Dela detta:
Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Förenkla fakturahantering  (läst 598 gånger)

Svep

  • Inlägg: 7
    • Västmanland
Förenkla fakturahantering
« skrivet: 08 jun-17 kl 12:48 »
Jag byter bokföringsprogram till Speedledger i min enskilda firma och ser samtidigt över hur jag kan förenkla mina bokföringsrutiner vad gäller inbetalningar.

Mina förutsättningar är enskild firma. Jag har 18 fasta kunder som hyr hästboxplatser av mig. Eftersom avgiften är fast och jag inte vill behöva skriva ut o skicka 18 fakturor var månad så har vi i kontraktet skrivit att de betalar månadsavgiften till firmans BG i förskott var månad. (Har ingen kontanthantering, allt går via BG). Sedan får de i Januari en betalningsbekräftelse/kvitto som sammanställer de betalningar de gjort föregående år. (Oftare om de önskar) Betalningsbekräftelsen specificerar varje datum och summa med o utan moms, samt för vad och hur de betalt. Dvs den innehåller allt som en faktura/kontantfaktura ska innehålla, men med årets alla betalningar på samma istället för tolv separata.

Mitt nuvarande bokföringsprogram har en faktura del inbyggd. Så när jag får en inbetalning gör jag en faktura för denna inbetalning och skriver ut o sätter i pärmen för verifikat. Samtidigt markerar jag fakturan som betald direkt.
Allt detta med att skriva ut 18 fakturor var månad bara för att få verifikat för min egen bokföring känns omständigt och tar tid. Lite ett spel för myndighetens skull då jag redan fått betalt när jag skriver fakturan. Dessutom tycker jag att fakturahanteringen i programmet är lite omständigt. Jag har ytterst sällan någon kund utöver dessa fasta.

Speedledger har ingen fakturadel om man inte betalar extra. Jag tänkte klara mig med att skriva fakturor separat utan ett program som kostar för detta.

Finns det något sätt jag på ett bokföringsmässig och av myndigheten accepterat sätt jag kan förenkla min fakturahantering/bokföring?

Var bokföringspost måste ha ett verifikat, men kunde man t.ex skriva ett verifikat var månad som specificerar vilka som betalt vad vilket datum och för vad, och i bokföringsposterna för inbetalningarna denna månad hänvisa till detta verifikat? (Samt på verifikatet skriva vilka bokföringsposter som det berör) Det skulle med andra ord innehålla allt som en kontantfaktura innehåller, men med flera kunder/inbetalningar på samma.

Resultatet skulle bli snarlikt och allt är transparent vid en granskning, till och med mer överskådligt då det blir ett papper istället för 18 var månad att granska.

Ett alternativ skulle kunna vara att skriva ut uppgifterna från BG centralen. Där står betalare summa datum och det som den betalande skrivit. Ofta sitt eget namn och ibland hästens namn. Det blir mer papper än ovanstående, men jag slipper fortfarande skriva en massa fakturor i "onödan"

Skulle en revisor eller ännu viktigare skattemyndigheten gå i taket om man gjorde så?

Kommentarer o förslag mottages tacksamt

tropfrog

  • Inlägg: 1799
    • Västergötland
SV: Förenkla fakturahantering
« Svar #1 skrivet: 08 jun-17 kl 18:59 »
Jag är ganska så säker på att man inte behöver hantera fakturor över huvud taget om man inte vill. De flesta butiker som säljer varor gör inte det.

Jag tänker att ett kontoutdrag med månadens eller veckans inbetalningar borde fungera som verifikation på själva inbetalningen. Ett årsvis kontrakt undertecknad av hyrestagaren kan fungera som verifikation på intäkten.

Se det bara som vägledande råd. Kolla med berörda myndigheter så att det är grönt innan du börjar att jobba så.

Mvh
Magnus

teinarsson

  • Inlägg: 63
    • Uppland
    • S.R. Häst- och Ryttarutbildning
SV: Förenkla fakturahantering
« Svar #2 skrivet: 08 jun-17 kl 20:44 »
Om man säljer för mer än fyra basbelopp per år, ca 180 000 kr, så måste det ske antingen genom faktura eller genom godkänt kassaregister. En faktura behöver dock inte vara en faktura så som vi är vana vid men alla uppgifter om köpare och säljare mm ska finnas med på verifikatet. Jag dock har mycket svårt att tro att Skatteverket skulle godkänna ett samlingsverifikat för flera kunder. Möjligen om alla betalningar kommer in samma dag men det tror jag ändå är osäkert.

Om det är tiden för att skriva ut fakturorna så kan du kanske göra en Excel-arbetsbok med alla 18 fakturor som hämtar månad, faktureringsdatum och första fakturanummer från ett försättsblad. Med enkla formler kan sedan de övriga fakturorna räkna ut sina fakturanummer utifrån det första numret. Fakturorna måste förstås sedan bokföras en och en men det uppfattar jag inte som om du ser som ett problem.

Svep

  • Inlägg: 7
    • Västmanland
SV: Förenkla fakturahantering
« Svar #3 skrivet: 09 jun-17 kl 12:58 »
Tack för era svar.

Om man för att uppfylla kraven skriver ut en kontantfaktura för var inbetalning med alla uppgifter på som ska vara där. Det finns inget krav på att var verifikation behöver en egen sida vad jag förstår. Man kan på ett överskådligt men ändå komprimerat sätt säkert få in 5-10 kontantfakturor på en A4 sida. Tydligt avskilda och var uppmärkt med sitt verifikatnummer. Klipper man sedan isär dessa till en och en så uppfyller de god bokföringssed. Men om jag låter bli att klippa isär dem så blir det ju nästan som jag föreslog ovan. Bara lite mer text, men mer komprimerat än att som idag ha 18 A4 papper. Har jag sedan en mall i exell för detta, spm teinarsson föreslog, så går der fort och smidigt

Detta borde väll var ok? Inga genvägar bara mindre luft på fakturorna så de tar mindre plats.

Så gör jag när jag bokför kassakvitton på utlägg. Då skriver jag verifikatnummret på kassakvittot och häftar sedan fast se på en A4 med flera kvitton på samma.

tropfrog

  • Inlägg: 1799
    • Västergötland
SV: Förenkla fakturahantering
« Svar #4 skrivet: 09 jun-17 kl 14:32 »
Det blir vanligare och vanligare att företag tar Swish. Vad jag förstår så får man ut tydliga listor på inbetalningar och vem de kommer ifrån som går att använda som verifikation. Jag är helt säker på att företag med omsättning över 180000 gör så. Om de blivit kontrollerade eller inte med hänseende till god bokföringssed vet jag dock inte.

Mvh
Magnus

Svep

  • Inlägg: 7
    • Västmanland
SV: Förenkla fakturahantering
« Svar #5 skrivet: 09 jun-17 kl 17:24 »
Det blir vanligare och vanligare att företag tar Swish. Vad jag förstår så får man ut tydliga listor på inbetalningar och vem de kommer ifrån som går att använda som verifikation. Jag är helt säker på att företag med omsättning över 180000 gör så. Om de blivit kontrollerade eller inte med hänseende till god bokföringssed vet jag dock inte.

Mvh
Magnus

Från Skatteverket finns vägledning vad gäller Swish. Enligt denna är swish att jämföra med en kortbetalning och man ska upprätta antingen en kontantfaktura eller slå in det i ett kassaregister. Så gör ju inte alla, men då gör de fel anser Skatteverket. Jag vill hitta en för mig smidig hantering som fortfarande kan anses följa god bokföringssed och som Skatteverket kan tycka är okay
https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2017.4/339817.html?q=Swish


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

226 gäster, 11 användare (2 dolda)
Alexn72, Lena på Högen, Gurkmeja, Jalbertsson, Grow2Tall, DennisCA, Simba123, BellaCiao, antlina

* Forum

* Nyheter

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser