Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Off-Grid El  (läst 3739 gånger)

VS

  • Gäst
Off-Grid El
« skrivet: 05 aug-17 kl 09:29 »
Hej, Vad tycker ni om de här produkter?

https://www.getcamping.se/goal-zero-yeti-400.html?gclid=EAIaIQobChMIhLCd2ru_1QIVwSnTCh3imA20EAQYASABEgImAvD_BwE

http://www.outnorth.se/biolite/basecamp-56505?gclid=EAIaIQobChMImZKF9r6_1QIVhjgbCh257QiJEAQYAyABEgLyOvD_BwE#StlOrange

Vad jag har förstått finns det en hel del sakkunniga och områdes erfarna folk här i forumet och vill gärna veta deras åsikter kring de här produkterna.

El behovet mitt ska bli ca 5 timmars laptop användning (ca 4 av dem ett måste) per dag och ladda smartphone (använder ej den så himla mycket)
Jag kommer att lönearbeta del tid efter flytten till torpet och då ska det bli ca 500 km bil körning per månad och tillgång till el nätet ca 1-2 gånger om veckan. Tacksamt för all svar!

torbjorn

  • Inlägg: 13743
    • Medelpad
SV: Off-Grid El
« Svar #1 skrivet: 05 aug-17 kl 23:33 »
Dyrt och förmodligen inte särskilt användbart.
Den första prylen är helt enkelt ett batteri (troligen typ litet bilbatteri) kombinerat med en växelriktare, den andra är uppenbarligen en primitiv kamin kombinerad med termoeelementgenerator som kan lämna ca 5 W.

Batteribanken misstänker jag i grund och botten är billigast möjliga kinaskräp, och den är nog baserad på ett blybatteri av sämsta möjliga sort som på sin höjd har något års livslängd om det vårdas mycket noga (jämför med de batterier som sitter i såna här bil-hjälpstartanordningar kombinerade med ficklampa, däckpumpningsanordning mm, som lågprisvaruhusen brukade prångla ut för 10-20 år sedan).
Lägg märke till att 230 V-uttagen är av den här suspekta Kina-typen, som alla möjliga sorters stickproppar passar mer eller mindre bra i, men som inte medger anslutning av skyddsjord. I och med den typen av uttag, kan den inte ha genomgått någon seriös elsäkerhetsprovning för CE-märkning. Bli inte förvånad om den rätt vad det är hamnar på Elsäkerhetsverkets lista över försäljningsförbud.

Vedeldade termoelementanordningar är användbara bara då man samtidigt behöver värmen, eller om man har mycket stort vedöverskott. De 5 W den lämnar räcker nätt och jämnt till för att ladda en smartphone (det motsvarar ju en 1 A USB-laddare).

Om du kommer att vara någotsånär stationär på samma ställe, så skulle jag nog istället föreslå att du bygger en offgridanläggning på solceller, fristående buffertbatterier, regulator, ev växelriktare om du absolut måste ha 230 V till någonting. Skaffa laptop- och mobilladdare som kan matas med batterispänningen (t ex 12 eller 24 V).
Ta till solcellerna så att energin räcker till även under den mörkaste delen av vintern, och komplettera med ett billigt bensinelverk (eller att flytta batterier mellan batteribanken och bilen) för att få ström under eventuella ovanligt långa gråvädersperioder.
Se till att skaffa dig tillräckliga kunskaper om ellära och batterier för att kunna göra kloka avvägningar kring energibalansen och vårda batterierna väl så de inte får kortare livslängd än nödvändigt.

Celina offgrid

  • Inlägg: 10
  • Bor off grid.
    • Småland
SV: Off-Grid El
« Svar #2 skrivet: 06 aug-17 kl 01:46 »
Hej! Jag bor off grid och har testat en hel del pryttlar "vintertid utan alternativ". Jag tror inte alls på pryl 1. Kan du lägga de pengarna så kan du få ett riktigt bra elverk eller en mindre solcellsanläggning! Satsa på långsiktiga lösningar annars blir det dyrt och många prylar i förrådet! Det är mitt råd!
När det kommer till pryl två så har jag ett sånt! Tyvärr så väljer jag ett annat kök när jag är ute. Jag gillar verkligen iden att elda med ved men köket är otympligt och det krävs ordentligt med torr pytteliten ved för att koka en kopp kaffe! Usbn funkar men det är mycket smidigare att ha en (flera) ordentlig powerbank! Jag har klarat en hel vinter på ett elverk och tre powerbanks. Då har jag dragit igång verket en gång i veckan, ca tre timmar, laddat mobil, alla powerbanks och resten av det laddningsbara hushållet och sen har jag klarat resten av dagarna på powerbanks.

Lycka till dig!


Skickat från min iPhone med Alternativ.nu

VS

  • Gäst
SV: Off-Grid El
« Svar #3 skrivet: 06 aug-17 kl 07:31 »
På sedvanligt Torbjön maner väl utförligt, lärorikt svar med mycket information inlägget igenom! Tack för att du tog din tid för att svara.

Konstig nog är flytten planerad till ett par veckor före Julen med andra ord blir det brist på sol då. Jag var inne på att bli klar med min anläggning fram till våren och meningen var att köpa saker som var mest aktuella för årstiden och utveckla anläggningen var efter i den ordning Elverk-Batteri bank-Solceller men billiga elverk blev jag lite skeptiskt efter det här testet http://www.energimyndigheten.se/tester/tester-a-o/reservelverk-2015/  enda anständiga "billiga" elverket Honda EU 30is kostar 17 lax.
Men flytta batterier mellan batteribanken och bilen verkar hög intressant alternativ utöver laddning via elnätet.
 

VS

  • Gäst
SV: Off-Grid El
« Svar #4 skrivet: 06 aug-17 kl 08:05 »
Tack Celina för att du tog din tid och framför allt ström:) för att dela med dig dina råd, åsikter och praktiska erfarenheter kring off-grid elförsörjning. Eftersom jag gillar saker som kan leverera dubbla syften var jag inne på produkt 2 för att använda den även för matlagning och som förstärkning till värme källa men du har ju facit i handen. 

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Off-Grid El
« Svar #5 skrivet: 06 aug-17 kl 08:26 »
Jag har en sån här till min dator och den funkar bra, men jag gav bara ca 500 hos Swedol

https://www.amazon.co.uk/d/Sports-Outdoors/Waeco-Pocket-Power-Laptop-Charger-12-24v/B00791RVX2

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14448
    • Östergötland
SV: Off-Grid El
« Svar #6 skrivet: 06 aug-17 kl 10:15 »
Visst är det bra att köpa fina grejer som elverk för 17 000 kr, men de billigare kan mycket väl fungera tillräckligt bra. Jag har ett 2 000 W elverk som ser ut ungefär som det som heter Stanley i energimyndighetens test (mitt heter Norgesverket, förmodligen för att man kan få vilket namn som helst på dem när man beställer många från Kina). Det verket startar lätt och klarar två 900 W pumpar, ger tillräckligt ren el för dator, tv, laddare mm som jag använt den till. Har haft det säkert 10 år och ibland på fördäck på liten båt i dåligt väder. Gav 2000 kr för det.

Har ett gammalt 600W 4-takt som gick kanon till dess jag råkade dra av snöret. Kostade 3000kr har jag för mig, men det är över 20 år sedan. Så var inte rädd för de billiga Hondakopiorna från Kina. Men rör inte tvåtaktarna, för de är bara till för nöd.

Det lilla elverket använde jag mest till att ladda med. Det sitter ofta 12-V uttag på dem och köper man till en stark laddare på 30 A så får man snabb laddning av en batteribank.

VS

  • Gäst
SV: Off-Grid El
« Svar #7 skrivet: 06 aug-17 kl 16:23 »
Tack för de värdefulla praktiska information som faktiskt klar gjorde vissa tveksamheter hos mig. Produkterna som var orsaken till trådstarten kom upp på tankarna dels p.g.a att jag var tveksamt angående billiga elverk. Men jag har fortfarande köpångest  ??? Den finns en uppsjö av billiga elverk.   

torbjorn

  • Inlägg: 13743
    • Medelpad
SV: Off-Grid El
« Svar #8 skrivet: 06 aug-17 kl 18:38 »
Man kan nog säga att även de billigaste elverken KAN fungera tillfredställande, men ju billigare elverk man köper desto mer av det fabrikens slutkontroll borde ha gjort får man göra själv, och desto kunnigare driftingenjör måste man vara för att kunna utnyttja det till fullo och undvika onödiga haverier och driftstörningar.
Vill man ha ett elverk som man bara behöver tanka, dra igång och glömma så får man räkna med fantomsmärtor i plånboken.

Positiva saker med att folk köper billiga kinaelverk är att jag brukar komma över dem kostnadsfritt så småningom när förste ägaren har tröttnat, och tillgången på billiga reservdelar är god på t ex eBay och Aliexpress.

Celina offgrid

  • Inlägg: 10
  • Bor off grid.
    • Småland
SV: Off-Grid El
« Svar #9 skrivet: 07 aug-17 kl 22:35 »
Vad gäller de små elverken (2000w) så var noga med att inte ha sladden i vid start och stopp eftersom strömmen bryts och startar ojämnt och det kan sabba känslig elektronik.

Kolla efter lösningar till husbil/ båt/ liknande före friluftsgrejer, de är ofta både billigare, smartare och bättre!


Skickat från min iPhone med Alternativ.nu


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

445 gäster, 2 användare (1 dolda)
RindertD

* Forum

* Om tidningen Åter



- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser