Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Behöver hjälp! :)  (läst 1522 gånger)

Behöver hjälp! :)
« skrivet: 27 jan-18 kl 14:09 »
Hej! har lite frågor  är 18 år och går sista året på VVS men har mer och mer börja tycka att det här kommer jag aldrig vilja att hålla på med hela livet så nu är min ide så här tror jag ska gå klart VVS och sen studera 3 år till lantbruksföretagare för vuxna och sen när jag är klar skall jag göra klar militärtjänstgöringen. Sen när det är gjort! tänkte jag jobba kanske 1-3 år och köpa en gård någonstans i Sverige!  och starta mitt eget funderade då hur många hektar borde man såå för att klara sig utan djur? som endast säd? klarar man sig på ca 100 ha? så tänkte jag söka plog kontrakt till vintern så man får ploga snö och även försöka göra lite mindre vvs jobb kanske? och på sommaren då och våren ha jordbruket där hemma? tror ni man skulle klara att leva på detta? litet vvs företag och plog kontrakt och ca 100 ha? eller är jag helt ut och cyklar?

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Behöver hjälp! :)
« Svar #1 skrivet: 27 jan-18 kl 21:07 »
Skippa lantbruket. 100ha åkermark kostar ganska mycket pengar, avbetalningarna kommer kosta mer än du får in på säden. Fortsätt med VVS istället, ta svetslicenser så kan du bredda dig lite så blir det roligare att hålla på. Går att tjäna ganska bra pengar på det också. Sedan kan du köpa ett torp och odla lite potatis för skojs skull vid sidan av. Det är den bistra verkligheten.

Visionaryrealist

  • Inlägg: 506
SV: Behöver hjälp! :)
« Svar #2 skrivet: 27 jan-18 kl 21:47 »
Om du har tre inkomstben att stå på kan ju intäkterna bli vettiga. Problemet är väl att tiden inte räcker till och du måste investera i alla dom för att få det rulla...

Postat med Alternativ.nu´s app


 

msand

  • Inlägg: 105
  • Mjukvaruutvecklare och gårdsägare
    • Uppland
SV: Behöver hjälp! :)
« Svar #3 skrivet: 27 jan-18 kl 23:08 »
Se till att ta F-Gas certifiering för att vara intressant för värmepumpsinstallatörer. Skaffa sedan en gård som gör att du inte behöva låna ihjäl dig, jobba halvtid och var bonde resten av tiden.
Tänk smått och dra inte på dig en massa löpande utgifter och handla inte på kredit.


Skickat från min iPhone med Alternativ.nu


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

784 gäster, 4 användare (1 dolda)
xaelanar, wazi, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser