Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Koppla trefas stickpropp  (läst 11272 gånger)

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
Koppla trefas stickpropp
« skrivet: 10 nov-16 kl 15:00 »
Hur kopplar man en trefas stickpropp till elspisens kabel? Gäller stickpropp med 4 pinnar i kvadratisk formation, ca 25 mm mellan pinnarna (35 mm diagonalt) och en tungformad jordskena i mitten. Kabeln har 4 ledare: gröngul (jord) samt blå, brun och svart. Vilken pinne ska vara utan ledare?

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Koppla trefas stickpropp
« Svar #1 skrivet: 10 nov-16 kl 15:31 »
Det är alltså en s k perilexstickpropp.
Kolla vad som står på spisens typskylt och på luckan över dess kopplingsplint.

Om spisen har 380 eller 400 V elementspänning så ska den inte ha någon nolla ansluten.
I så fall gäller följande:
Skyddsjord (skall vara gul/grön, men kolla för säkerhets skull att den verkligen är ansluten till jord i spisen) till skyddsjord (flatstiftet i mitten) i stickproppen.
De tre övriga ledningarna i godtycklig ordning till de tre runda pinnar som används för fasledare (märkta L1 L2 L3 eller R S T) i stickproppen.
Nollan (rund pinne märkt N eller 0) oansluten.

Om spisen har 220 eller 230 V elementspänning ska man koppla på följande sätt:
Skyddsjord (skall vara gul/grön, men kolla för säkerhets skull att den verkligen är ansluten till jord i spisen) till skyddsjord (flatstiftet i mitten) i stickproppen.
Nollan (skall normalt vara blå, men på äldre tyska prylar har även brun förekommit, om det är hemmakopplat kan det vara vilken färg som helst) till stickproppens stift för nolla (märkt N eller 0, samma märkning i spisen).
De två fasledarna till valfria av stickproppens tre stift för fas (L1 L2 L3 eller R S T). Om det är känt att någon viss fas är hårt belastad i huset, så kan välja den som oansluten i spisstickproppen.

220/230 V-spisar kan man ofta koppla om så de använder alla tre faserna och man får dem jämnare belastade på så sätt. Men då krävs en femledarkabel. Nollan måste ALLTID vara ansluten på en sådan spis. Anvisningar brukar finnas på locket över kopplingsplinten.
Har man en sådan spis och klena huvudsäkringar kan det vara idé att kolla vilka plattor/ugnselement som är anslutna till vilka faser, och koppla in spisen så att de mest använda plattorna ligger på faser som inte är så hårt belastade för övrigt.
380/400 V-spisar belastar faserna jämnare, så där behöver man sällan bry sig om sådana saker.

ärt

  • Inlägg: 832
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Koppla trefas stickpropp
« Svar #2 skrivet: 10 nov-16 kl 18:37 »
 Hade köpt mej en spis på blocket el. var det var.
 Fungerade lite gran men sedan lade ugnen av. Jordfelsbrytaren gjorde att vi treva i mörker.
Plattorna fungerade dock.
Fick vara så ett tag.
Men så köptes en annan på Blocket.
Jordfelsbrytaren löste ut när ungnen sattes på. Presis så som det var för dess föregångare.
 Inte direkt men efter ca 1 min.
Kablen från den första var fin så den skruva jag av o satte på den ny köpta där kontackten var av klippt (kanske inte utan anledning ?).
Snacka med en som har nästan samma problem. Han menar på att termostaten är kopplad via jorden då det inte finns någon nolla (samma som den som det skrevs om ovan). Hos honom utlöser jordfelsbrytaren när ugnen kommer upp i temp. Men då är det bara att sätta upp på den  igen (jordfelsbrytaren) så fungerar det.
 Ger mej sjutton på att om jag tar ner den andra spisen vi har så skulle den också lösa ut jordfelsbrytaren men där den står nu fungerar det (också med jordfelsbrytare)
 Har snackat med elektrikern o han skulle komma o mäta upp ugnen för att se om där är nått fel.
 Vad kan man annars göra?
Eller måste man ha spis med nolla när man har jordfelsbrytare?
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Koppla trefas stickpropp
« Svar #3 skrivet: 10 nov-16 kl 20:09 »
Nej, vilken spis som helst ska fungera bra även med jordfelsbrytare. Om jordfelsbrytaren löser ut så är antingen någonting grovt felkopplat eller också är det fel på spisen. Min erfarenhet är att det är vanligt med smygande jordfel i värmeelementen i ugnen, i synnerhet om det är en gammal spis som har stått fuktigt till någon gång i tiden. Spisplattor får ofta jordfel i samband med att någon värmetråd brinner av.

Min förra spis (från början av 80-talet, jag slängde ut den ungefär 2006) betedde sig så på slutet att den löste ut jordfelsbrytaren någon minut efter att man hade slagit på ugnen. Om man slog till JFB efter ett par minuter så klarade den sig sedan. Ett annat sätt som fungerade var att förvärma ugnen med enbart undervärme, och slå på övervärmen först när ugnen var genomvarm. Förmodligen var det alltså i elementet för övervärme/grill som jordfelet fanns.

I en del äldre elinstallationer kan man råka ut för att det inte är draget separat jord och nolla till spisen (fastän det egentligen aldrig har varit tillåtet) utan de båda funktionerna delar på en enda ledare. Om man då har en 220/230 V -spis där värmeelementen är anslutna från var sin fas till nollan, så löser JFB omedelbart ut när man slår på spisen. Om man inte vill dra en femte ledare från spisuttaget till elcentralen, så återstår bara att byta till en spis som inte behöver nolla (alltså 380/400 V) för att slippa att JFB löser ut.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Koppla trefas stickpropp
« Svar #4 skrivet: 11 nov-16 kl 22:00 »
Det är alltså en s k perilexstickpropp.
Kolla vad som står på spisens typskylt och på luckan över dess kopplingsplint.

Om spisen har 380 eller 400 V elementspänning så ska den inte ha någon nolla ansluten.
I så fall gäller följande:
Skyddsjord (skall vara gul/grön, men kolla för säkerhets skull att den verkligen är ansluten till jord i spisen) till skyddsjord (flatstiftet i mitten) i stickproppen.
De tre övriga ledningarna i godtycklig ordning till de tre runda pinnar som används för fasledare (märkta L1 L2 L3 eller R S T) i stickproppen.
Nollan (rund pinne märkt N eller 0) oansluten.

Tack för utförligt svar. Dock finns ett problem. Jag hittar ingen märkning på pinnarna eller intill dem. Hur gör man då? Stickproppen kan ha några år på nacken. Inköpt på beg.affär. Ser OK ut.

Elementspänning är 400V. Spisen är en Elektrohelios, kanske runt 20 år gammal, med keramisk häll.

Den kan kopplas i enfas- eller trefasläge. Jag tror den är kopplad trefas och vill ha den så. Kanske borde jag skruva bort en skyddsplåt baktill och kolla?

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Koppla trefas stickpropp
« Svar #5 skrivet: 11 nov-16 kl 22:22 »
Troligen finns märkningen på insidan av stickproppen intill respektive pinne. Ingjuten i bakeliten, ofta ganska små och svårlästa bokstäver.

Jag tittar just på en gammal Perilexpropp jag har liggande.
Om jag håller den med pinnarna bort från mig (alltså ser mot skruvplintsidan av den) och vänder den så att styrklacken är uppåt, så är nollan (märkt N) uppe till vänster. R (L1) nere till vänster, S (L2) nere till höger, T (L3) uppe till höger.

Om du tar av kåpan på vägguttaget och tittar in i det så bör motsvarande märkning finnas där också.

Det brukar alltid vara säkrast att dubbelkolla hur en gammal spis verkligen är kopplad, innan man försöker ansluta den.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Koppla trefas stickpropp
« Svar #6 skrivet: 12 nov-16 kl 09:59 »
Bra, jag hittade märkningen i stickproppen nu. N och L1-L3. Sitter där du beskrev.

Om jag skruvar dän vägguttagets kåpa så ser jag väl också hur de har anslutit ledarna till det? Jag litar inte 100% på husets elinstallation, även om den funkar skapligt.

Jag ska kolla att den är trefaskopplad.

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Koppla trefas stickpropp
« Svar #7 skrivet: 12 nov-16 kl 21:10 »
Om du tar av kåpan på uttaget, så kolla att alla faser och nollan verkligen är anslutna. Om du har en multimeter till hands, så kolla att det är ca 230 V mellan var och en av faserna och nollan samt ca 400 V om du mäter mellan två faser vilka som helst (L1-L2 , L2-L3 , L3-L1). Mellan nolla och skyddsjord ska det vara 0 V.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Koppla trefas stickpropp
« Svar #8 skrivet: 13 nov-16 kl 16:25 »
Uttaget sitter längst inne i ett hål i bakre väggen på ett bänkskåp, som f.n. är för besvärligt att flytta bort. Så jag valde bort att kolla uttaget. Jag kollade bara att spisen är trefaskopplad samt skruvade dit stickproppen och testade. Det verkar fungera.

Spisen ska ha 3X16A säkring, men jag gissar att den nu har mindre, kanske 3X10A. Husets elsystem är inte uppmärkt och jag lägger ingen tid på att kolla detta nu, men eftersom huvudsäkringen är 3X16A så kanske spisen bara har 3X10A, särskilt som där förut stått en bänkspis med två plattor. Jag kommer nog aldrig belasta spisen fullt. Men jag ska kolla upp säkringarna längre fram.

Jag har aldrig haft spis med glaskeramisk häll förut. Laddade hem instruktionsbok nu och läste lite. Den heter Elektrohelios SK 736-4.

Den minsta plattan (värmezonen) ser ut att ha en liten spricka som går över halva plattan. Det känns lite skrovligt i ytran där. Enligt instruktionsboken finns risk att vätska rinner ner och ger kortslutning. Inte så bra i så fall. Men jag hoppas även denna platta kan användas försiktigt. Annars klarar jag mig med tre övriga.

Jag undrar hur det funkar med gjutjärnspannor på en sån spis. Risk för skador på glaset om man inte är varsam?

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Koppla trefas stickpropp
« Svar #9 skrivet: 13 nov-16 kl 17:30 »
Spisar med 400 V elementspänning brukar klara sig bra på 3 x 10 A i praktiken.
Inga problem med gjutjärnspannor på glaskeramikhällar, vad jag har märkt.
Jag tror inte man behöver bekymra sig mycket om den lilla sprickan så länge det inte är en stor glipa eller bitar borta av hällen. Ska man torka av spisen och söla mycket vatten kan man passa på att göra det medan hällen fortfarande är varm så det torkar snabbt.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Koppla trefas stickpropp
« Svar #10 skrivet: 13 nov-16 kl 19:18 »
Helst ska väl grytor o dyl ha slät botten på glasspisarna...Har man kärl med räfflor i botten så ska man inte dra grytorna över glaset utan då lyfter man rakt upp...Inte skaka stekpannan vid pannkaksstekning om räfflad botten finns  :D ...I  manualen på finska till vår glasspis står det 3 gånger tio A ...I den svenska står inte proppstorlek men vi kör på 3 gånger 16A...Total effekt 9800w med allt på... Rengöring fungerar med typ Ajaxpulver,Vim Classic,diskmedel...Glasskrapa ibland... Fördel med glasspisen är god eftervärme på  plattorna vilket gör att man kan stänga av tidigare....

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Koppla trefas stickpropp
« Svar #11 skrivet: 13 nov-16 kl 22:30 »
En sak jag har märkt att man inte ska göra med glaskeramikhällar är att spilla ut stark maskindiskmedelslösning och låta den torka in. Det ger fläckar som inte går att få bort.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Koppla trefas stickpropp
« Svar #12 skrivet: 14 nov-16 kl 10:35 »
...Själv använder jag original handdiskmedel...Googlade på maskindiskmedel,kan vara något mysko med det men samtidigt så diskas väl glas i diskmaskinerna...Kanske äldre glastyper som tar stryk vad vet jag... Kollade det där med proppar till spis,har man 3 gånger 10a så kan man ju sätta in 3gånger 13a istället passar ju i socklarna så blir det troligtvis mindre strul...

http://www.elsakerhetsverket.se/Fragor-och-svar/Arkiv-fragor/13-ampere-diazedsakring/

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Koppla trefas stickpropp
« Svar #13 skrivet: 14 nov-16 kl 11:53 »
Nu tänkte jag på ganska starka maskindiskmedelslösningar, sånt som man tar till när man t ex vill koka ur en hopplöst igengrodd "non stick" -stekpanna eller emaljerad gryta. I diskmaskinen sköljs ju maskindiskmedlet bort och får inte tillfälle att torka in under hög temperatur som det kan bli om man sölar det på hällen.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Koppla trefas stickpropp
« Svar #14 skrivet: 14 nov-16 kl 12:03 »
 :D Aha... Själv används vanligt tvättmedel som löser igengrodda grytor eller bränd botten om man kokar i den lösningen...Typ glasbyttan till kaffekokaren eller termosar med kafferänder kan man bara fylla med kallt vatten och i med tvättmedel och låta tidens tand lösa smutsen  :D...Har man dåligt med varmvatten när man ska diska så i med tvättmedel i diskhon så blir glasen skinande rena trots brist på varmvatten  :D...Som nytt...

fredde e

  • Inlägg: 375
  • Det finns inget omöjligt, det tar bara längre tid
    • Hälsingland
SV: Koppla trefas stickpropp
« Svar #15 skrivet: 14 nov-16 kl 14:03 »
Till rengöring av glashäll använder Du ett rakblad. Och rent vatten efteråt. Vi har bränt fast mjölk och sådana besvärliga saker. Men nåt lösningsmedel som diskmedel etc. har aldrig behövds.
Det med eftervärmen förstår jag inte. Vill Du ha det gäller det en gammal spis med gjutjärnplattor. Den dar jää.... glashällen blir ju kallt på en gång. I stugan har jag en sån med gjutjärn. Jag kokar upp potatisen, sen slår jag av. Det fortsätter att koka tills det är klart. Hemma får jag ha hällen på 3an hela tiden.
Man sitter alltid fast i skiten. Det är bara djupet som varierar. Och häng aldrig med huvudet, när den når upp till hakan.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Koppla trefas stickpropp
« Svar #16 skrivet: 14 nov-16 kl 14:42 »
Till rengöring av glashäll använder Du ett rakblad. Och rent vatten efteråt. Vi har bränt fast mjölk och sådana besvärliga saker. Men nåt lösningsmedel som diskmedel etc. har aldrig behövds.
Det med eftervärmen förstår jag inte. Vill Du ha det gäller det en gammal spis med gjutjärnplattor. Den dar jää.... glashällen blir ju kallt på en gång. I stugan har jag en sån med gjutjärn. Jag kokar upp potatisen, sen slår jag av. Det fortsätter att koka tills det är klart. Hemma får jag ha hällen på 3an hela tiden.

Nädå  :D ...Potatis i grytan plus salt och vatten...Koka upp...Stäng av...Vänta...klart  :D.... T.ex frysta laxbitar...På med plattan låt laxbitarna få färg av stekningen ...stäng av och sätt på ett passande lock...kanske något litet typ kant på stekspaden mellan locket så det inte sugs fast när det sakta kallnar...Vänta...klart  :D... Laxbitarna blir perfekt saftiga som på restaurang och man spar energi...Ugnen är naturligtvis bra eftersom dom inte är så gamla...Där kan man också stänga av ett tag innan beräknad tid...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

773 gäster, 7 användare (3 dolda)
ÖsterFröken, EvaMärta Granqvist, Anders Flix, Sebastian Berggren

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser