Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Köpa sågverk ... 2016  (läst 7520 gånger)

Gilbert

  • Gäst
Köpa sågverk ... 2016
« skrivet: 29 maj-16 kl 16:55 »
Har tittat på Logosols M8 och tänker köpa den för motorsåg så att jag kan ta sågen till vindfällorna istf tvärt om samt såga på gårdsplan vid behov. Mobilitet med motorsåg alltså, betydligt enklare att frakta hem uppsågat.

Vilka tillbehör tycker ni är nödvändiga? Det drar snabbt iväg och kan bli hur dyrt som helst. Jag är van vid motorsåg och det medför inga som helst problem.





Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14417
    • Östergötland
SV: Köpa sågverk ... 2016
« Svar #1 skrivet: 29 maj-16 kl 17:19 »
Visst slipper du städa upp sågspånet och köra hem det, men det kan väl inte vara någon vinst med att såga upp timret i skogen. Enklare att köra hem stockarna och få både ved och sågat hemma på vedbacken.

Men grattis till att skaffa ett sågverk i alla fall, så mycket som du fixar själv så blir det nog välkommet.

Gilbert

  • Gäst
SV: Köpa sågverk ... 2016
« Svar #2 skrivet: 29 maj-16 kl 17:40 »
Visst slipper du städa upp sågspånet och köra hem det, men det kan väl inte vara någon vinst med att såga upp timret i skogen. Enklare att köra hem stockarna och få både ved och sågat hemma på vedbacken.

Men grattis till att skaffa ett sågverk i alla fall, så mycket som du fixar själv så blir det nog välkommet.

Problemet är att då måste jag skaffa typ timmervagn och man kommer inte fram med traktorn överallt. Skillnaden i spån är faktist inte så stor. Bandsågförespråkarna utgår visst från att bandsåg inte bildar sågspån.
Nu väljer jag såg för att jag ser fördelar och det kommer att dra betydligt mindre diesel att såga upp på plats och forsla hem än att släpa hem tunga stockar.
Finsåg dvs ett Gjerde såg fullt komplett har jag redan, behöver inte såga färdigt planken i skogen heller.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14417
    • Östergötland
SV: Köpa sågverk ... 2016
« Svar #3 skrivet: 29 maj-16 kl 20:04 »
Men skall du inte ta hem svallet? Eller skall du lägga allt på tork i skogen och köra hem när det torkat?

Eller är det så grova stockar att en blir för mycket för fyrhjulingen? Då förstår jag även om jag tycker det känns lite bakvänt.


Tillbaks till huvudfrågan: jag skulle släpa med så lite tillbehör som möjligt till skogen.

Gilbert

  • Gäst
SV: Köpa sågverk ... 2016
« Svar #4 skrivet: 29 maj-16 kl 20:25 »
Sågat kan man förflytta för hand en bit och stapla mycket bättre än stock. Så pass att det går att lyfta in direkt för tork. Jag har igen platt fotbollsplan med vägar på dessa ställen, bara jobbigt berg och sten. Det är ju därför det är skog där.

Men frågan var inte det där utan lämpliga tillbehör till M8.

Jag kommer att såga på plats i alla fall, det passar mig. Och hur det passar andra hjälper lixom inte mig.

Pettson2

  • Inlägg: 200
    • Skåne
SV: Köpa sågverk ... 2016
« Svar #5 skrivet: 29 maj-16 kl 21:11 »
Hej !

Jag har stockvändare, diameterklave, fällriktare och vanlig timmersax. Men sax har du väl redan.
Stocktrappa är ett utmärkt verktyg, men blir billigast att bygga själv.
Min såg är av modell 6, inköpt 98. Till den har jag kostat på förstärkt stockhylla. Den klarar rejäla stockar. Men M8 kanske är kraftigare redan från början?

Gör den lilla enkla postningsmall som Logosol säljer. Mycket användbar till första snittet.


Hälsningar från Skåne

Pettson2
"Jag vill mycket som jag helst skulle vilja att jag inte ville". Hjalmar Söderberg.
Men ibland vill jag ändå...

Gilbert

  • Gäst
SV: Köpa sågverk ... 2016
« Svar #6 skrivet: 29 maj-16 kl 21:16 »
Tack!

Skall kolla upp de här sakerna.

 

bjed0001

  • Inlägg: 35
SV: Köpa sågverk ... 2016
« Svar #7 skrivet: 03 jun-16 kl 11:01 »
Med en tumstock som faktiskt visar tum, två timmerkrokar och ett spett så kommer man ganska långt. Ska du såga mycket grovt så är väl en stocklyft/fällriktare en bra investering.

Gilbert

  • Gäst
SV: Köpa sågverk ... 2016
« Svar #8 skrivet: 03 jun-16 kl 19:52 »
Jag skall förvisso såga grovt men inte grövre än att det går att köra det som är möjligt i Gjerdesågen.

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Köpa sågverk ... 2016
« Svar #9 skrivet: 03 jun-16 kl 20:33 »
Finns det inget cirkelsågverk i trakten dit du kan föra stockarna och få dem uppsågade (fraktsågade som det heter) mot betalning?

Jag brukar anlita en företagare som har en ganska ny Kara Master som har drar runt med traktorn från by till by på vårarna. Han tar visserligen hög timlön men han sågar ju hur mycket som helst på ett par tre timmar. Det är helt enkelt ingen lönsamhet att hålla på och jyckla med något hobbysågverk i flera dagar och veckor när man kan få samma virkesmängd fraktsågad på en eftermiddag.

En begagnad 5 tons skogskärra med fällbara bankar (stakar) och en vajerkran borde inte kosta så mycket i dina trakter.
Har man vajerkran är det enkelt att ta loss bommen och fara till skogs och vinscha ut stockarna och lunna dem efter traktorn till farbar väg. Med 50 meter vajer når man långt till båda sidorna från körstråket och om man vill nå längre kan man skaffa 20-30 meter extravajer och vinsha i två steg.
När allt virke är utlunnat ur skogen hänger man på bommen på vajerkranen och spänner traktorn för kärran och far och lastar stockarna och kör dem till sågen. Fäller bankarna och rullar av hela lasset på en gång. Förvänansvärt effektivt ock minimala vägar och körskador i jämförelse med storpojkarna som kör med hydraulkran och måste ha med kärran in i skogen.



Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Gilbert

  • Gäst
SV: Köpa sågverk ... 2016
« Svar #10 skrivet: 03 jun-16 kl 20:54 »
Mobila sågar finns och cirkulerar, men aldrig när jag har tid. Ofta svårt att samköra med en hoper andra och få allt att fungera. Bäst är att vara oberoende och kunna köra fram de dimensioner som behövs när det brister.

Övrigt har jag redan förklarat. Vi har olika marker, behov mm och där med olika maskiner.
Jag har mera användning av en mobil såg än en timmervagn.

« Senast ändrad: 03 jun-16 kl 21:41 av Gilbert »

Neon Knight

  • Inlägg: 932
    • -
SV: Köpa sågverk ... 2016
« Svar #11 skrivet: 04 jun-16 kl 11:24 »
För att såga på plats i skogen duger det med en timmerjigg. Släpa ut en M8 och hitta någonstans som är plant och stadigt nog att ställa upp verkar krångligt i överkant.

Gilbert

  • Gäst
SV: Köpa sågverk ... 2016
« Svar #12 skrivet: 04 jun-16 kl 13:48 »
Har beställt en M8 med diverse tillbehör.

Att sedan några inte förstår vad man skall ha den till gör mig mindre.
De får läsa på hos logosol som tillverkar mobila sågar.


Pettson2

  • Inlägg: 200
    • Skåne
SV: Köpa sågverk ... 2016
« Svar #13 skrivet: 04 jun-16 kl 17:13 »
Hej Gilbert!

Lycka till och mycket både nytta och nöje!!

Pettson2
"Jag vill mycket som jag helst skulle vilja att jag inte ville". Hjalmar Söderberg.
Men ibland vill jag ändå...

Gilbert

  • Gäst
SV: Köpa sågverk ... 2016
« Svar #14 skrivet: 04 jun-16 kl 19:13 »
Tack!

Rätt inställning till kreativt arbete.

bjed0001

  • Inlägg: 35
SV: Köpa sågverk ... 2016
« Svar #15 skrivet: 13 jun-16 kl 19:37 »
Vad blev det för tillbehör?

Gilbert

  • Gäst
SV: Köpa sågverk ... 2016
« Svar #16 skrivet: 17 jun-16 kl 10:27 »
Köpte en komplett ny Solosåg M8 med Stihl MS 661 C-M.

Tillbehör, Postningsmall, Fällriktare, Stockvändare, Diameterklave. Mer eller mindre användbara beroende på vad man sysslar med. Men nu finns de i alla fall och några var till en ringa kostnad.

Gilbert

  • Gäst
SV: Köpa sågverk ... 2016
« Svar #17 skrivet: 22 jun-16 kl 19:04 »
Tänk!!

Det har knappt kommit regn på veckor. Igår var det nästan värmebölja och idag fortsatte värmen. Körde hela dagen och tog fram gran till sågen. Byggde ett stockbord och höll på att dö i värmen.

Sedan ett väderomslag ... Skönt!

Men när jag skulle börja såga äntligen efter alla förberedelser så öser det ner ... Just nu!

Bilden efter montaget.


Bonnapelle

  • Inlägg: 1
    • -
SV: Köpa sågverk ... 2016
« Svar #18 skrivet: 01 jul-16 kl 18:35 »
Hej, rekommenderar att du skaffar en maskinell kedjeslip, inte Logosols billigaste
utan en lite bättre, är nästan nödvändig investering!

jonny.i.bullaren

  • Inlägg: 20
  • Tapatalk User
SV: Köpa sågverk ... 2016
« Svar #19 skrivet: 27 aug-16 kl 00:38 »
Med tanke på kedjesliprådet. Väljer du att fila för hand så prova en riktig filjonte för att få exakta vinklar!
Lycka till, de som inte förstår vitsen med egensågat skall man inte lyssna till! Fast det klart skall man bara ha ut mängder med någon enstaka dimension är det bekvämt att lämna bort sågningen.

Skickat från min A1-810 via Tapatalk



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

782 gäster, 5 användare (1 dolda)
xaelanar, Jens Osterman, Björkris, Be

* Forum

* Om tidningen Åter



- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser