Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rättigheter som markägare.  (läst 4153 gånger)

Snömannen

  • Inlägg: 21
    • Västerbotten
Rättigheter som markägare.
« skrivet: 01 nov-17 kl 17:50 »
Jag är i startgropen för att bli skogs och markägare och har upptäckt att det finns en miljon olika regler.
En man jag talade med på lantmäteriet berättade att jag inte fick ta bort den skogen jag vill köpa. Det är 2ha tall som jag personligen är helt ointresserad av, vill hellre avverka allt och göra det till 2ha mer åkermark... men men.

Det jag egentligen vill ha svar på gäller den igenväxta åkermarken. Det är fullt med sly och 4 meter höga buskar/träd som vuxit vilt i nästan 30 år på de 15ha åkermark jag ska köpa. Får jag åtminstone göra flis av den växtligheten, eller får jag polisen efter mig? Mannen på lantmäteriet sa nämligen att polisen skulle ta mig om jag gav mig på de 2ha tallen!  ;D

 

Kengus89

  • Inlägg: 107
    • Ångermanland
SV: Rättigheter som markägare.
« Svar #1 skrivet: 01 nov-17 kl 18:01 »
paragrafrytteri... uuusch vad sådant är besvärligt. Nä men, återställa jordbruksmark går bra...

Är det fortfarande taxerat som jordbruk/betesmark är det inget att diskutera, bara fram med röjsågen och några getter...

Skogsola

  • Gäst
SV: Rättigheter som markägare.
« Svar #2 skrivet: 01 nov-17 kl 18:09 »
 Om det är ren skogsmark med gamla stubbar i så kan du med fördel anmäla till skogsstyrelsen att du tänker omföra skogsmark till jordbruksmark. Har en granne som gjort det på 25 hektar.

Snömannen

  • Inlägg: 21
    • Västerbotten
SV: Rättigheter som markägare.
« Svar #3 skrivet: 01 nov-17 kl 18:13 »
Det ska vara taxerat som jordbruk/betesmark, men hörde av en farbror att om det inte användes på 5 år så blev det automatiskt skogsmark. Det är hemskt tråkigt att det ska vara så mycket idiotiska regler, det är inte ens säkert att vi FÅR köpa marken. Trots att vi har tydliga och realistiska mål med marken. Tydligen bättre att låta dikena växa igen och låta slyt växa fritt...

Tack för svar!  ;D

Kengus89

  • Inlägg: 107
    • Ångermanland
SV: Rättigheter som markägare.
« Svar #4 skrivet: 01 nov-17 kl 18:56 »
Det ska vara taxerat som jordbruk/betesmark, men hörde av en farbror att om det inte användes på 5 år så blev det automatiskt skogsmark. Det är hemskt tråkigt att det ska vara så mycket idiotiska regler, det är inte ens säkert att vi FÅR köpa marken. Trots att vi har tydliga och realistiska mål med marken. Tydligen bättre att låta dikena växa igen och låta slyt växa fritt...

Tack för svar!  ;D

Skitsnack. När vi köpte kåken hade vi 3ha åkermark som slutades bruka på 70talet... fortfarande taxerat som åker/bete. Tallarna som växer där är rätt höga för att vara på åkermark.  ;D

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Rättigheter som markägare.
« Svar #5 skrivet: 01 nov-17 kl 18:58 »
Med reservation för att jag inte vet var det är eller vad det är eller om det finns speciella restriktioner på tallbacken så.


Tallarna, om det är skog och inte skyddat, så bör du kunna ta ned dem. Om du får göra det till åker eller ej avgör annars skogsstyrelsen, tror jag. Jag är i en lite liknande situation men där är det gammal åker som stått i så många år så det växt upp skog som nu klassas som skog men där jag ska återställa åkermarken. Det verkar inte vara några problem.


Är åkermarken klassad som åkermark är det inga bekymmer. Det är bara att köra på.


Lantmäteriet är en ganska lustig institution som är både dyr och långsam.
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Skogsola

  • Gäst
SV: Rättigheter som markägare.
« Svar #6 skrivet: 01 nov-17 kl 20:32 »
Skitsnack. När vi köpte kåken hade vi 3ha åkermark som slutades bruka på 70talet... fortfarande taxerat som åker/bete. Tallarna som växer där är rätt höga för att vara på åkermark.  ;D
Det springer inte runt någon taxeringsintendent och tittar om åkrarna möjligen har växt igen så att det blivit skog. Andelen skog respektive åker på en fastighet avgörs av vad du själv anger i fastighetstaxeringen och inget annat. Snömannen har rätt i teorin. På åkermark som inte brukas gäller skogsvårdslagen och  skog ska anläggas. I praktiken har den lagtexten knappast tillämpats.

Skogskunnig

  • Inlägg: 144
SV: Rättigheter som markägare.
« Svar #7 skrivet: 07 nov-17 kl 15:33 »
Om det är mark som lämpar sig för bete/jordbruk så visst får du omvandla den. Prata med Skogsstyrelsen, inte med Lantmäteriet. Dom har ju inte nånting med markanvändning att göra.

TurbogrisarnaVG

  • Inlägg: 233
    • Västergötland
SV: Rättigheter som markägare.
« Svar #8 skrivet: 08 feb-18 kl 10:53 »
Det finns egentligen inga hinder att bilda om skog till åker om det inte finns särskilda intressen för området.
Börja med att fylla i denna https://www.skogsstyrelsen.se/globalassets/sjalvservice/blanketter/avverkning/anmalan-om-avverkning.pdf och fyll i att marken skall användas till jordbruk efter avverkning.
Var noggrann med att dokumentera eventuella kultur/fornlämmningar detta görs enklast genom att gå in på https://kartor.skogsstyrelsen.se/kartor/ och här kan du också bläddra bland markshaden som visar fuktstråk m.m.
Om du sedan också planera in lite naturhänsyn för vilt genom t.ex. små viltskyddsdungar i odlingsmarken så har du gjort mer för natur/kultur och viltmiljön än de flesta skogsbolag :).
Hej alla Alternativa!!
Vi är ett ungt par på 35 o 30 som bor  på gård i VG.
På väg mot äventyret och självförsörjandet!!

Skogsola

  • Gäst
SV: Rättigheter som markägare.
« Svar #9 skrivet: 08 feb-18 kl 20:55 »
 De blev jätteglada på skogsstyret när jag ville göra bete av gammal skogsmark. Anmälan behöver du inte överarbeta för ett par hektar men för ordningens skull så ska den in.

joeh

  • Inlägg: 29
    • Halland
SV: Rättigheter som markägare.
« Svar #10 skrivet: 08 feb-18 kl 21:39 »
Det finns egentligen inga hinder att bilda om skog till åker om det inte finns särskilda intressen för området.
Börja med att fylla i denna https://www.skogsstyrelsen.se/globalassets/sjalvservice/blanketter/avverkning/anmalan-om-avverkning.pdf och fyll i att marken skall användas till jordbruk efter avverkning.
Var noggrann med att dokumentera eventuella kultur/fornlämmningar detta görs enklast genom att gå in på https://kartor.skogsstyrelsen.se/kartor/ och här kan du också bläddra bland markshaden som visar fuktstråk m.m.
Om du sedan också planera in lite naturhänsyn för vilt genom t.ex. små viltskyddsdungar i odlingsmarken så har du gjort mer för natur/kultur och viltmiljön än de flesta skogsbolag :).

Om det inte varit åkermark tidigare så krävs anmälan till kommunen, miljöfarlig verksamhet, Gäller ej betesmark.

Skogsola

  • Gäst
SV: Rättigheter som markägare.
« Svar #11 skrivet: 08 feb-18 kl 22:16 »
Är du riktigt säker på det där?

joeh

  • Inlägg: 29
    • Halland
SV: Rättigheter som markägare.
« Svar #12 skrivet: 09 feb-18 kl 18:06 »
Är du riktigt säker på det där?


Yes, miljöfarlig verksamhet enl. 9 kap. miljöbalken. C-verksamhet.

Fyller på lite:
Miljöprövningsförordning (2013:251), 2 kap jordbruk: 4 § Anmälningsplikt C och verksamhetskod 1.30 gäller för uppodling av annan mark än jordbruksmark för produktion av foder, livsmedel eller annan liknande jordbruksproduktion.
http://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/miljoprovningsforordning-2013251_sfs-2013-251
« Senast ändrad: 09 feb-18 kl 18:58 av joeh »

Kengus89

  • Inlägg: 107
    • Ångermanland
SV: Rättigheter som markägare.
« Svar #13 skrivet: 09 feb-18 kl 19:36 »
Yes, miljöfarlig verksamhet enl. 9 kap. miljöbalken. C-verksamhet.

Fyller på lite:
Miljöprövningsförordning (2013:251), 2 kap jordbruk: 4 § Anmälningsplikt C och verksamhetskod 1.30 gäller för uppodling av annan mark än jordbruksmark för produktion av foder, livsmedel eller annan liknande jordbruksproduktion.
http://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/miljoprovningsforordning-2013251_sfs-2013-251


Kostar en sådan ansökan pengar?

joeh

  • Inlägg: 29
    • Halland
SV: Rättigheter som markägare.
« Svar #14 skrivet: 09 feb-18 kl 19:38 »
Kostar en sådan ansökan pengar?
Vet ej. Förmodligen kommunal taxa av något slag.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

575 gäster, 4 användare
xaelanar, per.martinsson, ärt, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser