Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  mina piller  (läst 3882 gånger)

Klasb

  • Inlägg: 536
    • Gotland
mina piller
« skrivet: 10 maj-17 kl 09:42 »
Normalt går jag till apoteket en vecka innan mina piller och insulin tar slut. en vecka senare så får jag en stor påse med godsaker som räcker i tre månader.
Detta är normal förfarande vid landets apotek.
Jag är helt beroende av mina mediciner för att kunna leva ett normalt liv.

Till alla er andra som är beroende av medicin. Hur gör ni för att hamstra så att det täcker era behov. Nu talar jag inte om missbruk.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: mina piller
« Svar #1 skrivet: 10 maj-17 kl 09:57 »
Insulin kan ju antingen isoleras från grisars pankreas, eller så kan man producera humant insulin själv i cellodling.

När det gäller andra (icke proteinläkemedel) läkemedel, så kommer det ju nu både recept och utrustning så att de blir enklare att syntetisera:

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6666961

LimJans

  • Inlägg: 8900
    • Dalarna
SV: mina piller
« Svar #2 skrivet: 10 maj-17 kl 10:43 »
Svårt det där. Ofta när man läser tips om vad man ska ha hemma inför en kris/längre strömavbrott så nämns "filtar, värmeljus och om någon behöver mediciner, ha ett lager av dem hemma". Ungefär som att man bara kan gå till apoteket och hämta ut en årsförbrukning i taget, när man kände för det.
Har själv ingen lösning på det.  :-\

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: mina piller
« Svar #3 skrivet: 10 maj-17 kl 11:26 »
Kanske gå till sin läkare och förklara hur man tänker? Om det inte går så gå till en annan läkare och förklara att du skall åka utomlands ett år och behöver en större laddning?

Jag har goda vänner som är läkare, brukar underlätta också :)

MVH
Magnus

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14448
    • Östergötland
SV: mina piller
« Svar #4 skrivet: 10 maj-17 kl 11:29 »
Helt klart ett problem! Jag är ju lyckligt lottad som endast har mindre problem, men märkte oviljan hos sjukvården när jag ville köpa medicin att ha hemma för snabb självmedicinering när mitt öga djävlas.

Skall man behöva handla fulpiller från utlandet ??? Eller ha vänner som kan skriva ut? Eller ljuga om sin jordenruntresa?

andtol

  • Gäst
SV: mina piller
« Svar #5 skrivet: 10 maj-17 kl 11:50 »
Jag har inga livsviktiga mediciner men det kommer blir problem med epilepsin. Får sakta trappa ner och sen vara utan mediciner om krisen blir långvarig. Det blir kraftiga biverkningar om man slutar tvärt att ta medicinen.

Men eftersom jag tar mycket mediciner har jag många askar hemma. Jag klarar mig flera månader, åtminstone på det jag har idag.

Jag har sett att den en del lagrar antibiotika hemma. "För säkerhets skull."  ???

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: mina piller
« Svar #6 skrivet: 10 maj-17 kl 11:57 »
Det bör gå att prata med sin läkare, förutsatt att de har tid att prata förstås, och förklara att man med allt beredskapsprat i samhället vill ha en månads marginal på livsviktiga mediciner. Bör gå, tycker jag, vad nu det är värt.


Skulle vara intressant att höra av någon som lyckats med det. Hur diskussionen gick och vad som fällde avgörandet.
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Klasb

  • Inlägg: 536
    • Gotland
SV: mina piller
« Svar #7 skrivet: 10 maj-17 kl 12:39 »
Det är inte läkarna som är problemet. för oss som har långtidsutskrivning så förnyas den en gång om året. fyra uttag var tredje månad. helt OK om inte katastrofen kommer i slutet av en utskrivning.  Läkarna är inte problemet.
problemet är frikortet. apoteken får inte lämna ut mer medicin än för tre månader om du vill har mer får du betala allt själv. om du inte har ett godtagbart själ till större behov, tex en lång utlandsresa.
om du begär dubbelt uttag, vilket ofta går bra, skall apoteket kräva att se biljetten. apoteket känner mig och är alltid hjälpsamma utan biljett.

MEN har du gjort ett dubbelt uttag kan du inte komma tillbaks tidigare än sex månader.

Systemet har satt stopp för god beredskap.

Mitt knep är att beställa nytt uttag en vecka tidigare än vad som behövs och på så sätt få en veckas buffert

Min metod fungerar dåligt, men jag har inget bättre.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16935
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: mina piller
« Svar #8 skrivet: 10 maj-17 kl 12:44 »
En bekant till mig var förutseende då det börjades digitaliseras med recepten och såg till att bygga upp förråd av de mediciner som är livsviktiga för personens del.
Idag ligger denne på ett lager som räcker hållbarhetstiden.
Och fyller på allteftersom.


Idag så får man vara mer kreativ, ta hem tidigare och räkna dagar.
Eventuellt så kan man även minska en aning på dosen.

Jag har tex tillåten maxdos på en medicin men använder efter behov vilket pendlar mellan 1/4 och full dos. Det generar en hel del överskott till slut.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: mina piller
« Svar #9 skrivet: 10 maj-17 kl 12:58 »
@KlasB: Tack för infon. Jag har själv inte det bekymret, än. Jag bara undrar, om man ber läkaren att skriva ut ett extra recept vid ett tillfälle, eller öka dosen på ett recept? Jag förstår inte att apoteket ska kunna neka något som läkaren förskrivit. Men som sagt, jag vet inte vad jag pratar om. :)  Det låter ju som en riktigt knepig sits.


Jag blir lite undrande hur MSB och andra tänker sig ökad beredskap om det inte går att öka sin beredskap av administrativa skäl.
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

 

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: mina piller
« Svar #10 skrivet: 10 maj-17 kl 13:41 »
Under utlandsvistelse på varmare breddgrader än Sverige kan insulin lätt bli förstört och därmed bli helt overksamt (Värme/usla kylskåp etc)- då kan en som patient be att få ett extra uttag på grund av av insulinet blivit förstört...bara ett litet tips.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

andtol

  • Gäst
SV: mina piller
« Svar #11 skrivet: 10 maj-17 kl 13:51 »
Jag blir lite undrande hur MSB och andra tänker sig ökad beredskap om det inte går att öka sin beredskap av administrativa skäl.

Fråga gärna dem. MSB är aktiva på sin Facebooksida, t ex.

torbjorn

  • Inlägg: 13743
    • Medelpad
SV: mina piller
« Svar #12 skrivet: 28 okt-23 kl 23:34 »
De flesta har väl redan hört det via massmedia, men Socialstyrelsen har nu utfärdat råd om egenberedskap för läkemedel som pekar i samma riktning som denna tråd, målsättningen är att de flesta som står på stabil, långvarig medicinering alltid ska ha läkemedel för en månad hemma. Se t ex https://www.socialstyrelsen.se/kunskapsstod-och-regler/omraden/beredskap/egenberedskap-lakemedel/

Skogsvilde

  • Inlägg: 16935
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: mina piller
« Svar #13 skrivet: 29 okt-23 kl 08:07 »
De flesta har väl redan hört det via massmedia, men Socialstyrelsen har nu utfärdat råd om egenberedskap för läkemedel som pekar i samma riktning som denna tråd, målsättningen är att de flesta som står på stabil, långvarig medicinering alltid ska ha läkemedel för en månad hemma. Se t ex https://www.socialstyrelsen.se/kunskapsstod-och-regler/omraden/beredskap/egenberedskap-lakemedel/
De flesta mediciner kan man plocka ut en tid innan föregående förpackning tar slut till rabatterat pris.
Då kan man ganska lätt bygga upp ett lager.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

385 gäster, 4 användare (2 dolda)
RindertD, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser