Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Råutfodring av diabeteskatt  (läst 1153 gånger)

Skogstoking

  • Inlägg: 2
    • Skåne
Råutfodring av diabeteskatt
« skrivet: 10 feb-17 kl 21:46 »
Min katt, kastrerad hankatt 9år, har fått diabetes och är rekommenderad mindiab morgon och kväll med ett specialfoder som kostar skjortan och inte mättar honom. Enligt veterinären får han endast äta morgon och kväll.

Jag har börjat undersöka råutfodring istället då vi har egen produktion av kött (gris, höns och gäss) samt viltkött från jakt så skulle det vara ett billigare alternativ och det känns vettigare att ge honom kött än ett specialfoder som innehåller spannmål för att få ner hans blodsocker.

Är det någon som har varit i samma sits som har tips på hur jag ska lägga upp allt praktiskt? Jag har förstått att han behöver inälvorna för taurinet men kanske någon sitter på ett riktigt bra upplägg?

Tacksam för svar.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Råutfodring av diabeteskatt
« Svar #1 skrivet: 10 feb-17 kl 23:23 »
Nej, ingen erfarenhet av just katter och diabetes men spannmål i kattmaten är ett otyg - katter är rovdjur. Ge katten malet kött och klippta inälvor av det du har att tillgå - det behöver absolut inte vara de finaste bitarna, rått ägg ibland. Vill du dryga ut måltiderna så ge av hushållets matrester eller laga lite extra, ingen mjölk men alltid tillgång till vatten, högt blodsocker kan ge extremt stark törst.
Praktiskt är det en idé att ta vara på slakt och jaktavfall, mala och frysa in i två-tre dagsportioner till katten.
Ta reda på först hur mycket han behöver för att bli mätt och få rätt näringsmängd, tycker spontant att han behöver åtminstone få äta som han gjort tidigare om han inte är extremt matglad.
Det finns lite kolhydrater i lever och ytterst lite i njure. http://www.jonasbergqvist.se/kolhydrattabell
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Skogstoking

  • Inlägg: 2
    • Skåne
SV: Råutfodring av diabeteskatt
« Svar #2 skrivet: 11 feb-17 kl 17:14 »
Tack så mycket för ditt svar. Jag ska kolla i den tabellen senare.

Det som egentligen är det svåraste just nu är att få honom att acceptera att han bara får äta morgon och kväll. Det kanske blir enklare med tiden och även enklare (för mig) efter min föräldraledighet är slut så jag slipper höra hans jamande 😉

Njure har jag inte ens tänkt på att ge. Jag tänkte bara hjärta och lever men jag får nog läsa på lite och ta till vara på mer av slaktet.

Tack igen


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser