Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sälja djur, eget uttag?  (läst 2084 gånger)

Mattons

  • Inlägg: 63
    • Västergötland
Sälja djur, eget uttag?
« skrivet: 30 dec-16 kl 14:16 »
Om jag har djur i min lagård för ett deklarerat värde på, säg 30000, och jag bestämmer mig för att sluta med djuren,och därav slaktar dom själv, hur beskattas jag då?

Kan jag bara skriva ett kvitto till mig själv på summan, och betala momsen så är det bra?

Det blir ingen skatt på försäljningen?

Blir momsen då 12% eftersom jag slaktar dom?

Bokför jag detta som en vanlig försäljning?

Kan jag då nolla mitt lagervärde där djuren är bokförda?

Något annat jag ska tänka på?

tack på förhand!
« Senast ändrad: 30 dec-16 kl 14:22 av Mattons »
Ardennerdriven heltidssjälvhushållare
Hovslagare

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Sälja djur, eget uttag?
« Svar #1 skrivet: 30 dec-16 kl 18:39 »
Om jag har djur i min lagård för ett deklarerat värde på, säg 30000, och jag bestämmer mig för att sluta med djuren,och därav slaktar dom själv, hur beskattas jag då?         /Finns djuren som ägodel i en enskild firma? Om ja, så går ju försäljningslikviden av djuren in som intäkt i företaget, och vinsten i företaget beskattas.

Kan jag bara skriva ett kvitto till mig själv på summan, och betala momsen så är det bra?      /Betala momsen? Här förstår jag inte din tankegång? Du bör bokföra detta som eget uttag, inte som försäljning, om du ska ha alltihop själv som privatperson.

Det blir ingen skatt på försäljningen?      /Företag som säljer varor eller tjänster beskattas på vinsten av den totala resultaträkningen.

Blir momsen då 12% eftersom jag slaktar dom?      /Livsmedel = 12% mervärdesskatt

Bokför jag detta som en vanlig försäljning?      /Nej, eget uttag i ditt exempel.

Något annat jag ska tänka på?       /Sälj djuren till någon kollega kanske, och köp köttet tillbaks.

tack på förhand!
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

olof

  • Inlägg: 2715
    • Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: Sälja djur, eget uttag?
« Svar #2 skrivet: 30 dec-16 kl 20:40 »
Tänk på att den uttaget ska sedan redovisas i skattedeklarationen under "Momspliktiga uttag" så du måste bokföra det på ett konto ändamålet.

När djuren är borta ingår de inte vid den årliga inventeringen och blir då inte en del av lagervärdet.

I princip kan man säga att djuren tidigare har varit obeskattade reserver i företaget, när du tar ut dem så tar du bort denna obeskattade reserv och utlöser istället beskattningen av det (om du gör vinst på hela företaget).



tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Sälja djur, eget uttag?
« Svar #3 skrivet: 30 dec-16 kl 21:54 »
Momsen skall förstås redovisas. Men om du säljer djuren till det lagerfört värdet så blir momsen ett nollsummespel. Detta för att du ju inte har skapat något egentligt mervärde att momsa för.

Mvh
Magnus



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

815 gäster, 2 användare (1 dolda)
Gröfre Slissing

* Forum

* Om tidningen Åter



Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser