Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Udda trestrålig skruvskalle på vissa elgrejor  (läst 2862 gånger)

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
Udda trestrålig skruvskalle på vissa elgrejor
« skrivet: 08 jan-16 kl 19:58 »
Spåren i skruvskallen ser ut ungefär som en Mercedesstjärna förutom att ringen saknas. Vad heter detta? Finns mejslar att köpa?

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Udda trestrålig skruvskalle på vissa elgrejor
« Svar #1 skrivet: 08 jan-16 kl 20:05 »
Jag behövde den när jag skulle bygga om en kompostkvarn, och efter mycket letande hittade jag den i en bitssats från biltema. En låda med massor av bits, varav ett flertal speciella, så jag har haft mer nytta av den sedan.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Udda trestrålig skruvskalle på vissa elgrejor
« Svar #2 skrivet: 08 jan-16 kl 20:06 »
Här verkar den finnas, det är ungefär som satsen jag köpte fast utan alla de vanliga bitsen som man ändå redan hade
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Handverktyg/Skruvmejslar-och-Bits/Bitssats/Bitssats-Security-33-delar-2000016713/

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Udda trestrålig skruvskalle på vissa elgrejor
« Svar #3 skrivet: 08 jan-16 kl 20:22 »
Tack för svar och köptips. Får bli på nästa vända till Biltema (som jag tycker går från klarhet till klarhet).

Intressant att inte ens du som är elektriker tycks veta vad spårtypen heter.

Intressant namn på satsen. Det har blivit mycket "security" sen nine-eleven. Känner man sig säker med alla dess spårtyper? Eller blir det snarare en känsla av osäkerhet?

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Udda trestrålig skruvskalle på vissa elgrejor
« Svar #4 skrivet: 08 jan-16 kl 20:45 »
Det har ju förekommit i många år att man vill undvika att vilka klåpare som helst plockar isär vissa prylar utan att tänka sig för.

När jag höll på med elstängselapparater på 90-talet fanns det myndighetskrav i USA och Canada på att tidskretsarna som bestämmer pulsintervallet inte fick vara åtkomliga med "ordinary tools". Motsvarande krav fanns inte i resten av världen.  Problemet löstes på vissa modeller med att locket sattes fast med ett par popnitar förutom de ordinarie plasthakarna, och på andra modeller genom att fästskruvarna för locket, som på andra marknader var vanliga phillipsskruvar, ersattes av torx med mittpinne.

Främre bromsoken på Citroën BX består av två delar (bygel och cylinderblock) som inte bör tas isär från varandra eftersom det skulle innebära en besvärlig uppriktning när man sätter ihop. Dessutom finns det aldrig någon anledning att separera dem i samband med reparation. Där har man löst säkerheten genom att skruvarna (ungefär M10) inte har vanlig 6-kantskalle utan är 5-kantiga.

Och allteftersom de vanliga prylochkrafsfirmorna börjar sälja verktyg som passar till en generation säkerhets- (eller på utrikiska tamper proof)- skruvar, så måste tillverkarna hitta på nya varianter.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Udda trestrålig skruvskalle på vissa elgrejor
« Svar #5 skrivet: 08 jan-16 kl 20:50 »
Ja men det kan ju bli intressanta frågor till alternativ.nu om man skruvar isär grejorna.  ::)
Och tänk på de ökade återvinnings- och reparationsmöjligheterna.  8)

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
SV: Udda trestrålig skruvskalle på vissa elgrejor
« Svar #6 skrivet: 08 jan-16 kl 21:04 »
Månntro om skalltypen heter triwing, tror mig ha sett det nån gång.
 

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Udda trestrålig skruvskalle på vissa elgrejor
« Svar #7 skrivet: 08 jan-16 kl 21:52 »
Jag sökte på triwing och hittade bl.a. en utförlig Wikipediaartikel:
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_screw_drives

Det ser ut som det jag har i aktuellt exempel är en tri-point. Osäkert om den kan skruvas ut med tri-wing. Biltema har troligen tri-wing i sin sats. De kallar den trevinge.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Udda trestrålig skruvskalle på vissa elgrejor
« Svar #8 skrivet: 08 jan-16 kl 21:56 »
Torbjorn, jag gör även ett försök till ett mer seriöst svar. I de exempel du nämner har jag förståelse för att man vill hindra folk att skruva isär grejorna. Men jag tror det också kan komma in annat än rimliga säkerhetsmotiv, t.ex. försök att kontrollera marknaden. Rimligen borde denna uppsjö av olika slags spårtyper efterhand göra livet allt surare för allt som försöker serva och reparera maskiner och apparater, utom möjligen för välförsedda märkesverkstäder. Det kan bidra till en monopolisering och förtida kassation som inte verkar önskvärd i mina ögon. Och om tillväxten av spårtyper fortsätter kommer floran av spårtyper snart vara totalt oöverblickbar. Är detta en önskvärd situation?

En av mina iakttagelser när det gäller teknisk utveckling: Det tycks vara så, att om man fortsätter att utveckla ett tekniskt system som (praktiskt sett) är färdigutvecklat, så kommer det att försämras och med tiden kanske förstöras eller göras oanvändbart. Det kan naturligtvis vara svårt att bedöma när något är färdigutvecklat, men att det är välfungerande kan vara ett partiellt kriterium. Klåfingrighet och olika slags särintressen tycks ibland kunna bidra till något skeva bedömningar av detta, i riktning mot förstörande utveckling.

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Udda trestrålig skruvskalle på vissa elgrejor
« Svar #9 skrivet: 08 jan-16 kl 22:04 »
Man kan ju vara glad så länge sakerna är hopsatta med säkerhetsskruvar och inte t ex ingjutna i plast eller hopnitade.

De saker som är hopsatta med säkerhetsskruvar brukar det ju som regel inte heller vara meningen att märkesverkstäder ska ta isär.
Ett par andra ställen där sådant förekommer i bilbranschen är airbag-styrenheter och AC-kompressorer. I ena fallet vill man inte riskera fiffel med ett säkerhetskritiskt system, och i andra fallet vill man av miljöskäl undvika klåparreparationer som leder till små kylmedieläckor.

Ett annat intressant fall är skruvar med en tvådelad skalle med brottanvisning mellan halvorna, där meningen är att man vid monteringen ska dra åt skruven så hårt att skallen går av vid brottanvisningen och sedan är bara en konisk del som är omöjlig att få grepp om med verktyg kvar.  Sådana skruvar används t ex för att sätta fast tändningslås och skyddskåpor över startspärrelektronik i bilar, dvs på ställen som det bör ta lite tid att plocka isär för att bilen inte ska vara alltför lätt att stjäla. När man verkligen måste plocka loss sådana skruvar så får man borra ur dem.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

444 gäster, 2 användare (1 dolda)
javill

* Forum

* Om tidningen Åter



- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser