Dela detta:
Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Eko-kollektiv i Spanien  (läst 801 gånger)

Starkater

• Uppland
Eko-kollektiv i Spanien
« skrivet: 02 jan-18 kl 20:29 »
Hej!
Jag och min fru har efter att vi köpt ett hus på landet blivit rejält desillusionerade och insett att detta inte var livet vi ville leva. Vår ekonomi tillät oss inte direkt att välja och vraka mellan tillgängliga hus och vi köpte ett billigt som vi håller på att rusta upp. Nu är det inte huset i sig det är fel på, det har bra förutsättningar för självhushållning med hyffsat stor tomt osv. Det vi grämer oss över är att vi är hemskt isolerade här ute och inte har mycket att göra på vintern. Det är långt till allt. Vi har heller inte möjlighet att flytta inom överskådlig tid då ingen av oss har anställning för tillfället.

Trots vetande att självhushållning och odling samt hus innebär mycket slit så var vi inte beredda när insikten slog oss; det vi egentligen vill är att inte behöva vara fast i vår skog, samla på oss massvis utav prylar som man bara måste ha för att överleva samt att överblicka en livstid av förutsägbarhet när väl arbete dykt upp.

Vi har länge suttit och kollat in småhus-på-hjul-rörelsen i USA på Youtube och sagt att "precis så där skulle man ha det". Att inte ägas av sina prylar, att kunna bo vart man vill under rätt förutsättningar, att få upptäcka, lära och träffa människor. Vi känner att det är mindre och mindre som håller oss kvar och vi har redan börjat grotta ner oss i både hur man bygger ett simpelt hus på hjul samt hur man gör för att leva, bo och verka i Spanien. Vi har tänkt att vi ska vara på väg inom loppet av ca 1,5 år då vi sålt av huset, byggt ett nytt och lärt oss åtminstone förståelig Spanska.

Så till poängen med denna tråd: Vi vill bo tillsammans med alternativt tänkande människor i Spanien där man delar eller samfinansierar mark som man kan bruka för odling. Finns här människor som är villiga att göra denna resa med oss eller känner någon till befintliga kollektiv eller communities i Spanien.

Tacksam för seriösa svar, idéer och förslag!
Med vänlig hälsning / S

skogsmix

• Jämtland
SV: Eko-kollektiv i Spanien
« Svar #1 skrivet: 02 jan-18 kl 23:18 »
Meeeeeen WHO are you guys?!?!? Känns som själsvänner!!!

Skickat från min iPhone med Alternativ.nu

kervennic

• vita e vita
    • Övriga världen
SV: Eko-kollektiv i Spanien
« Svar #2 skrivet: 21 jan-18 kl 23:23 »
Svart att leva pa landet. Min sambo som aer svensk ocksa klagar ibland. Men det aer ocksa tuff att leva i foerorterna (mycket knark och vald)...

Jag bor i Frankrike, daer vi flyttade. Och aeven om det aer lite mer folk haer aen i Norra Sverige, de som finns aer aggressivt anti alternativare och taenker maest pa att plundra marken foer att fa lite mer pengar och bygga hus till de rika som semestrar eller pensionerar. Sa att de alternativare som finns aer isolerade och saellan traeffas.

Till slut raecker foer mig naturen; men inte foer alla. Det aer viktigt att samarbeta, annars gar man i vaegen.

Alltid taenkt att bygga ett naetverk av gardar i Europa... Mest fick jag besoek hitills av amatoerer som var inte djup motiverade eller var mer interesserade av tungt bevaepnade"suvival" (vet inte hur de kan samla sa mycket...), vilket aer inte precis min grej.

Soeker sjaelv tillfaeliga medarbetare... eller mer om det tar. Ska laegga ett inlaegg pa "workaway" och haer naer jag far ingang min kyckling produktion igen sa att jag kan bjuda folk till riktig mat. Hitills har jag bara frukt, gronsaker och kaniner, sa att det blir lite dyrt foer mig att bjuda om jag maste koepa matt.

Jag tror att det behoevs en naetverk. Da kan man fa medarbetare, samarbeta, arbeta lite utifran foer att fa pengar. Jordbruk kan goera att man aeter billig (gratis) och bra; Det kan saenka kostnaderna, men det kan inte vara loensam foer att betala skatt och mark, med alla regler som infoers foer att fraemja de stora aktoerer (slakteri, marknad tider osv).

Det aer daerfor jag taenker att man maste samarbeta, sa att man kan behalla garden. Med ett riktig jobb vid sidan om, kan man inte vara en riktig odlare, utan en amatoer foer livet.
« Senast ändrad: 21 jan-18 kl 23:28 av kervennic »
vita e vita

Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Nyheter

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser