Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sprängticka till katt?  (läst 3654 gånger)

ärt

  • Inlägg: 832
    • Halland
    • www.lillanabben.se
Sprängticka till katt?
« skrivet: 04 okt-16 kl 21:03 »

  Vår katt Terry en hel vit bondkatt har det svårt.
Varit inlagd hos vetrinär ville inte äta el dricka men komm sej efter ett tag.
Men nu börjar det igen.
Snuva, vi torkar nosen o håller på. Äter rätt duktigt.
Så fick jag tankarna att blanda filspån i burk kattmat. Det har han nu fått två dagar. Tänkte hålla på en vecka o se var där sker. Han tömmer skålen.
Han är i princip döv o synen vet vi inte mycket om men en riktig kelgris.
Vad tror ni om Chaga till katt?
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Sprängticka till katt?
« Svar #1 skrivet: 05 okt-16 kl 08:54 »
Om han har det svårt, varför inte lätta på hans börda?

Men det är klart att man kan göra djurexperiment.
Jag vet inte så mycket om chaga men tydligen KAN det vara bra mot diabetes och psoriasis...men inget som verkar hjälpa ögon eller öron vad jag kan läsa...
Det är aldrig för sent att ge upp.

Tranhult

  • Inlägg: 42
  • utflyttad månskens bonne
    • Västergötland
    • http://www.tranhult.se
SV: Sprängticka till katt?
« Svar #2 skrivet: 05 okt-16 kl 09:37 »
Man skall absolut inte hålla på med att exprimentera med levande varelser, katter är extremt känsliga och sådant som inte veterinär godkänt kan vara förödande för kattens hälsa och tom liv. först och främst hur gammal är katten? Det låter som katten fått kattsnuva, har den blivit vaccinerad så brukar de klara det utan veterinärbesök för antibiotika som hjälper mot bakterier som ger lunginflammation på katter som fått kattsnuva och inte fått sina vaccinationer. Håll katten inne och ge mjukmat gärna lite ljummen då dofterna frigörs och det blir mer frestande att äta. Köp Hills Prescription diet a/d hos veterinären, den är till för katter som inte mår bra, den är extra aptitlig och lättätlig,  innehåller extra energi bl.a. Har du kollat kattens tänder hur de ser ut. min rekommendation är att göra en hälsokontroll hos en kunnig veterinär, är den gammal så begär en seniorkontroll.Att vita katter kan höra dåligt och tom vara döva tillhör vita katter, men det brukar gälla ögonfärgerna på vita katter, men kommer inte ihåg vilka två färger det gällde. tänk på att en vit katt syns väl i mörker för rovdjur, och hör den inte så gör det inte risken mindre precis från att bli tagen av ett rovdjur, själv har jag mina katter inne på natten, reglerar kattluckan på kvällen så de kan gå in men inte ut.
Mänskens bonde och biodlare samt slöjdare

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Sprängticka till katt?
« Svar #3 skrivet: 05 okt-16 kl 09:40 »
-någon hann före-



Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Sprängticka till katt?
« Svar #4 skrivet: 05 okt-16 kl 09:41 »
-
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

ärt

  • Inlägg: 832
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Sprängticka till katt?
« Svar #5 skrivet: 05 okt-16 kl 20:38 »
 Han äter, spinner kanske lite slö inte feber men näsan är snorig.
Han har varit hos vetrinär och blivit behandlad i Juni. Då var det riktigt alvarligt. Inte äta el dricka och feber. Han blev inlagd för att få vätska o näring.
 Valde att pröva sprängtickan då den ju inte kan överdoseras. Dock gäller detta för människor.
Upplever att något mindre kletig snor nu på tredje dagen med chagan.
Jo nog är det ett djurexperiment men bara för att se om han reagerar possitivt. Vill stärka hans imunförsvar.
 Tänk om det lyckas
 eller misslyckas
 Själv har jag goda erfarenheter med Chagan. slapp att bli förkyld, Dottern med en hel del sjukfrånvaro p.g.a. förkylningar o allergier blev klart mycket bättre.
 Men å andra sidan ska man ju inte ge katt potatis....
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

Fridsam

  • Inlägg: 35
    • Uppland
SV: Sprängticka till katt?
« Svar #6 skrivet: 05 okt-16 kl 22:18 »
Nu vet jag inte något om sprängticka, men det är viktigt att betänka att alla djur inte klarar att äta alla saker. Vi kan t.ex. inte bryta ner cellulosa, och därför inte leva på gräs då vi saknar de enzymerna. Många djur tål inte ämnen i avokado eller kakao, medan vi tål dem väl. Med läkemedel som testas på djur ser man att det kan skilja väldigt mycket i dos mellan vad som är fungerande och vad som är giftigt när man testar på möss och när man testar på människor.

Med det vill jag säga att det är inte säkert att något som är bra för människor är bra för katter. Jag skulle nog inte våga mig på att ge min katt växter med potentiellt medicinsk verkan utan att ha blivit rekommenderad detta av en pålitlig veterinär. Med det sagt så hoppas jag att katten din mår bättre och önskar dig all lycka till!

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Sprängticka till katt?
« Svar #7 skrivet: 06 okt-16 kl 09:23 »

 Valde att pröva sprängtickan då den ju inte kan överdoseras. Dock gäller detta för människor.


Ja hur vet du om du överdoserar för katt?

Ska man prova sig fram med stryknin på dagisbarnen som är lite väl hoppiga? det är ju inte farligt förrän man överdoserat måttligt...
Nä, sånt ska man inte skoja om men ta katten till en veterinär istället och låt denna prova olika beprövade mediciner.

Det är aldrig för sent att ge upp.

eriks

  • Inlägg: 253
    • -
    • www.sundmansmide.se
Sprängticka till katt?
« Svar #8 skrivet: 06 okt-16 kl 17:18 »
Jag tror ts vände sig till alternativ för att få svar av folk som tänkte lite utan för boxen. Veterinärer lär sig mest från böcker precis som läkare. Där står det använd tandtråd och drick mjölk så blir du stark. Ok säger läkaren.

Det finns många som ger sina husdjur chaga, jag har gett mina hundar ett par år o dom är både gamla och friska. Googla på engelska sidor och ta ett beslut själv. Lita inte på folket här på familjeliv hfm, förlåt alternativ



Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Sprängticka till katt?
« Svar #9 skrivet: 06 okt-16 kl 17:44 »
Jag tror ts vände sig till alternativ för att få svar av folk som tänkte lite utan för boxen. Veterinärer lär sig mest från böcker precis som läkare. Där står det använd tandtråd och drick mjölk så blir du stark. Ok säger läkaren.

Det finns många som ger sina husdjur chaga, jag har gett mina hundar ett par år o dom är både gamla och friska. Googla på engelska sidor och ta ett beslut själv. Lita inte på folket här på familjeliv hfm, förlåt alternativ

Ja man gör ju som man vill.

Men om veterinären hade kunnat engelska så hade han ordinerat 5 doser åhaga om dagen till en förkyld katt?

Jag har dock alltid kaliber 12 i beredskap när jag har en sjuk katt, så leker jag gud.
« Senast ändrad: 06 okt-16 kl 19:10 av Bösahusarn »
Det är aldrig för sent att ge upp.

ärt

  • Inlägg: 832
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Sprängticka till katt?
« Svar #10 skrivet: 06 okt-16 kl 20:08 »
 Det är i dag 4:e dagen katten får chagan.
Det var mycket snor i näsan på morgonen men nu i kväll var den torr.
Äter o mår bra.
Kanske för tidigt o säga om hur det verkar men jag ångrar inte den ordination han fick.
O min plånbok jublar.
Såg dollar tecken.
Så jag la ett mejl till djurfarmacia (se nedan)

Hej
Har Katt
Katt sjuk.
Vetrinär fixar.
Katt frisk.
Nu sjuk igen.
Jag experimenterar med en naturprodukt.
OM det skulle kunna vara så att det blir bra vart kan jag då vända mej för att utveckla till säljbar produkt?

 Fick svar att jag skulle vända mej till läkemedelsverket.

Nu är väll risken den att sprängtickan blir utrotad.
Har ni sett hur många annonser om sprängticka det finns på Blocket?
Snodde den jag ger katten från kommunens träd. Inte mer än rätt nu när dom tvingar på oss sophämtning. Men får vara glad så länge de vara (1978-2016= 38 X 1000) likförbannat har man inte råd med medicin till katten.

 
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Sprängticka till katt?
« Svar #11 skrivet: 06 okt-16 kl 20:26 »
Det är i dag 4:e dagen katten får chagan.
Det var mycket snor i näsan på morgonen men nu i kväll var den torr.
Äter o mår bra.
Kanske för tidigt o säga om hur det verkar men jag ångrar inte den ordination han fick.
O min plånbok jublar.
Såg dollar tecken.
Så jag la ett mejl till djurfarmacia (se nedan)

Hej
Har Katt
Katt sjuk.
Vetrinär fixar.
Katt frisk.
Nu sjuk igen.
Jag experimenterar med en naturprodukt.
OM det skulle kunna vara så att det blir bra vart kan jag då vända mej för att utveckla till säljbar produkt?

 Fick svar att jag skulle vända mej till läkemedelsverket.

Nu är väll risken den att sprängtickan blir utrotad.
Har ni sett hur många annonser om sprängticka det finns på Blocket?
Snodde den jag ger katten från kommunens träd. Inte mer än rätt nu när dom tvingar på oss sophämtning. Men får vara glad så länge de vara (1978-2016= 38 X 1000) likförbannat har man inte råd med medicin till katten.

Ja jag är skeptisk men kul att katten är friskare. ;)

Men att bryta mot allemansrätten för att du inte gillar dom kommunala reglerna....det är ju inte så snyggt.
Det är aldrig för sent att ge upp.

eriks

  • Inlägg: 253
    • -
    • www.sundmansmide.se
Sprängticka till katt?
« Svar #12 skrivet: 06 okt-16 kl 22:09 »
Problemet med naturläkemedel är just att man inte kan ta patent på dom. Inget patent = ingen som vill lägga miljoners pengar på tester = inget godkänt läkemedel.

När min hund var liten fick hon ett retsamt eksem på magen, veterinären ordinerade kortison, vilket inte hjälpte. Tur jag hade kådsalva. Två strykningar och eksemen var väck.

eriks

  • Inlägg: 253
    • -
    • www.sundmansmide.se
SV: Sprängticka till katt?
« Svar #13 skrivet: 06 okt-16 kl 22:11 »


Men att bryta mot allemansrätten för att du inte gillar dom kommunala reglerna....det är ju inte så snyggt.

Lol

Doris och Börje

  • Inlägg: 3736
    • Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
SV: Sprängticka till katt?
« Svar #14 skrivet: 07 okt-16 kl 07:47 »
Jag tycker om tanken på alternativ lindring.
Men!
Om jag eller en annan människa tar naturliga obehandlade eller behandlade produkter som inte är läkemedelsgodkända eller testade kan vi säga till om vi skulle få biverkningar!
Magont, dimsyn, huvudvärk, ledvärk.....listan kan göras lång både på klassiska kemiska läkemedel och naturmedel.

En katt kan även spinna vid värk eller obehag, så det är inte ett helt säkert tecken på välmående att katten spinner.
Personligen tycker jag att man inte bör experimentera medicin på någon annan levande varelse än sig själv.
Bor på min lilla gård med min stora familj!

ärt

  • Inlägg: 832
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Sprängticka till katt?
« Svar #15 skrivet: 07 okt-16 kl 18:32 »
Om man nu tänker att läkemedelsverket nappar.
Att där skrivs nån typ av kontrakt vid ev. tillverkning o försäljning.
Gången dit blir lång.
Aktiva substanser ska analyseras.
Men så när något är klart inte tar väl då personalen och provar om det fungerar.
Blir det inte då en katt också.
Klart den katten kanske är van vid att bli testad på.
Vad jag menar är alla likas värde gäller ju även för dem.
Hade det inte prövats på djur så hade vi väll inte haft någon djurmedicin. Hur ska vi nå fram till den kunskapen? Eller vägrar ni att ge katt medicin för att den är garanterat prövad på djur?
 Terry den snuvige äter kol. Var gång jag går in i pannrummet snokar han rätt på kol o tuggar i sej. Har inte en aning om varför.
 
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

ärt

  • Inlägg: 832
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Sprängticka till katt?
« Svar #16 skrivet: 10 okt-16 kl 08:23 »
 I dag är det 6:e dagen Terry får sprängticka mot kattsnuva.
En klar förbättring som kan räknas till att han är frisk.
Kommer dock att fortsätta ytterligare en vecka.
Jag kan rekomendera detta!
 Bivärkning: höjd aptit (familjen menar att det började tidigare), risk för fettma.
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

knöcklan

  • Inlägg: 5143
  • Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
SV: Sprängticka till katt?
« Svar #17 skrivet: 01 nov-16 kl 11:16 »
Jag skulle pröva med björksav om inte tickan botar helt.  Vissa större hälsokostaffärer har sav på flaska.  Vill du tappa själv får du vänta till våren.  Vad gäller dosering är det bäst att börja med minidoser typ en halv tesked eller om katten vill, låta den slicka på skeden.
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

eriks

  • Inlägg: 253
    • -
    • www.sundmansmide.se
SV: Sprängticka till katt?
« Svar #18 skrivet: 01 nov-16 kl 17:11 »
Jag skulle pröva med björksav om inte tickan botar helt.  Vissa större hälsokostaffärer har sav på flaska.  Vill du tappa själv får du vänta till våren.  Vad gäller dosering är det bäst att börja med minidoser typ en halv tesked eller om katten vill, låta den slicka på skeden.



Oj aj det får man vara lite varsam med. 

http://dinamediciner.se/nyheter/djur-dor-av-xylitol


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

695 gäster, 1 användare
Bröd

* Forum

* Om tidningen Åter



- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser