Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Förstörda skinn  (läst 3441 gånger)

Gotlands

  • Inlägg: 2
Förstörda skinn
« skrivet: 30 sep-15 kl 19:37 »
Hej allihopa!

Ny medlem här, men besökt detta forum förut vill jag lova. Behöver tips!
Har en besättning Gotlandsfår. 40 tackor cirkus. Skickar lamm till slakteri och tar återtag kött och framförallt skinn. Varit med om förut att vissa skinn har varit lagade, om det berott på slaktskador eller berederiet vet jag ej. Såna går ju att sänka priset på men det är ett kapitel för sig.

Men så idag när jag går igenom min avräkning/faktura från slakteriet ser jag att det står att 10 skinn är förstörda. Ringer och frågar om dom är skickade till berederiet ändå men får till svar att dom är kasserade... Ber att få prata med någon som ansvarar för detta men personen ska höra av sig under morgondagen.

Någon som varit med om något liknande? Givetvis står dom inte med som återtag skinn på fakturan men det är ju inte det som är problemet. Utan att jag går miste om pengar i försäljningen, och har plötsligt 10 skinn mindre att sälja till mina kunder som väntar.. Sen känns det ju inte jättekul då man lägger ner ett seriöst arbete på att få fram fina skinn (både i aveln och allt arbete under året) för att sen slakteriet ska förstöra dom. Sen okej en eller två men 10 st?? Vad tycker ni man ska göra?

javill

  • Inlägg: 11356
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Förstörda skinn
« Svar #1 skrivet: 30 sep-15 kl 23:07 »
Frågan är ju varför var de kasserade? Undrar mest om det var för skitiga eller toviga och det var därför slakteriet kasserade dem eller om det är slakteriet som klantat sig? Så ta reda på det och om det är slakteriet som klantat sig fråga hur de tänkt kompensera dig? Om du inte redan blivit kompenserad på fakturan.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Gotlands

  • Inlägg: 2
SV: Förstörda skinn
« Svar #2 skrivet: 01 okt-15 kl 09:53 »
Bra där, dom ska få motivera det hela. Försöker år efter år att få fram så bra skinn som möjligt, även så rena och "tovfria" lamm som det bara går. Väntar på samtalet och att diskutera kompensationen.

Snarrbon

  • Inlägg: 1318
  • Om du inte provar vet du inte om det går
    • Skåne
    • Mettes kaniner
SV: Förstörda skinn
« Svar #3 skrivet: 01 okt-15 kl 13:03 »
Jag har inte lämnat så många djur på slakteri men min erfarenhet med skinnhanteringen på 2 slakterier är inte särskilld bra. Hål o konstiga slamsor har jag fått hem (jag saltar skickar själv till beredningen) o en gång var dom så dyngsura från slakteriet att jag slängde dom till slut :( Klagade över alla skärhål o när jag hämtade nästa gång direkt efter slakten stod dom stolta o sa att det i alla fall inte var några hål i dom men jo då det var där. Så inga slakterier för min del mera. Då slaktar vi hällre hemma en i taget så länge vi bara har några stycken varje år. Hoppas du får en ordentlig förklaring och ordentlig kompensation för dina skinn.
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Förstörda skinn
« Svar #4 skrivet: 01 okt-15 kl 20:03 »
Varför skriver ni inte vilket slakteri det gäller där de förstör skinnen? Om slakterierna skall bättra sig behöver de få höra vad de kan förbättra, och ett dåligt rykte är inte bra för affärerna.
Det vore ju bra om andra fick reda på vilka slakterier man ska undvika om man vill ha hela skinn.

Vad jag har läst tidigare om kompensation vid förstöra skinn så kompenserar vissa med att ge tillbaka andra skinn. Kanske finns någon som skickar lamm utan att vilja ha skinnen så då kan någon annan få deras skinn. Har ju även läst om folk som fått andra skinn än sina egna tillbaka från beredningen och då är det väl samma, att slakteriet förstört ens skinn och skickat iväg nåt annat till beredning som annars skulle ha slängts. Även vanligt att folk får tillbaka revor/hål på skinnen som är ihopsydda och då är det svårt att veta om skadan uppkom hos slaktaren eller vid beredningen.

bo_i_dala

  • Inlägg: 1042
SV: Förstörda skinn
« Svar #5 skrivet: 28 maj-16 kl 17:11 »
Hej!

Det vanligaste felet som orsakar kassering är antingen sönderskurna skinn eller för dåligt saltade skinn- dom surnar och pälsen släpper. Jag tycker du ska kräva slakteriet på ersättning om det är något av de felen ovan- kan också vara att skinnen var för nedsmutsade av gödsel eller foder- då får du ta smällen.
Kräv en riktig förklaring- ring till garveriet o fråga. Lagade skinn är uteslutande knivskador från slakten- kan dock vara en defekt som garveriet skurit bort och sedan lagat.

Acceptera inte att bli hunsade av slakteriet.

MVH/ Bo

Carleish

  • Inlägg: 23
    • Norrbotten
SV: Förstörda skinn
« Svar #6 skrivet: 14 sep-16 kl 18:19 »
Jag hade problem med förstörda skinn. Dels var de dåligt saltade och så hade de hål som gjorde att bitar revs bort under beredningen. För att lösa detta ringde jag slakteriet och berättade om mina problem, jag skickar ca 15 lamm per år så jag var tydligen för liten kund för att bry sig om. Nästa år var det samma sak så då valde jag att ta med skinnen till slakteriet och visa hålen samt de hårlösa fläckarna för personalen. Efter det var det inga problem, skinnen kommer tillbaka perfekta varje gång.
Mitt motto är att den som är mest envis vinner!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

349 gäster, 5 användare
xaelanar, skräptanten, Valpen001, MagdaMaggan, Banelinjen

* Forum

* Om tidningen Åter



- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser