Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Behöver RÅD! Fruktträd, sork & nät bekymmer!  (läst 1869 gånger)

Skogsbönan

  • Inlägg: 292
    • Västmanland
Behöver RÅD! Fruktträd, sork & nät bekymmer!
« skrivet: 03 okt-17 kl 13:20 »
Nu har jag fått tag på nät för att skydda mina nya fruktträd. Så min nästa fråga - Ska jag sätta nätet precis runt jordklumpen eller typ gröpa ur som en korg och ställa ner den och fylla lite mer jord mellan nät och klump? Hur gör jag mot markytan - ska jag lägga nät även där och låta det gå upp mot stammen? Någon som vet? Nätet kommer inte att störa trädet framöver på något sätt? Antar att det vittjar sönder efter en tid.....inget trädet tar skada av? Eller bör jag gräva upp det senare? Blir svårt att få bort isf - Hur göra?

 

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Behöver RÅD! Fruktträd, sork & nät bekymmer!
« Svar #1 skrivet: 03 okt-17 kl 15:43 »
Lite större korg, jord mellan korg och rotklump låter bra...Låt nätet gå upp lite på stammen...Vad man läst ska inte trädet ta skada av nätet...Så det ska sitta kvar...

andtol

  • Gäst
SV: Behöver RÅD! Fruktträd, sork & nät bekymmer!
« Svar #2 skrivet: 03 okt-17 kl 17:08 »
Jag har lagt dubbelt galvaniserat kycklingnät i botten av gropen. Låter det gå upp på sidorna till ytan. Sen har jag stamskydd upp till de första grenarna. När träden är unga har jag dessutom skydd minst 1,5 meter upp med nät runt hela trädet. Det är många djur som vill skada trädet. :)


Skogsbönan

  • Inlägg: 292
    • Västmanland
SV: Behöver RÅD! Fruktträd, sork & nät bekymmer!
« Svar #3 skrivet: 03 okt-17 kl 18:06 »
OK - Tack snälla! Då vet jag och ska börja imorgon.....puhh! Har hundar o stängsel runt så tror inte jag behöver skydda stammen mer än basic......det är bara sorkarna som härjar runt helt galet!

kojja

  • Inlägg: 15
SV: Behöver RÅD! Fruktträd, sork & nät bekymmer!
« Svar #4 skrivet: 15 nov-17 kl 11:02 »
Intressant med kycklingnätskorg under trädet! Rostar den bort fort nog för att rötterna ska kunna bre ut sig så småningom?

Vårt äppelträd fick rötterna uppätna av vattensork för ett par år sedan, det var nåt år efter planteringen. Som väl var överlevde det, men sorken finns väl kvar. Kanske värt att gräva upp och lägga i nät då?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

751 gäster, 3 användare
xaelanar, mommo, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser