Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Får gammal moopedbil (30 km/h) köras på cykelväg?  (läst 5082 gånger)

Kapsyl

  • Inlägg: 85
    • Skåne
Får gammal moopedbil (30 km/h) köras på cykelväg?
« skrivet: 26 feb-16 kl 09:48 »
I så fall kommer det att bli mitt nya pendlarfordon! Har fått möjligheten att överta en gammal Amica i bra skick. På sommarhalvåret när temperatur och väder tillåter brukar jag trampa elcykel till jobbet i Malmö coch det tar 20-25 minuter eftersom det finns bra cykelvägar med för mig rätt sträckning. På vintern så blir det pga av diverse medicinska skäl bil till jobbet och det kan ta nästan en timme i rusningstrafiken. Så Amican verkar perfekt för vinterpendlingen men som sagt , får den köras på cykelväg? Jag vet att klass 2 mopeder (gamla 30 km/h & 25km/h EU-mopeder) får köras på cykelväg men hur är det med en sådan mopedbil?

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Får gammal moopedbil (30 km/h) köras på cykelväg?
« Svar #1 skrivet: 26 feb-16 kl 09:56 »
Hur många hjul den har är ointressant, det är maxhastighet och motoreffekt som är avgörande.

Gröfre Slissing

  • Inlägg: 1633
    • -
SV: Får gammal moopedbil (30 km/h) köras på cykelväg?
« Svar #2 skrivet: 26 feb-16 kl 10:39 »
Hej!
Läste på ett flertal ställen detta, eller liknande :" ... Du får köra på alla vägar förutom motorväg, motortrafikled eller cykelbana. !"

Så tyvärr!

Hälsning!

G S
"Klar låg himlen över viken; solen stekte hett.." ("Vackert väder") (Fröding)
"Tjock låg oljan över viken; ingen stekte fläsk..("Gulfkriget")(Henric Pllebsen)

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Får gammal moopedbil (30 km/h) köras på cykelväg?
« Svar #3 skrivet: 26 feb-16 kl 10:56 »
Hej!
Läste på ett flertal ställen detta, eller liknande :" ... Du får köra på alla vägar förutom motorväg, motortrafikled eller cykelbana. !"

Så tyvärr!

Hälsning!

G S
Gäller inte det de nya klass 1-mopederna som får ha 4kW och göra 45km/h?

johe71

  • Inlägg: 1975
SV: Får gammal moopedbil (30 km/h) köras på cykelväg?
« Svar #4 skrivet: 26 feb-16 kl 11:03 »
Jag vet att klass 2 mopeder (gamla 30 km/h & 25km/h EU-mopeder) får köras på cykelväg men hur är det med en sådan mopedbil?


från transportstyelsen
Citera
Moped klass II är ett motorfordon på två, tre eller fyra hjul, som är konstruerat för en hastighet av högst 25 km/timmen och vars effekt inte överskrider 1 kilowatt.
Trafikreglerna för moped klass II är desamma som för cykel. Du ska därför köra din moped klass II på cykelbana, såvida inte cykelbanan har en tilläggstavla under vägmärket för påbjuden cykelbana där det står "ej moped".


så om den uppfyller reglerna för moped klass II så är det [oftast] inga problem med att köra på cykelbana

Gröfre Slissing

  • Inlägg: 1633
    • -
SV: Får gammal moopedbil (30 km/h) köras på cykelväg?
« Svar #5 skrivet: 26 feb-16 kl 12:27 »
Hej!
"johe71 " / "Kapsyl."

 Jag hade feeeeeel!

Egentligen hade jag hoppats att jag hade haft rätt!  Min åsikt beror på att jag ; 77-årig smålänning, cyklat mycket på Malmös cykelbanor , och det var illa nog, tyckte jag, att möta tvåhjulingar, och passeras av dem. Det gick undan! Kan väl tillägga att jag varje år brukar cykla 3-4 veckor  i och omkring stadens centrum, och jag noterade förra året att jag bara lyckades passera EN enda cyklist. Jag anser att jag cyklar "normalt."

Gratulerar,"Kapsyl!"      ( kommer att klara mig;cyklar inte längre )

Hälsning!
G S
« Senast ändrad: 27 feb-16 kl 10:04 av Gröfre Slissing »
"Klar låg himlen över viken; solen stekte hett.." ("Vackert väder") (Fröding)
"Tjock låg oljan över viken; ingen stekte fläsk..("Gulfkriget")(Henric Pllebsen)

Kapsyl

  • Inlägg: 85
    • Skåne
SV: Får gammal moopedbil (30 km/h) köras på cykelväg?
« Svar #6 skrivet: 26 feb-16 kl 23:39 »
Tack allihop :) Då kommer jag att både spara pengar och tid (26 veckor x 5 dagar, en timme om dagen lika med 130 timmar, drygt 3 arbetsveckor  :o) som jag annars blivit sittande i rusningtrafiken

husbehov

  • Gäst
SV: Får gammal moopedbil (30 km/h) köras på cykelväg?
« Svar #7 skrivet: 03 mar-16 kl 14:58 »
Tack allihop :) Då kommer jag att både spara pengar och tid (26 veckor x 5 dagar, en timme om dagen lika med 130 timmar, drygt 3 arbetsveckor  :o) som jag annars blivit sittande i rusningtrafiken
jag är på jakt efter en liknande moped och montera en dieselmotor i . får vänta . sväng inte för snävt bara ;)

Kapsyl

  • Inlägg: 85
    • Skåne
SV: Får gammal moopedbil (30 km/h) köras på cykelväg?
« Svar #8 skrivet: 21 mar-16 kl 20:17 »
Stötte på den här artikeln om en hemmabyggd elcykelbil och blev inspirerad. http://nwt.se/mera/motor/2016/03/18/hans-erik-byggde-miljovanlig
Sitter nu och funderar hur svårt det kan vara att konvertera Amican tilll en elmoped utan att göra alltför stora ingrepp (läs : kunna återställa den till original) och utan alltför stora kostnader och givetvis att utan att den blir för slö (max effekt på motorn är 1 kW för klass 2). Låter det omöjligt?

torbjorn

  • Inlägg: 13749
    • Medelpad
SV: Får gammal moopedbil (30 km/h) köras på cykelväg?
« Svar #9 skrivet: 21 mar-16 kl 21:04 »
Inte alls omöjligt, men man bör nog vara ganska händig och ha bra verkstadsresurser till hands. Om man ska bygga på begagnat skrot och inte betala dyrt för fabriksnya motorer, motorstyrningar mm så bör man också har bra el- och kraftelektronikkunskaper i botten.
Motorer och styrutrustningar i lagom storleksordning kan man hitta t ex i skrotade städmaskiner.

husbehov

  • Gäst
SV: Får gammal moopedbil (30 km/h) köras på cykelväg?
« Svar #10 skrivet: 22 mar-16 kl 09:39 »
rull.se har de lite roliga elcykel kitt och lösa motorer . även 1kw kitt . byggde en sån cykel åt en kompis för några år sen med 1kw navmotor . läskigt snabb och stark !

husbehov

  • Gäst
SV: Får gammal moopedbil (30 km/h) köras på cykelväg?
« Svar #11 skrivet: 22 mar-16 kl 09:44 »
gick in och kollade sidan nu . de har fått ett ännu finare utbud . kolla motorer för lådbilar på sidan så hittar du nog mycket roligt :)

keewaykingen01

  • Inlägg: 11
    • -
SV: Får gammal moopedbil (30 km/h) köras på cykelväg?
« Svar #12 skrivet: 26 mar-18 kl 08:35 »
amen herregud villka shjuka konstiga fråga det var det jvligt konstigaste jag har hört klass 2 30 fordon alla 3 växlade tramp cyklar lågfarts fordon får och ska gå köras åka bara på små cykel och gångtrafik promenad vägar en moped eller en cykel som som går bara i 25 eller 30 km/h får inte användas och inte köras åka aldrig ut på den stora motorvägen det är förbjudet att använda äga och att förbruka ett fordon som inte har en reg skyllt om det finns och sitter på en LGF Skyllt samma som epa traktorer har alla fordon är byggda skapade konstruerade och får framföras bara på vägar där det inte finns lika mycket trafik som på andra vägar ta med er och använd alltid hjälp och anpassa er efter väder och trafik när ni ger ut er på vägarna!

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Får gammal moopedbil (30 km/h) köras på cykelväg?
« Svar #13 skrivet: 27 mar-18 kl 17:38 »
(:)  Städat bort Off Topic, håll er till ämnet.
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

481 gäster, 3 användare (1 dolda)
Okulärbesiktning av Byrålåda, Bokesliden

* Forum

* Om tidningen Åter



- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser