Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Slakta rymmarfår genast...  (läst 2928 gånger)

slaveboy

  • Inlägg: 163
    • -
Slakta rymmarfår genast...
« skrivet: 15 jun-16 kl 22:02 »
Det jag befarat har hänt...
Ett rymmarfår som jag avstått att slakta pga vädret, köttet blir dåligt i denna värme..
Har nu lärt två lamm att rymma...
Dom lär sig snabbt...
När lammen är på rymmen blir det ett jäkla oväsen på tackan, hon skriker så man flyger upp ur sängen hur djupt man än sover.
Till hösten blir det masslakt, om jag inte sitter på psyket då..
Gäss får det bli i stället.
-Vill du ha något mer?
- Ja, grekens huvud på ett fat, med tack för hjälpen inristat i pannan.

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Slakta rymmarfår genast...
« Svar #1 skrivet: 16 jun-16 kl 01:58 »
Det kanske behövs bättre stängsel istället för att sluta med får?

Men bra stängsel kostar både tid och arbete.

Bra, välspända fårnät med fast knut (typ, kompletterade med en eltråd uppe och nere med ordentligt med kräm, eller minst 4-trådiga elstängsel och nedersta (metall-)tråden på 20-25 cm med minst 5 tusen volt som är välspända håller fåren inne i hägnet, även när maten börjar tryta.

slaveboy

  • Inlägg: 163
    • -
SV: Slakta rymmarfår genast...
« Svar #2 skrivet: 16 jun-16 kl 07:22 »
även när maten börjar tryta.

Exakt, innan man skaffar får bör man se till att ha åtminstånde 1 ha per får, annars blir det jävulskt dyrt..
Men sådan information sprids inte med vinden.
Har man inte så mycket mark kostar får runt 250-300 kr i månaden, SOMMARTID....!!!
Man får anpassa djurslaget efter hur mycket mark man har helt enkelt..
Gäss...?..

Tackan låter värre än en motorsåg när lammen är på rymmen.
En mycket grov motorsåg..

Dom ska ha apploder för att ha betat så fint och prydligt, kvistar, träd och gräs är så fint betat, men det blir billigare med en anställd, alternativt att man sparar baggen bara..
Men han är lite för närgången, väntar på tillfälle att våldta, det är jag helt säker på..
Spetsad av en bagge som saknar horn på huvudet vill man inte bli.

« Senast ändrad: 16 jun-16 kl 09:07 av slaveboy »
-Vill du ha något mer?
- Ja, grekens huvud på ett fat, med tack för hjälpen inristat i pannan.

javill

  • Inlägg: 11356
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Slakta rymmarfår genast...
« Svar #3 skrivet: 21 jun-16 kl 09:02 »
Bästa stängslet sägs vara ett bra bete. Har fåren för dåligt med mat börjar de rymma precis som du är inne på. Så att skaffa ett annat djurslag är nog ingen dum idé om betet inte räcker.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

332 gäster, 5 användare
xaelanar, Alicia.johansson, Henrik Karlsson, hofboss, erland76

* Forum

* Om tidningen Åter



- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser