Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kroppen vid svält  (läst 5433 gånger)

olof

  • Inlägg: 2715
    • Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
Kroppen vid svält
« skrivet: 30 mar-17 kl 21:24 »
Jag har odlat en kalaskula så jag behöver nog inte äta ordentligt på en månad eller två. Mycket enklare än att ha ett förråd av mat, det fixar sig själv.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Kroppen vid svält
« Svar #1 skrivet: 30 mar-17 kl 21:36 »
Jag har odlat en kalaskula så jag behöver nog inte äta ordentligt på en månad eller två. Mycket enklare än att ha ett förråd av mat, det fixar sig själv.
Man kan leva på den men hungern kommer göra att man tar dåliga beslut och gör misstag

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Kroppen vid svält
« Svar #2 skrivet: 30 mar-17 kl 21:38 »
Jag har odlat en kalaskula så jag behöver nog inte äta ordentligt på en månad eller två. Mycket enklare än att ha ett förråd av mat, det fixar sig själv.
;D Fast nja, det blir nog mest fett och muskelmassa som försvinner på en, två månader, du behöver dock både vatten, proteiner och kolhydrater oxå för att överleva, kunna fatta kloka beslut och för att orka göra något.
Tittat på The Island och där framgår med all tydlighet vad som händer när människor svälter, de orkar vare sig planera, tänka ut eller göra vettiga saker för att tex få tag i mat.
« Senast ändrad: 30 mar-17 kl 21:51 av christelle »
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14375
    • Östergötland
SV: Kroppen vid svält
« Svar #3 skrivet: 31 mar-17 kl 09:23 »
Nja, man skall inte tro allt klippt man ser på TV.

Jag har testat att fasta ett par gånger och tycker inte det påverkar beslut eller förmåga speciellt mycket. Tråkigt JA, och lite matt blev jag väl, men skulle det vara skarpt läge så fixar adrenalinet att man går på topp ändå.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Kroppen vid svält
« Svar #4 skrivet: 31 mar-17 kl 10:58 »
Nej det är klart en inte ska lita helt till en tillrättalagd serie. Men det finns säkert saker att lära sig av att se den, sett ur ett krisperspektiv.
Att fasta hemma när en vet att det finns mat ifall en inte orkar med att bara dricka är inte samma som att svälta, speciellt inte ur en psykologisk synvinkel. Att inte ha tillgång till rent vatten och mat för med sig konsekvenser både fysiskt och psykiskt.
För att återgå till The Island så når irritationsnivån bland vissa deltagare nästan aggresiva höjder, något att fundera på är kanske vilken psykologisk beredskap en själv besitter? En av deltagarna, en kvinnlig krigsveteran klarar inte av en natt med åska och oväder utan återfaller i sitt PTSD och måste lämna lägret för att få vård. Kvinnorna verkar generellt klara matbristen bättre, något att fundera på när det gäller fördelningen av resurserna i en krissituation (så länge kvinnorna inte är ammande eller gravida)?
Tanke- och analytisk förmåga, att bedöma risker, ork etc verkar kraftigt nedsatt hos många av deltagarna redan efter en förhållandevis kort tid.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14375
    • Östergötland
SV: Kroppen vid svält
« Svar #5 skrivet: 31 mar-17 kl 11:41 »
Det där är som du säger en viktig aspekt vid kris, det är därför det kommer att gå åt he....e den dagen då det verkligen blir kris. Allt för många människor klarar inte av kriser, och även om de gör det efter att fått vara tvungna att göra det, så kommer det att vara för många människor som samtidigt träffar på det för dem övermäktiga.

Att vara förberedd och ha sitt stormkök, tändare, plåtburk med ris och torkat kött gör att även de oroliga kan känna viss lugn


Jag har inte sett The Island, men lite har jag sett av andra serier som förmodligen går ut på samma sak. Det som slår mig är att de verkar ha kommit dit inte för att de på något sätt är överlevare i vildmark, eller ens praktiskt lagda. Mina ungar skulle klara sig mycket bättre om man släppte ned dem på en ö. Men som sagt, dessa serier är castade för att passa en urban tittarskara.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Kroppen vid svält
« Svar #6 skrivet: 31 mar-17 kl 15:54 »
Nja, man skall inte tro allt klippt man ser på TV.

Jag har testat att fasta ett par gånger och tycker inte det påverkar beslut eller förmåga speciellt mycket. Tråkigt JA, och lite matt blev jag väl, men skulle det vara skarpt läge så fixar adrenalinet att man går på topp ändå.

Problemet är att man normalt sett inte uppfattar sådana förändringar själv.  ;D insiktförmågan försvinner som regel först.
Visst man kan gå på adrenalin men för det krävs en hel del energi vilket innebär att när man gjort slut på det man har så rasar man.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14375
    • Östergötland
SV: Kroppen vid svält
« Svar #7 skrivet: 31 mar-17 kl 16:51 »
Ja, hade jag suttit ensam på en kobbe så hade jag köpt ditt resonemang, men den ena veckan jobbade jag med arbetskamrater som inte på något sätt skulle ha hållit tillbaks hur dum i huvvet jag blivit ;D Och andra gången var jag omgiven av en än värre skara när det gäller att ösa på med spydigheter, min nuvarande familj ;D ;D


andtol

  • Gäst
SV: Kroppen vid svält
« Svar #8 skrivet: 31 mar-17 kl 16:56 »
Nja, man skall inte tro allt klippt man ser på TV.

Jag har testat att fasta ett par gånger och tycker inte det påverkar beslut eller förmåga speciellt mycket. Tråkigt JA, och lite matt blev jag väl, men skulle det vara skarpt läge så fixar adrenalinet att man går på topp ändå.

Kan du vara lite mer specifik vad du åt och drack under dessa fasteperioder?

Vatten? Salt? Kolhydrater?

Moderatorn kanske kan knoppa av denna delen av tråden till en svälttråd?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14375
    • Östergötland
SV: Kroppen vid svält
« Svar #9 skrivet: 31 mar-17 kl 17:59 »
Den första gången blev det bara kaffe utan socker eller mjölk, men bara ett par koppar om dagen för jag är ingen stordrickare av kaffe och dessutom använde jag socker på den tiden. Vatten givetvis eftersom en vecka är lite lång tid att klara sig utan vätska. Jag hade ju kunnat dricka bara kaffe, men som sagt, jag tycker inte det är en bra vätskeresurs utan mer en social grej. Intressant att det började lukta aceton om huden efter 3 dagar.  Det här gjorde jag inte av hälsoskäl eller för att jag inte hade någon mat, utan för att min gode arbetskamrat stod inom hörhåll när jag undrade vad sekreteraren hade för påse med en massa juice i receptionen. Det var för att trappa ned, underhålla och trappa upp när hon skulle fasta sade hon. Jag sade förstås att det inte var fasta utan diet, hon höll fast vid att det var farligt att inte få i sig något, och så vidare. Kamraten tyckte det var kul så han föreslog att jag skulle göra som jag sade, och så blev det tvärt avbrott, endast kaffe (eftersom det var farligt), och tvärt på med pizza efter att veckan var klar. Magsäcken hade krympt, så jag som normalt äter 1 1/2 pizza fick tvärstopp efter 3/4 och fick sitta och vänta ett tag innan jag fick i mig den sista biten.

Den andra gången drack jag som vanligt ett par koppar kaffe, den här gången med lite mjölk i, och dessutom ett litet glas juice om dagen. Den gången arbetade jag inte speciellt mycket och det blev heller inte en full vecka. Acetonen kom inte upp i sådan nivå att jag kände den i huden. Detta gjorde jag bara för att se vad det blev för viktminskning per dag om man inget åt. 0,8 kg/dag tappade jag vid kontorsarbete räknat på dagarna efter att jag slutat gå på toaletten. Har för mig att jag tappade ungefär samma vikt per dag den gången jag inte tillförde några kalorier alls och rörde mig betydligt mer. Men då var jag 10 kg lättare och hade bättre kondition.

Jag påverkades inte under dessa perioder annat än att jag blev lite matt, ungefär som när man jobbar en dag i skogen utan att äta något. Tråkigt var det eftersom det både är gott att äta och det är en social grej.

Skulle jag behöva så har jag lagrat fett så det räcker i 3 veckor, kanske 2 om jag drar upp arbetstakten. Den tiden lär jag varken hinna få skörbjugg på eller några andra problem. Behöver nog lite salt förmodar jag. Så visst är en måttlig fettreserv bra att ha i dåliga tider ;D Man hinner förändra rätt mycket på 2 veckor om man är tvungen.


torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Kroppen vid svält
« Svar #10 skrivet: 31 mar-17 kl 19:11 »
 (:)  Delat från tråden hemberedskap. /Torpjens
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Kroppen vid svält
« Svar #11 skrivet: 31 mar-17 kl 19:58 »
Kroppen fungerar inte optimalt med bara uttag ur lagrade fettreserver. Stresshormonpåslag tex av adrenalin kräver ökad glukoshalt i blodet och där är glykogendepåerna ganska låga. Kortisol vilket är ett annat stresshormon som kommer att göra att minnet störs, detta märker exvis människor som gått i väggen - de kommer kanske inte ens ihåg var de bor eller vart de är på väg fem minuter efter att de kört hemifrån.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14375
    • Östergötland
SV: Kroppen vid svält
« Svar #12 skrivet: 01 apr-17 kl 00:19 »
Det är säkert sant vid långvarig svält eller då kroppen av någon anledning inte är i balans i övrigt, men en frisk kropp skall klara svält (eller fasta som jag föredrar att kalla det eftersom det är självvalt) några veckor utan att bli allt för rubbad.

De här stresshormonerna har vi nytta av, så det är bra att de kan öka ibland. Det finns forskning som visar att vi minns bättre om vi samtidigt utsätts för smärta, vilket garanterat drar igång stresshormoner. Och om kroppen fungerar lite sämre än vanligt när den går på fettreserverna en vecka eller två så är det ändå en stor hjälp vid krissituation som man inte skall förringa. Vi lagrar fett av en anledning.

SV: Kroppen vid svält
« Svar #13 skrivet: 13 jun-18 kl 00:32 »
Du kan fasta i upp till 30 dagar, +/- nån dag, utan att du far illa. Men du måste vara medveten om riskerna/varningstecken - om du t.ex. vatten fastar med endast havssalt som källa till elektrolyter, när din panik hunger återkommer.... ÄT.... sallad eller drick buljung.... Men mata kroppen med näring....Om du känner dig lätt i huvudet, utan att  ´ha ansträngt dig, det är en bra indikation på att kroppen bränner fett ist för kolhydrater, men om du mår dåligt av de, ÄT... Ingen kropp är den andra lik.... Fasta är bra, men allt är bra i lagom mått.

Letar efter en beganad planhyvel/klyvsåg.

Brg

///John

karsan

  • Inlägg: 1895
    • Södermanland
SV: Kroppen vid svält
« Svar #14 skrivet: 15 okt-18 kl 21:39 »
Jag läste just den rätt nyutkomna boken "Svälten" av Magnus Västerbro som handlar om nödåren i Sverige 1867-69. Där gör han allmänna utblickar till vad som händer  med kroppen vid långvarig allvarlig svält.   Fast de flesta dör inte av själva svälten utan av andra sjukdomar,  infektioner som kroppen inte klarar av.  Många fattiga levde förresten med näringsunderskott även i "goda tider"  under den tiden.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14375
    • Östergötland
SV: Kroppen vid svält
« Svar #15 skrivet: 15 okt-18 kl 23:11 »
Ja, att äta varierat och tillräckligt är nödvändigt för att allt skall fungera bra. Vi har i normalläget det bra mycket bättre förberett i våra kroppar än de fattiga på den tiden. Men mentalt är vi ena bortskämda adelsmän jämfört med dem.

 

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Kroppen vid svält
« Svar #16 skrivet: 16 okt-18 kl 06:27 »
Ja, att äta varierat och tillräckligt är nödvändigt för att allt skall fungera bra. Vi har i normalläget det bra mycket bättre förberett i våra kroppar än de fattiga på den tiden. Men mentalt är vi ena bortskämda adelsmän jämfört med dem.

Så rätt så!
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

354 gäster, 5 användare
xaelanar, Hönshjärna, peterm, Be, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser