Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bra hö.  (läst 7583 gånger)

köttkyckling

  • Gäst
Bra hö.
« skrivet: 24 jul-17 kl 18:52 »
Senaste gångerna jag köpt hö har det varit "tuggat" och smulit.
Hö jag köpte sist nu var inte så farligt, men ändå var balarna skurna, vilket gör att det bildas en väldigt massa smul, som skräpar ner.
En gång köpte jag småbal där varje strå var vikt, inte skuret, så ska hö vara, men det är långt ifrån alla som har sådant.
Allt hö kommer då igenom hästens mage som det ska, utan en massa spill.

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Bra hö.
« Svar #1 skrivet: 24 jul-17 kl 18:55 »
Ett påstående eller undrar du något?

Skickat från min AGM X1 via Tapatalk


Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Bra hö.
« Svar #2 skrivet: 24 jul-17 kl 19:30 »
Det är skuret därför att det är lättare att hantera då till ko foder.
Vad jag vet gör detta ingen praktiskt skillnad för kossorna i realiteten.

Småbalar brukar som du säger vara lättare att använda om man har en eller två hästar eller motsvarande.

Skaffa en billig våg med krok som kan ta 15-20 kg och en säck eller stor balja som går att hänga i ett rep, sedan hänger du upp den stadigt i en takbjälke eller annat, så kan du väga exakt hur mycket din häst får om du är osäker, där kan du även väga hinken med havre, osv.

Det är inget skamligt i att fråga om saker tex när man köper hö eller behöver hjälp att sköta djuren, osv.













Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Bra hö.
« Svar #3 skrivet: 24 jul-17 kl 19:56 »
Jag kan inte så mycket om sånt här, men när jag skulle se efter syrrans hästar så hämtade jag hö på lösvikt, med ett lastväxlar flak, som jag ställde i hagen.
Hästarna käkade det de tyckte direkt från flaket och de verkade veta själv hur mycket de skulle äta.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Bra hö.
« Svar #4 skrivet: 24 jul-17 kl 20:11 »
Han skriver i en annan tråd att djurskyddet sagt honom att de måste ha X antal kilo i en bal, men att han inte vet vad de väger när han delat den.
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

köttkyckling

  • Gäst
SV: Bra hö.
« Svar #5 skrivet: 24 jul-17 kl 21:48 »
Jodå, han vet hur mycket balarna väger, eftersom han vägt 4-5 balar när han hämta hö, och dom vägde 18 kilo i snitt, så då måste en halv bal väga 9 kilo, vilket djurskyddet nekade, och sade max 6 kilo, för djurskyddets balar var så stora och vägde 11 kilo.
Vad jag vet kan hö vara olika hårt pressat.
Balar som är skurna är inte konstigt om dom minskar i vikt efter ett par lastningar, då dom fäller en hel del hö.
Förr förra gången var rent uselt, då man knappt våga. Ta i balarna som nästan var tuggade som sågspån.
Det beror helt klart på att redskapen är kassa, och förstör en stor procent av allt hö.
Hon jag tog vikt hö av var det knappt ett grästrå som föll ur balen.
Och hur mycket som spills varje gång man bär bort hö till hästen.
Helt onödigt att skära när man kan vika.
Problemet är att det är svårt att hitta vikt hö.
Skulltorkat kallar dom det, torkas på gammalt vis.
10-15% mindre spill. (minst).


Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Bra hö.
« Svar #6 skrivet: 24 jul-17 kl 22:23 »
Det beror på vilken typ av maskin man använder till att pressa höet, äldre typer av rundbalspressar kör också hela strån.

Småbalarna görs med mycket gamla maskiner som slagpressar höet, man ställer pressgraden på maskinen.



Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Bra hö.
« Svar #7 skrivet: 24 jul-17 kl 22:37 »
Allt har att göra med vilken maskinkedja man har. Först vilket stadie gräset är i och vilka gräs/klöver som ingår. Sedan om gräset är slaget med knivbalk(mycket ovanligt idag), eller om man använt rotor eller slagklippare. Den första knivbalken klipper strået de andra mer sliter av strået. Efter det så beror stråets längd/helhet av om det satt en kross eller krimper bakom slåttermaskinen. Den ruggar/manglar strået så att det ska torka bättre och snabbare. Efter det så kommer vändning och strängläggningen där olika maskiner och utförande av arbetet visar sig i resultatet. Sist så är det pressen och om höet ä väldigt torrt så kan det slås sönder mer i pressen. men mesta skadan är ändå redan gjord innan.

Både de första rundbalspressarna och självlastarvagnarna hade möjlighet att montera knivar för att hacka höet.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Bra hö.
« Svar #8 skrivet: 24 jul-17 kl 23:50 »
Ja, fast det blev bra mycket dyrare, därför var "budgetvarianterna" (inom citationstecken) för mindre maskiner inte försedda med knivar.
Småbalsmaskinerna går mig veterligen inte att förse med knivar (i allafall inte den vi hade, de har i stället tänder direkt på slaghammaren som pressar vecken), man ställde pressgraden med två friktionsvred på de äldre maskinerna för småbalsystemet med fyrkantsbalar.

Det nytillverkas fortfarande sådana, men de är inte så vanliga här.

(Däremot var det ganska vanligt med hack på självlastarvagnar för halm, eller en separat slaghack man anslöt mot dem för siloensilage).




Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

köttkyckling

  • Gäst
SV: Bra hö.
« Svar #9 skrivet: 25 jul-17 kl 08:25 »
Balarna ser ut att vara skurna efter att dom pressats och knytits, så dom ska vara fyrkantiga och fina, dessvärre även mer eller mindre förstörda.

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Bra hö.
« Svar #10 skrivet: 25 jul-17 kl 10:26 »
Finns ingen press som beter sig på det viset, skadorna har kommit tidigare i processen

Gamina

  • Inlägg: 914
SV: Bra hö.
« Svar #11 skrivet: 25 jul-17 kl 12:05 »
Balarna ser ut att vara skurna efter att dom pressats och knytits, så dom ska vara fyrkantiga och fina, dessvärre även mer eller mindre förstörda.
Mig veterligen skär alla hårdpressar höt i ena kanten. Troligen finns det någon teknisk orsak till det (orsaken är inte att förstöra höt eller att reta Köttkyckling). Varför höt skulle bli förstört av det förstår jag inte. Vill du ha hela strån får du ta in löshö, rundbal där knivarna är avstängda eller bygga en egen småbalspress.
Genbank för Gotlandshöns

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Bra hö.
« Svar #12 skrivet: 25 jul-17 kl 12:16 »
På slagpressarna är det väl mest en bieffekt av packningsprocessen.
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

 

köttkyckling

  • Gäst
SV: Bra hö.
« Svar #13 skrivet: 25 jul-17 kl 22:30 »
Verkar vara lie, sen skulltorka sen handpressa som gäller.
Klart det blir förstört om det är sönderskuret, det blir stora mängder spill, plus att hästen lämnar kvar sådant smått.
Man ångrar sig nog sen när man spillt 20%, hö börjar ta slut och det finns inte mer att få tag på.
Nu i torkan får man nog importera från långtbortistan.
Det ska inte vara något spill.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Bra hö.
« Svar #14 skrivet: 25 jul-17 kl 22:39 »
Dåså, vad väntar du på? Ut med lien!  ;)
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Bra hö.
« Svar #15 skrivet: 25 jul-17 kl 23:16 »
Dåså, vad väntar du på? Ut med lien!  ;)
Ja, då får du också fin kondisträning inför dina ritter.  Men torka det ute, det blir mycket enklare - och, faktiskt, bättre!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Bra hö.
« Svar #16 skrivet: 26 jul-17 kl 08:54 »
Hör med någon bonde i din närhet om de säljer hö på rot? Att du får slå en lämplig åker själv och ta hand om hööet på ditt sätt. Sedan kan du hässja höet som gammalt och få fint hö. Då slipper du skulltorkningen och binda upp en bonde för det.

köttkyckling

  • Gäst
SV: Bra hö.
« Svar #17 skrivet: 26 jul-17 kl 09:54 »
Hässja, och skulltorkat är inte samma sak då.

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Bra hö.
« Svar #18 skrivet: 26 jul-17 kl 10:19 »
Hässjningen görs utomhus.
Skulltorkningen görs på skullen på ladugården med torkfläktar som tar ström

https://www.youtube.com/watch?v=MMRC5DpoIuY

köttkyckling

  • Gäst
SV: Bra hö.
« Svar #19 skrivet: 26 jul-17 kl 10:50 »
Alltid trott en hässja var en skulle, därav skulltorkat.
Har precis sått timotej där hästen gick över vintern.
Inte bäste stället för en lie, eftersom stenbumlingar sticker upp ur jorden.
Om man är försiktig kan man nog ändå slå med lie sen.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

312 gäster, 3 användare
xaelanar, kickan1971, l.l@bahnhof.se

* Forum

* Om tidningen Åter



Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser