Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Slöjddetaljers framplatta  (läst 632 gånger)

Holgo

  • Inlägg: 13
    • Skåne
Slöjddetaljers framplatta
« skrivet: 24 jun-16 kl 14:49 »
Som rubriken säger så har jag hittat en framplatta på slöjddetaljer under kategorin "kniv-bestickblad", tänkte testa på att tillverka egna grepp/handtag. Men vad ska man ha en sån framplatta till undrar jag?

http://www.slojd-detaljer.se/kategorier/tra-metallslojd/kniv--bestickblad/verktyg-tillbehor/framplatta-pid3630

P.S. Ser vad det handlar om nu, det är något slags beslag man ska ha längst upp på greppet och föra in knivens tång i skåran för er som undrar som jag.
« Senast ändrad: 24 jun-16 kl 15:00 av Holgo »
Förmågan att idag tänka annorlunda ifrån igår, det skiljer den vise ifrån den envise.

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: Slöjddetaljers framplatta
« Svar #1 skrivet: 28 jun-16 kl 08:41 »
En sån platta gör det enklare att få till en snygg övergång mellan knivblad och handtag. Det blir inte så snyggt om det glipar om man tittar längs med bladet in i handtaget och kan komma in vatten och så.
Men det krävs ju att plattan passar till just ditt blad annars får du ändå göra om håler i plattan och då kan det vaea lika enkelt att göra en egen.
Jag använder mässing eller ibland nysilver och filar fram bra passning med nålfilar när jag bygger knivar. Eller hårt trä om handtaget ska vara simpelt. Men det är lite bråkigt att få ett snyggt avslut på greppet i ändträ.
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

321 gäster, 4 användare
xaelanar, Henrik Karlsson, hofboss, erland76

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser