjädrar?
« Svar #4 skrivet: 04 jan-18 kl 13:10 »
Det kan alltså vara lampan som sambon satte in som gör att de inte har någon vintervila? Kanske värt att släcka den. Det är ju absolut möjligt att det är blandraser också. De lägger beiga/bruna ägg som är en bra bit större än köpeägg.

karsan

  • Inlägg: 1901
    • Södermanland
SV: Kalkben och fjädrar?
« Svar #5 skrivet: 04 jan-18 kl 18:50 »
Hönor som föds på våren värper ofta hela första vintern,  extraljus eller ej.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

517 gäster, 4 användare (1 dolda)
Homestead_Hustler, ManPåGården, RindertD

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser