Dela detta:
Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne: Västergötland Kollektiv med fokus på insamling av vilda växter och natural farming sökes  (läst 5468 gånger)

mickied

• Gäst
Västergötland Kollektiv med fokus på insamling av vilda växter och natural farming sökes
« skrivet: 16 maj-16 kl 18:19 »
Är det jag som tänker fel eller skulle det inte vara mer klokt att fokusera på och ta tillvara det som redan finns, gratis, ekologiskt, färskt, närproducerat, transportfritt mm?

Det jag pratar om är givetvis det hav av vilda ätbara växter som finns i Sverige.

Många pratar en hel del om odling (o knäcker ryggar mm när dessa ord sen går till handling) men väldigt få pratar om att ta tillvara på det som redan odlas överallt, av "naturen".

Det tycker jag är lite märkligt. Det verkar nästan som att majoriteten av s.k. självhushållare vill slita ut sig så mycket som möjligt genom grävande, djurhållning o massa andra onödiga nostalgiska ritualer.

Är det någon mer än jag som är intresserad av att vända lite på det hela o fundera lite i Masanobu Fukuokas tankebanor: Vad behöver vi faktiskt inte göra för att få ett schysst o önskvärt resultat?

Jag är mycket intresserad av vad som är fullständigt onödigt o förlegat så att jag kan avfärda detta per omgående.

Som det ser ut har jag redan lyckats identifiera en hel del såna grejer men jag tänker mig att det vore kul att experimentera med detta i någon form av gemenskap.

Det är troligtvis inte önskvärt att gå all in o försöka leva helt utan pengar men att leva lite mer i och av naturen vore ju käckt.

Grunden i modern självhushållning (för den som har råkat missa detta) är att äga en ordentlig slow juicer, t.ex. en Green star elite 5000 och en ordentlig blender, t.ex. en Vitamix eller dylikt. Med hjälp av dessa blir det helt plötsligt väldigt enkelt att extrahera näring och optimera näringsupptaget, vilket öppnar upp en hel del när det kommer till insamling av vilda ätbara gröna blad och insamling av vilda ätbara fröer men även när det handlar om ätande av konventionell föda.

Jag tänker mig att det går att ha insamling (barfota så ofta som möjligt!) av vilda ätbara växter som bas och odling och köp/byte av livsmedel som komplement, eftersom naturen redan bjuder på en fantastisk buffé av diverse ätbara och extremt näringsrika grejer, under stora delar av året om man inte bor i Kiruna eller dylikt.

Stommen i övrigt är att leva i Tiny houses off-grid, för att behöva så lite pengar som möjligt o kunna fokusera på det som faktiskt är värt något o det som gör någon verklig nytta. Det är för mycket kommersiell s.k. hållbarhet o bjäfs o för lite verklig hållbarhet o effektivitet.

Jag har såklart redan tänkt ut en hel del finfina lösningar när det kommer till väsentligheterna o fler kommer det bli :)

Boende: Tiny house (helst så litet som möjligt med en kompletterande gemensamhetslokal eller två, också på hjul såklart)
Möbler: Människokroppen duger fint som sitt- o ståmöbel, så möbler går med fördel att skära ner på ganska rejält
Vatten: Destillering o kolfiltrering av valfritt vatten
Mat: Insamling, odling (utan att gräva o harva) o köp/byte av det som kan behövas i kompletterande syfte
Kläder: Second hand, freeshops eller egentillverkning om man tycker att det verkar skojigt
Verktyg: Det som redan finns, second hand, freeshops osv
Transporter: Fötterna har ganska schysst kapacitet men det kan ju även vara fördelaktigt att placera ett sånt här kollektiv så att det finns schyssta pendlingsmöjligheter till en någorlunda vettig stad
Underhållning: Hahaha! Den som har tråkigt beter sig tråkigt :D

Finns det några här på forumet som nu eller så småningom är redo för att våga satsa på modern självhushållning med nytänkande och rejäla experimentambitioner eller är det bara framställning av mellanmjölk, djurliksbullar o kutryggar som är i fokus?

Ett svart får

• Bohuslän
Vad exakt är det för växter du tänkt leva på då?

malarmaster

• Småland
hur har du tänkt lagra/bulka upp för vintern? med tanke på att ytterst lite finns att äta i naturen runt 4-6 mån om året.  ulf

At_The_Busstop

• Västergötland
Trevligt initiativ. Vill bara inflika med tankegången att vi gick från ett jägar/samlar-samhälle till jordbruk för att arbetsbördan defacto minskade på det sättet om vi ser till förbrukad kalori vs. "insamlad" kalori. Räkna med att spendera lejonparten av dygnets ljusa timmar till matinsamling.

mickied

• Gäst
Jag svarar på allt för att spara lite tid!

Det finns över 250 ätbara vilda växter i Sverige och många av dem genererar ätbara fröer som är mycket möjliga att långtidslagra, så nåt schysst ska det nog gå att hitta att stoppa i sig. Redan nu har jag upptäckt en hel del grejer som är riktigt schyssta i sig själva, i en smoothie, i en juice, i en röra eller i nåt annat kreativt.

Om man ska gå runt o tänka i konventionella/begränsande banor så är detta såklart att betrakta som ett extremt förvirrat vansinnesprojekt MEN om man breddar definitionen av livsmedel ganska rejält (vilket är rimligt o möjligt) så går det att få till en hel del.

Den senaste kommentaren luktar lite fylla tycker jag... Är du allvarlig? (jag angriper ingen person här, bara det enormt lösryckta o skojiga påståendet)
Många jobbar sinnessjukt mycket till ingen nytta som det ser ut just nu o ändå är det drivor av människor som går runt med näringsbrister som syns (övervikt, fetma osv) eller som inte syns (diabetes, cancer osv).
Att tillgodose de grundläggande behoven med hjälp av några schyssta maskiner (som även finns i off-grid/elfritt utförande) tar sannolikt inte mer än 3-4 timmar per dag (svinhögt räknat!) om man vet vad man håller på med o om man vet vad man ska leta efter.
Att tillgodose begären däremot...

Det är väl bara att hosta fram det: Nästan alla "moderna" människor är beroende av ett eller annat dödsmedel såsom kött, mejeriprodukter, processad mat i alla dess former osv. Jag tror att våra kroppar har enorm potential och styrka som ligger o lurar inom oss o som enkelt kan plockas fram om vi bara vågar skala av alla lager av bullshit och fokusera på att äta FÄRSK OPROCESSAD MAT DIREKT FRÅN NATUREN. Att samla in vilda växter o köra dem genom en juicemaskin eller blender kan såklart ses som en form av process o det är det också MEN det är en väldigt skonsam process som påminner om de två naturliga processerna att tugga mat länge o väl o sen svälja den (smoothie) eller spotta ut den (juice).

Ursäkta uppsatsen men jag är snudd på religiöst övertygad om att det inte bara är möjligt utan även potentiellt fröjdfullt att våga leva lite mer i och med naturen på naturens villkor. Man behöver inte överge civilisationen för att få till detta. Jag tror bara att det handlar om att plocka de få russin som finns i civilisationskakan o lämna över resten till naturen och den kunskap vi har inom och utanför oss.

Det enda som krävs för att blåsa igång detta är en grupp schyssta o drivna till halvdrivna miljö- och livvänliga individer, mark och möjligheter att bygga, köpa eller hyra varsitt Tiny house eller någon annan form av enkelt o hållbart off-gridboende.

Med enkelhet, gemenskapande, jordförbättring o kreativitet i fokus har jag väldigt svårt att se framför mig vad som skulle kunna skita sig o om det ändå gör det så är det väl bara att ladda om o försöka igen!

mickied

• Gäst
Jag har dessutom hört att det i Sverige än så länge är fullt tillåtet att odla ogräs (augräs!), att de även växer ganska bra o att de har ganska hyfsat lång säsong...

At_The_Busstop

• Västergötland
Religiös var ordet sa Bull..

Kör hårt, lycka till och allt det där. Jag menar det verkligen, för jag tycker det är trevligt med folk som vill testa att leva utefter sina drömmar.

Att leva som primärt samlare i Sverige är däremot totalt orealistiskt.
Ett enkelt räkneexempel är att kolla hur många kcal person X måste få i sig per dygn för att upprätthålla sin vikt. Sen lägger vi på det antal kcal X behöver extra för att samla sin mat till basbehovet och dessa extra kcal. Ta detta gånger 356, och räkna sen ut hur många dagar X har på sig att samla ihop den här maten på årsbasis.

Nånstans känns det rimligare att gå och löneslava en timme per dag varje vardag för att täcka grundbehovet i macro/micronutrienter och energi. Resten av tiden kan man ju göra nått trevligt, som att njuta av naturen till exempel.

mickied

• Gäst
Tack :)

Du har en poäng. Istället för att ge sig ut o leta efter växter kan man ju vara lite smart o "odla" s.k. ogräs, i kombination med träd och buskar. Energi o tid bör läggas på jordförbättring o skörd i huvudsak eftersom resten är något av en smal sak.

Jag känner dock att det i dagsläget i självhushållningssvängen är lite för mycket konventionellt tänkande i form av kcal, konventionella (dvs än så länge upptäckta!) näringsämnen osv.

Det är dock fullt mänskligt att tro att vi har listat ut allt väsentligt men jag skulle våga påstå att vi nästan inte har listat ut något väsentligt när det kommer till naturens och kroppens potential.

Jag tänker mig att det går att leva mycket mer periodiskt om man inte är beroende av förvärvsarbete o konventionella matlösningar. Det går såklart att experimentera en hel del med enkelhet, fastande, meditation, tystnad, färskt ätande (maxad prana/chi/life force/kalla det vad du vill!) osv osv. Så vitt jag vet är nästan inget testat när det kommer till överlevnad/trivsel eftersom tänkandet o därför agerandet är extremt begränsat, även hos mig själv!

Det finns mycket intressant information när det kommer till kost, även om jag inte anser att något av det som finns är vare sig slutgiltigt eller komplett. Även om han är något av en hästhandlare och en uppenbar skojare på flera fronter o punkter så har Robert O Young en hel del poänger, framförallt när det kommer till vikten av att hålla kroppens vätskor basiska så ofta som möjligt. Hans huvudupptäckt att kroppen är basisk i sin konstruktion men syrabildande i sina funktioner tror jag är helt avgörande, framförallt i självhushållningssammanhang.

Jag tänker experimentera en hel del med detta framöver o det vore kul att hitta någon annan som är intresserad av att testa vad som är möjligt istället för att läsa o höra om vad som inte är möjligt...

Om du är intresserad, hör av dig för Guds o Satans skull!

sbeskow

Jag tycker det här är en skira idé!! Själv åker jag utomlands nu, men jag stöttar dig min vän!! Lycka till :D

Älskar för övrigt house on wheels!

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk

awifos

• Södermanland
Hej
En fin tanke..hur har det gått ?

MvH/sofia

MickeMård

• Att få leva är fantastiskt.
    • Östergötland
Jag är också nyfiken. Om det blev någon verksta'?

Om jag bara jämfört med vad jag själv pysslar med så har jag svårt att tro att det finns något effektivare sätt att få i sig kalorier än att odla potatis och ha en bra jordkällare. Sjukt lite arbete för massa energi. Sen kan man ju äta svinmålla och kaveldun när en är klar med potatisen.

Men det låter helt klart spännande! Hoppas att det blir genomfört och att vi får höra hur det gick.

Det här med att en mixer och en juice press ska lösa mycket skulle jag vilja höra mer om. Påminner mig om när jag var ute och vandrade och liftade och träffade en kvinna som menade att vi istället för att dricka mjölk skulle mixa gräs och dricka för då slapp en omvägen genom kon. Men när jag började prata om att kon har fyra magar och idisslar och så vidare för att tillgodose sig näringen i gräset och undrade hur det funkade i vår kropp så tog diskussionen slut.

Bra växter enligt mig är nässlor, kaveldunrot, svinmålla. Bra grejer!
Utan landsbyggden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbyggd.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
Det här med att en mixer och en juice press ska lösa mycket skulle jag vilja höra mer om. Påminner mig om när jag var ute och vandrade och liftade och träffade en kvinna som menade att vi istället för att dricka mjölk skulle mixa gräs och dricka för då slapp en omvägen genom kon. Men när jag började prata om att kon har fyra magar och idisslar och så vidare för att tillgodose sig näringen i gräset och undrade hur det funkade i vår kropp så tog diskussionen slut.

Bra växter enligt mig är nässlor, kaveldunrot, svinmålla. Bra grejer!

Jag såg ett foto på ett etiopiskt barn som grinade illa för det var tvunget att äta kokt gräs. Det var svält. Vi är inte gjorda för att äta gräs.

Svinmålla och nässla växer där vi odlar och förvarar gödsel. Knappast i natur som inte är så påverkad av människan.

lerigaskor

• Västergötland
Kanske inte behöver bumpa tråden mer om inte trådstartaren dyker upp;
Senast aktiv: 01 jun-16 kl 20:43...

mickied

• Gäst
Det finns många s.k. experter här i världen. Kul för dem...

Få s.k. moderna människor har prövat att leva alternativt på riktigt men många har antagit att det inte är möjligt o på så sätt blockerat sig själva o andra som är dumma nog att tro att något inte är genomförbart pga att någon negativ slusk säger att det inte är det.

Jag är ute o plockar vilda växter på mer eller mindre daglig bas, har redan lyckats lära mig en hel del o lär mig mer med jämna mellanrum när andan o nyfikenheten faller på. Information kommer till mig både inifrån o utifrån. Jag har märkt att en superviktig liten detalj är att vara barfota ute i naturen så ofta som möjligt. Människan tillfälliga lilla "separation" från naturen är i allra högsta grad en fysisk sådan!

Jag börjar dock mer o mer falla in på Thoreaus o Fukuokas linjer. Nyttan o värdet av andra människor kanske har överskattats lite grann genom åren...

Jag känner fortfarande nytta o glädje av andra människor även om jag känner större nytta o glädje av "naturen" o andra "djur" o jag tror fortfarande att det kan finnas fördelar med att bo tillsammans med andra människor men samtidigt är jag fullt medveten om att de flesta människor är djupt programmerade till rädsla för naturen o separation från densamma, så det ska mycket till för att en kollektiv insats ska bli lyckad i dagsläget. Eller ja, det ska snarare lite till men de flesta är nog inte riktigt beredda att skala av o leva i enkelhet o tilltro, så någonting säger mig att jag får soloa runt en tid till o lära ut o in genom att helt enkelt leva läran. Till slut kanske mitt beteende skapar ett milt litet uppvaknande hos en o annan individ, som sedan blir en grupp utan att bli en rörelse o som till slut når någon slags kritisk massa o sen bara brakar det lös i en enda stor enhet! Vad vet jag... ;)

Det är komisk att de flesta jag pratar med köper mainstreamhistoriebeskrivningen med hull o hår o fullt ut går på myten om människans s.k. framsteg o utveckling. Otroligt löjligt. Kolla bara på allt bullshit. Om man inte bor mitt ute i ingenstans så är det bara att sticka ut ögonen utanför dörren o ta en titt på all utveckling o alla framsteg. En tramsfest. Det tramsigaste av allt är iofs att sitta vid en dator o tro att det ska göra någon skillnad vad man skriver på ett forum, så nu ryker profilen, så att jag kan lägga mindre tid på artificiella konversationer i artificiella miljöer med artificiella kroppsställningar till förmån för the real deal.

Fred ut!

At_The_Busstop

• Västergötland
#intothewild

Knarren

• Västerbotten
Hej mickied!
Jag känner igen mig i tankebanorna och har velat skriva något till dig men jag kommer aldrig till skott för jag gör det komplicerat och jag tycker inte om att skriva..! Så nu rafsar jag iväg ett hej i alla fall! Hoppas ni finns kvar där ute och att vi hörs av!

donderboss

• -
Ganske interessant! Men hu med nogon upgifter om dom väkster du samler och äter?
Jeg var inte klar på ,at dom dage der bare kom och gik ,var sjalve livet

Björnklo

• Västergötland
Hej! Jag tycker att det är jätteintressant med att leva på det som naturen ger. Var på en kurs i Vilda Växter för 2 veckor sen, det gav mersmak. Nu behöver jag lära mig mer för att kunna leva på det. Om du återkommer till tråden så vill jag gärna fortsätta att diskutera.

kimo

Hej!
Så synd att du stängt ner ditt konto! Hoppas du kollar in på din gamla tråd här ibland.
Jag bor sedan lång tid offgrid, i vagn. Nyligen kom jag över mark dit vagnen i sinom tid ska flyttas. Jag vill inte bo ensam, utan söker andra som skulle vilja bo offgrid och med fokus på enkla, naturnära lösningar vad gäller boende, material, energi, bekvämlighet och odling/matproduktion. Tillfälligt eller permanent. De kombinerade färutsättningarna av dels vad den här platsen erbjuder, dels mina tankar och planer, tror jag stämmer mycket väl in på det du beskriver i ditt första inlägg ovan. Tillräckligt väl stämmer det iaf, för att jag ska bli sugen på att höras mer med dig! 
Platsen är 45 min med kollektivtrafiken från Göteborg.
Om du svarar, gör det via pm för jag håller inte koll på trådar. (Liksom dig har jag lite dålig håg på att hålla på med nätforum o sånt...)
Mvh Kimo
Ps. Andra som läser detta och känner sig träffade är förstås också välkomna att höra av sig!

Knarren

• Västerbotten
Är det någon fler än mig som gick på alla cylindrar när de läste den här annonsen men gråter av att författaren gått upp i rök? Ska vi ta och snacka om de här idéerna du/ni och jag? Vill hemskt gärna få kontakt med er! Pm:a mig!

<3

dalalaeda

• Södermanland

Det finns över 250 ätbara vilda växter i Sverige och många av dem genererar ätbara fröer som är mycket möjliga att långtidslagra, så nåt schysst ska det nog gå att hitta att stoppa i sig. Redan nu har jag upptäckt en hel del grejer som är riktigt schyssta i sig själva, i en smoothie, i en juice, i en röra eller i nåt annat kreativt.

Om man ska gå runt o tänka i konventionella/begränsande banor så är detta såklart att betrakta som ett extremt förvirrat vansinnesprojekt MEN om man breddar definitionen av livsmedel ganska rejält (vilket är rimligt o möjligt) så går det att få till en hel del.

Den senaste kommentaren luktar lite fylla tycker jag... Är du allvarlig? (jag angriper ingen person här, bara det enormt lösryckta o skojiga påståendet)
Många jobbar sinnessjukt mycket till ingen nytta som det ser ut just nu o ändå är det drivor av människor som går runt med näringsbrister som syns (övervikt, fetma osv) eller som inte syns (diabetes, cancer osv).
Att tillgodose de grundläggande behoven med hjälp av några schyssta maskiner (som även finns i off-grid/elfritt utförande) tar sannolikt inte mer än 3-4 timmar per dag (svinhögt räknat!) om man vet vad man håller på med o om man vet vad man ska leta efter.

Det är väl bara att hosta fram det: Nästan alla "moderna" människor är beroende av ett eller annat dödsmedel såsom kött, mejeriprodukter, processad mat i alla dess former osv. Jag tror att våra kroppar har enorm potential och styrka som ligger o lurar inom oss o som enkelt kan plockas fram om vi bara vågar skala av alla lager av bullshit och fokusera på att äta FÄRSK OPROCESSAD MAT DIREKT FRÅN NATUREN. Att samla in vilda växter o köra dem genom en juicemaskin eller blender kan såklart ses som en form av process o det är det också MEN det är en väldigt skonsam process som påminner om de två naturliga processerna att tugga mat länge o väl o sen svälja den (smoothie) eller spotta ut den (juice).

Ursäkta uppsatsen men jag är snudd på religiöst övertygad om att det inte bara är möjligt utan även potentiellt fröjdfullt att våga leva lite mer i och med naturen på naturens villkor. Man behöver inte överge civilisationen för att få till detta. Jag tror bara att det handlar om att plocka de få russin som finns i civilisationskakan o lämna över resten till naturen och den kunskap vi har inom och utanför oss.

Det enda som krävs för att blåsa igång detta är en grupp schyssta o drivna till halvdrivna miljö- och livvänliga individer, mark och möjligheter att bygga, köpa eller hyra varsitt Tiny house eller någon annan form av enkelt o hållbart off-gridboende.

Med enkelhet, gemenskapande, jordförbättring o kreativitet i fokus har jag väldigt svårt att se framför mig vad som skulle kunna skita sig o om det ändå gör det så är det väl bara att ladda om o försöka igen!

Hej!
Jag känner en man och en grupp människor som levde mycket av vilda växter och som mjölksyrajäste dem. Björkblad, målla, nässlor, maskrosblad m.m. Det blev väldigt delikat och lättuggat! Mer vitaminer och näring tillkom även av syrningsprocessen. De hade ingen el och bodde i tipis och eldade för varmvatten och matberedning. Jag känner även några här i Järna som bor i jurta utan el!

Postat med Alternativ.nu´s app

Klas P

Lever den här tråden eller flyttade författaren ut i skogen? :)

Jag är nyligen hemkommen till Sverige efter fyra år i Turkiet (ägnad just åt att studera vilda nyttoväxter och hur man kan koncentrera dem i egen trädgård). En sådan här ide är fullt möjlig i Mediterranien, lite knepigare i Norden. Men eftersom politiken drog åt det obehagliga hållet valde jag att flytta hem till Sverige där jag bollar med just sådana här ideer.

Eller rättare sagt är jag trött på att bolla ideer och diskutera möjligt/omöjligt och försöker just nu förverkliga det hela i praktiken. Är just nu i bebis-stadiet att sätta upp exempelträdgård.
Likasinnade? Det är förbannat trist själv. Kom hem med liv och lust och skulle bygga yurter och förvandla hela hembygden till ett matparadis, hade visst glömt bort hur skepticism och att om och om igen banka huvudet i en byråkratisk betongvägg kan platta till ens optimism.
Vill bara säga att allt detta är fullt möjligt, men det behövs en kärna av riktigt drivna individer.

Njuter gärna av 'civiliserat' leverne ett tag till men delar gärna med mig av mina kunskaper. Eko-by och självförsörjning dröjer nog ett tag till för min del :) Jag huserar i Älmhult/Småland om någon vill bolla ideer lokalt.

PS. Har lärt mig konstruera yurt av Hal Wynne-Jones och baserar min odlingsteknik på ett hop-plock från Stephen Barstow och Inger Ingmansson.

Oudry-Gisel

• Oudry
    • Västergötland
Kul det låterjag e på!
Oudry

yehala

• min hemsida
För sjutton,... Diskutera för och emot,    vad som är möjligt eller inte,,, vad som är praktsitk eller inte.... leder ju ingenstans.

Alla har olika idéer om vad man kan prova på att leva på. Men strunta i att diskutera så mycket. Det enda vettiga är att bara göra.
Jag tror kanske inte att trådskaparen skulle lyckas så väldigt bra att leva enbart på vilda växter , nässlor och målla, men varför inte prova?
Jag levde en hel sommar på vilda växter, lite odlade gröna blad plus potatis och smör. Det gick utmärkt och jag tror att det var min hälsosammaste sommar i livet.
Det funkade fram till november nån gång, då jag fick gräva upp de gröna växterna som fanns under snön.
Sen får man väl gå till nån ekobod och köpa lite grovmalet rågmjöl , kanske skaffa ett par höns (om man inte är vegan) så klarar man kanske vintern också utan en massa onödig ohälsokost från affären. Även om jag inte äter så nu så var det enormt lärorikt.

Så - ni som är intresserade - ut och samla! Man måste ju inte bli extrem och plötsligt tvinga sig att överleva på enbart naturens vilda växter, men man kan börja. (Kanske lite dålig årstid att börja på, men man kan alltid förbereda sig)... Bara se till att undvika giftiga växter. Bättre med lite vild mat en gång i veckan än ingen vild mat alls. Och om det funkar eller inte? Det märker man ju. Lyckas man bara äta sig någorlunda mätt så överträffar ju vild kost all annan mat när det gäller näring och nytta.

Sen var ju trådrubriken "kollektiv"..... Känns mer som att TS vill träffa andra för att utvecklas och samarbeta med. Come together! Do it!

Wes Jr

Ja jag tycker om den här idén (!!) utan att fokusera på det "omöjliga" men tvärtom och någonstans behöver en ju börja. Rötter och frön. Svamp och bär. Nässlor och blad. Jag vill gärna veta mer om hur det gått och göra en slags intresseanmälan.

Daniel Galovan

Låter spännande!

Hur får jag vidare kontant?

Take care!

Macco_Pe

• Bohuslän

Tror du på allvar att människan utvecklats genom att inte äta kött? Att tidiga människor INTE åt kött, och att det är vi ”moderna” människor som kommit på det?

Tror du också på allvar att Diabetes är en form av näringsbrist?

Dela detta:

* Inloggade just nu

93 gäster, 4 användare (1 dolda)
Missen, jordtradition, Villamundo

* Forum

* Nyheter

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser