Dela detta:
Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Slutet vattensystem i torp  (läst 958 gånger)

LibertyF

• Västergötland
Slutet vattensystem i torp
« skrivet: 21 dec-17 kl 13:06 »
Hej!

Har funderingar kring ett vattensystem som jag vill testa att göra till mitt lilla torp som jag ska flytta in i permanent om några månader.

Är det möjligt att ha ett slutet vattensystem där vattentank, hydroforpump, filtersystem samt handfat och duschkabin ihopkopplat till ett slutet system med rinnande varm/kallvatten? Det kanske finns någon som har utvecklat något sådant och som vill bidra med lite information och tips?

Mikael Blomster

• Uppland
SV: Slutet vattensystem i torp
« Svar #1 skrivet: 21 dec-17 kl 15:28 »
Hej, har du tänkt att köra genom reningsverk innan återanvändning?

Postat med Alternativ.nu´s app

Skogsola

• Värmland
« Svar #2 skrivet: 21 dec-17 kl 17:54 »
 Vad skulle fördelen vara med det? ???

msand

• Mjukvaruutvecklare och gårdsägare
    • Uppland
« Svar #3 skrivet: 22 dec-17 kl 10:04 »
Vad skulle fördelen vara med det? ???
Också nyfiken på "varför"? Långt att hämta vatten? Dålig vattentäkt? Öva inför att bosätta sig på Mars?
Även med en dålig brunn (kvalitet och/eller flöde) borde det finnas bättre lösningar än att experimentera på detta sätt.
Har vänner på öar i skärgården som samlar regnvatten för dusch och kompletterar med dunkvatten för att dricka och till matlagning. Verkar säkrare...

Skinfaxi

• Småland
« Svar #4 skrivet: 23 dec-17 kl 20:19 »
Det finns återanvändade vattensystem som t.ex. har byggs här www.ökozentrum.org . Det jobbar efter principen att använder gråvatten till transport vid WC spolning och liknande. Men vilken nyttan ska det har i ett torp?

Skickat från min Moto G (5) via Tapatalk

LibertyF

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 26 dec-17 kl 13:34 »
Hej, har du tänkt att köra genom reningsverk innan återanvändning?

Postat med Alternativ.nu´s app

Hej!

Det var tanken att vattnet som har använts skall rinna igenom reningsfilter och sedan in i någon form av behållare där det sedan sugs upp igen genom en pump som driver runt systemet. Projektet ligger fortfarande på skrivbordet.

Julia87

• Uppland
« Svar #6 skrivet: 24 jan-18 kl 08:51 »
Hey!

Jag hade även några problem med vattensystemet på min plats men jag har hittat en lösning för grundvattenpumpen på https://www.vvsochbad.se/

kurt

« Svar #7 skrivet: 24 jan-18 kl 10:12 »
Det försvinner ju en massa vattenånga i utgående ventilation, så vattenångan där måste ju också kondenseras.

Dela detta:

* Inloggade just nu

71 gäster, 2 användare
Visionaryrealist, Anna-Sofia

* Forum

* Nyheter

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser