Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Att tänka på när man ska flå  (läst 4999 gånger)

stenvald

  • Inlägg: 2
    • Blekinge
Att tänka på när man ska flå
« skrivet: 17 sep-17 kl 10:15 »
Hej. Tänkte för första gången slakta gutefår och vill då självklart skicka iväg skinnen för tillvaratagning. Undrar nu om det är något speciellt att tänka på när man flår. Självklart får man inte sticka hål på skinnet men hur gör man vid ben och huvud? Hur mycket ska man flå ut och hur mycket kan man skära bort? Något annat att tänka på? Tacksam för svar!


Postat med Alternativ.nu´s app

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Att tänka på när man ska flå
« Svar #1 skrivet: 17 sep-17 kl 10:35 »
När jag första gången lämnade skinn till Tranås skinnberedning så tyckte de att jag varit onödigt noggrann när jag rensat skinnen från kött. "För våran del kan du ha halva fåret med". Det de varnar för är att utstickande detaljer som benskinn och öron lätt ryker i deras hantering. Och så påminner de om vikten att salta bra.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3917
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Att tänka på när man ska flå
« Svar #2 skrivet: 17 sep-17 kl 13:08 »
Man flår väl inte huvudet ihop med resten av skinnet? Eller gör man det på får? Jag har alltid skurit och sågat av huvudena när jag slaktat mina getter, men det kanske är annorlunda. Har också skickat getskinnen till beredning.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Att tänka på när man ska flå
« Svar #3 skrivet: 17 sep-17 kl 21:01 »
Har aldrig sett ett fårskinn med öronen kvar, då får man nog garva själv.

javill

  • Inlägg: 11355
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Att tänka på när man ska flå
« Svar #4 skrivet: 23 sep-17 kl 03:16 »
Jag har sett råa skinn med öronen kvar. Jag ville ha individmärkta skinn något år och då lämnades ena örat med öronmärke kvar när djuren flåddes. Inga öron kvar när skinnen var färdigberedda dock.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Brukspatronen

  • Inlägg: 774
  • Bakåtsträvande Dåtidsromantiker
    • Hälsingland
SV: Att tänka på när man ska flå
« Svar #5 skrivet: 23 sep-17 kl 15:21 »
På slakterier så dras ju skinnen av med öron i behåll. Tror det mest beror på att de vill ha märkningen kvar så de kan hålla reda på vems skinn är vems.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Att tänka på när man ska flå
« Svar #6 skrivet: 23 sep-17 kl 19:01 »
Om man når hårrötterna med kniven, så sänks kvalitén.  "Knoga" fick jag lära mig att man helst ska göra.  Alltså använda kniv så lite som möjligt i närheten av skinnet.  Själv föredrar jag att "kaninflå", fastän det är mycket jobbigare, men det är mest av hänsyn till köttet.

  I såna fall skär man upp skinnet efteråt, så att det kan bres ut och torkas, beredas eller saltas.

  Att jag flådde även huvud och gångben berodde på att dessa styckdelar gick till hundmat, och hundarna mådde inte så bra av mycket hår.  Dessa delar av skinnen är svåra att göra något av.

  Men som väggprydnad, om det är en speciell individ, då är förstås huvudet väsentligt.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

renee d

  • Inlägg: 408

stenvald

  • Inlägg: 2
    • Blekinge
SV: Att tänka på när man ska flå
« Svar #8 skrivet: 28 sep-17 kl 08:41 »
Tack för alla svar! Får se om dom tar emot mina skinn nu


Skickat från min iPhone med Alternativ.nu


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser