Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mat till kaniner  (läst 3992 gånger)

Lena på Högen

  • Inlägg: 55
    • Dalsland
Mat till kaniner
« skrivet: 15 jul-17 kl 00:23 »
Hejsan
Har en mellerudskanin (ej fullvuxen) i utebur på gräsmattan som jag flyttar varje dag. Har haft den ett par dagar nu.
Ger diverse grenar som hon börjat gnaga lite grann på, maskrosblad och hö. Hon har vatten o saltsten.

Nu till själva frågan.
På vissa ställen i gräsmattan växer det vitklöver, har läst lite motstägelsefulla uppgifter om de tål det eller ej.
Gräsmattan är inte direkt kortklippt.

Bör jag undvika alla delar av gräsmattan där det växer vitklöver?

Gille

  • Inlägg: 1973
    • -
SV: Mat till kaniner
« Svar #1 skrivet: 15 jul-17 kl 09:05 »
När jag hade kanin såg jag det inte som ett problem. Så fort de fått vänja sig vid gräs så fick de vara där det var vitklöver också.
Kaninuppfödare och pelargontant.

Mia Henriksson

  • Inlägg: 1
SV: Mat till kaniner
« Svar #2 skrivet: 16 jul-17 kl 06:40 »
Hej
Jag har fler lösgående kaniner som äter dessa små klöver . Har ju läst att dom kan få gaser utav det , men inget jag hindrar dom för.
Saltsten brukar man väl inte ha ?? 

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Mat till kaniner
« Svar #3 skrivet: 16 jul-17 kl 06:55 »
Behöver inte kaniner salt som alla vi andra?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Gille

  • Inlägg: 1973
    • -
SV: Mat till kaniner
« Svar #4 skrivet: 16 jul-17 kl 22:28 »
Behöver inte kaniner salt som alla vi andra?
Inte som tillskott nej.
Kaninuppfödare och pelargontant.

Lena på Högen

  • Inlägg: 55
    • Dalsland
SV: Mat till kaniner
« Svar #5 skrivet: 17 jul-17 kl 13:49 »
Vad för sorts grenar brukar ni ge till kaninerna?

Jag har bl.a. tillgång till
Syren
Asp
Ask
Rönn
Gran
Tall

Hur grova genar brukar man ge?

kretslopp

  • Inlägg: 2244
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Mat till kaniner
« Svar #6 skrivet: 17 jul-17 kl 16:48 »
När jag hade kaniner gav vi dom tallgrenar, dom brukade mest vara intresserade av barren. Också aspbarken gillades. Hos mej var det vinterfoder pluss hö. Om sommaren var det bara gräs och vatten.
kretslopp

Lena på Högen

  • Inlägg: 55
    • Dalsland
SV: Mat till kaniner
« Svar #7 skrivet: 17 jul-17 kl 18:06 »
I en bok jag lånat på biblioteket stod det att "bermudagräs eller kvickrot" mfl var "farliga vissa tider eller under vissa förhållanden". Vad dessa tider eller förhållanden var specificerades dock inte.
(Boken är översatt från engelska (England)).

Är kvickrot farligt för kaniner?

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Mat till kaniner
« Svar #8 skrivet: 17 jul-17 kl 19:29 »
Vore den inte lånad på biblioteket, så skulle jag ha rekommenderat att boken används som strö i kaninburen!

kretslopp

  • Inlägg: 2244
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Mat till kaniner
« Svar #9 skrivet: 18 jul-17 kl 17:23 »
Vet inte att det finns något farligt gräs! Det finns ju alltid foder som dom inte vill äta. Brukade vara noga med att städa bort alt gammal innan jag fyllde på nytt.
kretslopp

Lena på Högen

  • Inlägg: 55
    • Dalsland
SV: Mat till kaniner
« Svar #10 skrivet: 25 jul-17 kl 08:27 »
Gillar inte kaniner "gräsmattegräs"? Har haft kaninen på en "sämre" del av gräsmattan där det växte vitklöver och ett grövre gräs som blir längre än gräsmattegräset och som växer fortare. Där har kaninen ätit av det och varit nöjd.
Sen ställde jag buren där det växte gräsmattegräs och där verkar hon inte äta så mycket av det, hon slänger sig över de maskrosblad hon får som om hon vore jättehungrig.
Jag flyttar buren varje dag.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Mat till kaniner
« Svar #11 skrivet: 25 jul-17 kl 09:44 »
Eftersom kaniner har bland de bästa luktsinnena hos våra tamdjur, så skulle jag bara acceptera vad kaninen säger beträffande ätbarheten.  Kan vara föroreningar, parasitägg eller vad som helst, som får din kanin att rata just det gräset.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

ANNE-CHARLOTTE HALLBERG

  • Gäst
SV: Mat till kaniner
« Svar #12 skrivet: 21 okt-17 kl 22:04 »
Är det inte så att kaninen kan få trumsjuka, om den äter av blöt klöver?

kretslopp

  • Inlägg: 2244
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Mat till kaniner
« Svar #13 skrivet: 05 dec-17 kl 15:21 »
Våra kaniner (när jag var liten) hade inga problem med grovfodret. Det som kunde vara problem mins jag, var grannars och kusiners tjat om havre och kraftfoder, som gjorde att dom fick förmycket av den varan ett par gånger. Då blev dom lösa imagen, men jag vet inte det var något större problem.
kretslopp

 

kervennic

  • Inlägg: 1212
  • vita e vita
    • Övriga världen
SV: Mat till kaniner
« Svar #14 skrivet: 23 dec-17 kl 18:50 »
Hitills anvander jag for en hona, hanan och 13 unga, en liter vete eller korn plus de sma bondonnor som odlas for djur, mellan 20 och 40 liter faersk graess varje dag plus 5 liter gronsak avfall.
Jag tror att man maste vara noggrann i vaext samling. Det finns giftiga vaexter och jag laert mig smaningom sa att jag plockar mer och mer varierade (grass aer alltid OK).
De gillar hasselnoet traed, och ask traed men inte lika mycket. Min kusin sade till mig att de brukade torka ask innan kaniner fick aeta den.

Om det snoar eller regnar en speciel kalvaext jag odlar for djur. Jag ger runt 15 eller tjugo liter loes ho pa kvaellen.
De vaexer bra och ska sklaktas snart (har 30 ungar nu).
Jag vaccinerade alla stora honor och hannan som reproducerar mot VHD 1 och 2 och myxomatosis, eftersom det gar inte laengre att goera utan, i alla fall, haer i Frankrike.

Hitills, har jag fatt noll sjukdom i ar men det aer inte mycket man kan goera mot en virus. Jag tror att om man ger bra matt, slipper man de 30 % dodfall man har i store odlingar.
vita e vita


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

367 gäster, 2 användare
xaelanar, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser