Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Växtnäring med hög halt av fosfor??  (läst 13627 gånger)

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Växtnäring med hög halt av fosfor??
« Svar #20 skrivet: 13 aug-18 kl 18:32 »
På påsarna med PK-gödsel står det Höstgödsel. De finns att köpa lite här och var.

Frågan gällde från början ekologiska alternativ. Pk gödslar är oftast konstgödslar.

När jag fördjupade mig i lite jordekologi så fann jag att tung lerjord sällan har brist på p och k. Men det mineraliseras ju inte snabbare på hösten. Skall man få ett snabbare tillskott/upptag på hösten så är kanske konstgödsel en förutsättning?

Mvh
Magnus

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Växtnäring med hög halt av fosfor??
« Svar #21 skrivet: 13 aug-18 kl 18:37 »
Ja, tång o.d. är väl snarare för att myllas ner i början av säsongen eller använda som täckmaterial allteftersom, men inte för snabbverkande effekt. Tänker att det ändå måste finnas mycket människor med aska (som jag själv) eftersom det är så lite som ska läggas ut i landen. Kanske fråga stadsbor med vedspis eller folk som har helt och hållet eluppvärmt (min farsa brukar ha stora mängder aska)?

Sen lär ju kvävet avgå snabbare om man blandar aska med urin, så det borde ju innebära relativt mera fosfor.

Jag är själv stadsbo som eldar med ved. Men jag har inte eldat sedan mitten av april och har inga planer på att göra det på länge ännu. Jag känner inte heller någon som eldat på länge.

Mvh
Magnus

 

Be

  • Inlägg: 377
    • Finland
SV: Växtnäring med hög halt av fosfor??
« Svar #22 skrivet: 13 aug-18 kl 19:29 »
Jonä, har ju inte heller eldat sedan april men aska har jag kvar :o Ibland har jag efterlyst grejer i facebook-grupper (särskilt loppas och plantbytargrupper) och då fått mer än jag kunnat ta emot, så kan vara ett alternativ. Men annars är det ju bara att köpa, kan man ju göra ibland :)
Ingen människa är illegal


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

348 gäster, 2 användare (1 dolda)
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser