Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ister  (läst 15728 gånger)

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Ister
« Svar #20 skrivet: 11 aug-18 kl 11:14 »
Jag gör inte ister nu, men talg, njurtalg för att vara mera exakt. När det är färdigt och renat så ska det hålla i åratal.



Samma procedur har jag nån gång använt på ister också.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Ister
« Svar #21 skrivet: 13 aug-18 kl 16:37 »
Tyvärr blev inte detta något bra, en äcklig lukt kommer av fettet, även efter jag filtrerat det, lukten/smaken kom in i maten som friterades i fettet också. Inte precis vad man förväntade sig efter allt positivt man läst om detta... Undrar om jag fick något fett som det var fel på. Går det att fixa på något vis...

 

Håkan B

  • Inlägg: 604
    • Värmland
SV: Ister
« Svar #22 skrivet: 14 aug-18 kl 23:15 »
Tyvärr blev inte detta något bra, en äcklig lukt kommer av fettet, även efter jag filtrerat det, lukten/smaken kom in i maten som friterades i fettet också. Inte precis vad man förväntade sig efter allt positivt man läst om detta... Undrar om jag fick något fett som det var fel på. Går det att fixa på något vis...
Kan det ha något med reningen att göra . Så som att vatten finns kvar . Så var det för mig när ja gjorde lagrings bart smör på en burk . Har tyvärr glömt vad metoden heter .

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Ister
« Svar #23 skrivet: 15 aug-18 kl 05:30 »
Fettet har härsknat. Då är det inte mycket att ha sedan.
Bitarna ska smälta i värmen och skummas mycket noga, Det blir en bottensats som inte ska röras. Bara en klar vätska ska bli kvar.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Ister
« Svar #24 skrivet: 15 aug-18 kl 05:41 »
Jag tycker inte det luktar härsket, det är väl en ganska stark och tydligt lukt, bara en lukt jag inte gillar, men som jag kan tro andra inte kanske har samma reaktion emot. Svårt att förklara på nätet. Fettet var klart och det lämnade en massa bitar som jag filtrerade bort.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14375
    • Östergötland
SV: Ister
« Svar #25 skrivet: 15 aug-18 kl 08:47 »
Det kan ju vara något som djuret ätit eller att hormonerna märks av, typ galtsmak. Härsket har ju sin karaktäristiska lukt som man lär sig känna igen :P

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Ister
« Svar #26 skrivet: 15 aug-18 kl 10:22 »
Ja jag skulle beskriva det som orne fast för kossor... Det lär väl bli fågelmat av detta, 200kr i stöpet dock och besviken blev man. Vågar inte prova på ister heller ifall det är samma sak där.

Häxan & Trollgubben

  • Inlägg: 70
    • Värmland
SV: Ister
« Svar #27 skrivet: 15 aug-18 kl 12:28 »
Fettet har inte härsknat. Det är normalt att det blir en kraftig doft när man gör talg, speciellt när man använder njurtalg från kossor då dom tar upp smak från fodret. Bästa talgen att använda är från får, luktar och smakar betydligt mindre! Om du ska använda talg från kossor så bör du se till att slaktdjuren kommer direkt från kor som har varit på grönbete.

Bör tillägga att enbart njurtalg ska användas om man vill ha till matlagning då det tar upp minst smak från vad djuret äter!

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Ister
« Svar #28 skrivet: 20 aug-18 kl 08:11 »
Ingen som har några knep för att få bort eller reducera lukten?

Grimulf

  • Inlägg: 8
    • Västergötland
SV: Ister
« Svar #29 skrivet: 12 sep-18 kl 10:10 »
I och med att ister smälts avlägsnas vattnet i fettet. Detta ger väldigt lång hållbarhet. Smälte ner ister från hemslakt i slutet på november förra året och det håller sig hur bra som helst fortfarande. Jämför indianernas pemmican (blandning smält fett och torkat kött) som håller i flera år...

Ocy

  • Inlägg: 1
    • Östergötland
SV: Ister
« Svar #30 skrivet: 23 jan-19 kl 00:06 »
Nu har jag gjort lite ister, men är lite skum på doften. Trodde att ister inte skulle lukta speciellt mycket... Visserligen använde jag späck från lamm, det kanske inte var så lyckat...
Om man smälter nyslaktat djurfett som man skummar av och sedan konserverar, skulle ju istern i prinsip kunna lagras hur länge som hälst. I.o.m att hersknings prosessen är en oxidations process med syre, borde det ju avstanna om man konserverar, brainstormar lite då mina kunskaper i kemi och livsmedel begränsas till en lägre nivå än högskole nivå

Postat med Alternativ.nu´s app


von tratt

  • Inlägg: 1698
    • Skåne
SV: Ister
« Svar #31 skrivet: 23 jan-19 kl 14:05 »
Ingen som har några knep för att få bort eller reducera lukten?

Jag försökte se vad webben hade att bjuda på. I fallet ornelukt verkar alla ansträngningar gå ut på att förebygga, detektera och i viss mån maskera lukten, alltså inte ta bort. Ornelukten kommer ur androstenon och skatol, om det hjälper någon kemikunnig. Men jag hittar heller ingen tydlig motsvarighet hos kor.

Aktivt kol är i allmänhet bra på att absorbera luktande molekyler, eller typ zeoliter.
Jag bor i lägenhet så jag är inte trovärdig.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Ister
« Svar #32 skrivet: 02 jul-22 kl 09:33 »
Jag köpte mera fett nyligen och denna gång så använde jag vatten och salt då jag smälte fettet, jag hade även affären att grovmala det så jag slapp hålla på. Jag körde säkert det 5-6 ggr med denna process. Men lukten avtog varje gång! Bara synd jag fick inte njurtalg denna gång utan det verkar komma från andra delar av kons muskler. Jag tänker jag ska också raffinera ister snart.

Denna gång blev nötfettet såhär efter flera omgångar, det har en väldigt svag lukt ännu men den bör den ha, det ska va bara va pyttelitet. Provade lägga i frityolja och friterade pommes frittes och de blev goda.


hemul

  • Inlägg: 23
SV: Ister
« Svar #33 skrivet: 04 nov-23 kl 18:18 »
Kan ju vara bilden, men det där ser inte helt klart ut. Är du säker på att du har det på plattan tillräckligt länge?

Det varma fettet ska vara helt klart. Man kan tycka att det ser klart ut men sen får det stå ett tag till och då händer det plötsligt och man förstår att det inte alls var klart innan! Det ska alltså stå ett tag efter det ser ut som om ingenting mer händer. Du ska kunna se de där avlagringarna på botten knivskarp. Om du tänker dig att det låg en tidningssida där nere skulle du kunna läsa utan problem och se bokstäverna lika klart och skarpt som om det varit vatten i grytan.

När du är säker på att det är klart skummar du av skrogget på ytan. Det kan du göra kontinuerligt, men det kommer mer så länge processen inte är helt klar. Sen drar du av grytan från värmen så fettet får stillna lite och bottensatsen sätter sig. När värmen sjunkit nåtot, men inte för mycket, häller du mycket försiktigt genom en bit lakansväv eller ett melittafilter. Obs använd sil eller melitta av metall!

Smörvarianten som någon var inne på heter ghee och görs på samma sätt. I recept står att man ska ha osaltat smör. Det är BS. Saltet försvinner i processen, hamnar i restgeggan. Så att du saltade när du smälte ditt fett har ingen betydelse. Både det och vattnet försvinner ju. Men kan ha lite vatten i början, men det är inte nödvändigt. Kör på lite högre värme i början så fettet börjar smälta ut. Du kan även ha lock på för att påskynda processen. Men bara en liten stund. Sen är det lock av och svag värme som gäller.

Och renat fett behöver inte konserveras eller frysas. Det kan tvärtom användas för att konservera annat. Förr la man (kokt) kött i krukor och hällde renat fett över. Sen grävde man fram en klump vid behov.

javill

  • Inlägg: 11356
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Ister
« Svar #34 skrivet: 02 feb-24 kl 09:39 »
Hittade denna tråden och frågan om man kan konservera ister och det kan man.
När jag pluggade i södra Kalifornien för länge sen bodde jag ihop med en tjej av mexikanskt ursprung. Hon lagade refried beans (fantastiskt goda) och till det köpte hon lard (ister) på konservburk.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

353 gäster, 2 användare
xaelanar, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser