Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mongolsk slakt  (läst 11954 gånger)

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Mongolsk slakt
« Svar #40 skrivet: 29 maj-16 kl 10:59 »
Jag har inte länkarna, men det finns forskning på området.  Att bli halshuggen innebär t ex inte att hjärnan slutar känna och fungera.  En rapport från giljotiernas tid visar att hjärnan fortsätte att förnimma och reagera i flera minuter.   :o :o :o :o  Att förstöra hjärnan på kortast möjliga tid är det bästa sättet hittills.  Framtiden kanske kommer med bättre metoder, men inte behöver vi återgå till äldre tiders sämre metoder bara för att någon på YouTube har gjort det!  (:)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Häxan & Trollgubben

  • Inlägg: 70
    • Värmland
SV: Mongolsk slakt
« Svar #41 skrivet: 29 maj-16 kl 16:09 »
Jag har inte länkarna, men det finns forskning på området.  Att bli halshuggen innebär t ex inte att hjärnan slutar känna och fungera.  En rapport från giljotiernas tid visar att hjärnan fortsätte att förnimma och reagera i flera minuter.   :o :o :o :o

Hjärnan kan fortfarande ha viss aktivitet efter separation om kroppstemperaturen är under det normala. Dock så är man förlorar man medvetandet efter ca 5 sekunder.
Man har kunnat återuppliva personer som legat i kallt vatten efter att de varit kliniskt döda i över 20 minuter.

Skär man av hjärnan från kroppen med ett stick i nacken så förlorar djuret medvetandet efter ett par sekunder, plus att kroppen inte krampar och avblodning kan ske mycket smidigare och framförallt mycket renare.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Mongolsk slakt
« Svar #42 skrivet: 29 maj-16 kl 17:54 »
Du får väl publicera dina forskningsrön i en fackgranskade vetenskapliga pressen, de stämmer ju inte med den nu accepterade veligheten.

"Slaughter by puntilla followed by neck sticking was examined in 20 recumbent llamas. Repeat stabbing was needed to penetrate the foramen ovale in 45% of the llamas, and two animals attempted to stand after the first stab."

doi:10.1016/j.meatsci.2009.01.022

" Brain and spinal responses were present in 91% of the cattle following the stabs. When cattle attempted to stand after a neck stab they were more
likely to have rhythmic breathing, positive palpebral response and responsiveness to threat, noise and brief air stimulus applied to the face. These findings indicate that it is difficult in practice to penetrate the spinal cord with a single puntilla stab. Some nerve pathways are often functional after the neck stab and therefore it is highly likely that the animals remain conscious in at least some modalities for the next part of the slaughter procedure. "

doi: 10.7120/096272812X13353700593248

"Repeat stabbing was needed to penetrate the foramen ovale in 24% of the animals, and was significantly less frequent in slaughtermen who were experienced, and more frequent in heavy weight animals (>380 kg). Prevalence of brain and spinal function was 91%. "

doi:10.1016/j.meatsci.2009.09.001




Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Mongolsk slakt
« Svar #43 skrivet: 29 maj-16 kl 18:24 »
Jag tolkar ditt inlägg som att du håller med mig, kurt?  Skott eller bult in i hjärnan det hittills bästa sättet, om man vill vara snäll mot djuret!

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Häxan & Trollgubben

  • Inlägg: 70
    • Värmland
SV: Mongolsk slakt
« Svar #44 skrivet: 29 maj-16 kl 18:49 »
Om jag förstår artikeln rätt så har man inte separerat hjärnan från ryggmärgen (svårt att göra utan rätt kniv) och på så vis så har djuren utsatts för onödigt lidande.
Med rätt utrustning och utbildning så kan man avliva djuret på ett snabbt och skonsamt vis.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Mongolsk slakt
« Svar #45 skrivet: 29 maj-16 kl 19:46 »
Om jag förstår artikeln rätt så har man inte separerat hjärnan från ryggmärgen (svårt att göra utan rätt kniv) och på så vis så har djuren utsatts för onödigt lidande.
Med rätt utrustning och utbildning så kan man avliva djuret på ett snabbt och skonsamt vis.

Om du absolut måste plåga djur av religiösa skäl, så får du flytta till ett land där djurplågeri är tillåtet

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Mongolsk slakt
« Svar #46 skrivet: 29 maj-16 kl 19:50 »
Finns inte en chans att nackstick slår skott i hjärnan. Har du vid nackstick det minsta adrenalinpåslag så förlänger du dessutom medvetandet avsevärt.

Att lidandet är förhållandevis kort och enligt min mening är acceptabel när lapparna använder nackstick på enstaka renar, betyder inte att det är vad man skall eftersträva som avlivningsmetod när det finns bättre metod att välja.

Häxan & Trollgubben

  • Inlägg: 70
    • Värmland
SV: Mongolsk slakt
« Svar #47 skrivet: 29 maj-16 kl 21:31 »
Har sett djur som har varit medvetna efter skott i skallen vilket i sin tur också leder till en adrenalinkick. Du har ingen garanti på att det går som planerat vid avlivning, oavsett metod. Största anledningen till att man använder bultpistol eller slaktmask är att de är enkla och snabba att använda och ställer inte lika stora krav på användandet som vid andra slaktmetoder.

Jag säger inte att det är enkelt med nackstick, tvärtom, det kräver stora kunskaper för att det ska gå rätt till. Det jag ville få fram mest var att i filmen så ser man att renen är lugn och sansad (ingen stress) och kollapsar direkt vid sticket vilket tyder på att allt har gått rätt till. Annat var det med filmen på den norska grisslakten där man band fast grisen i trynet (stor stress) och att den sedan sparkade hej vilt efter den så kallade bedövningen.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Mongolsk slakt
« Svar #48 skrivet: 29 maj-16 kl 21:54 »
Visst är kunskap och erfarenhet bra men det finns en principiell skillnad mellan att förstöra hjärnan med ett skott och att skilja hjärnan från kroppen även om det är den ofelbare som utför de båda metoderna. Även om hjärnan är skild från kroppen och inte kan känna kroppens smärtimpulser så kan den känna obehaget att vara i en förlamad kropp. Eller som höns, sakna sin kropp i fallet mot marken.

Men den stora skillnaden är nog när det går galet. Om sticket leder till förlamning men inte mer, då blir det en del lidande trots att slaktaren tror att djuret är medvetslöst.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Mongolsk slakt
« Svar #49 skrivet: 30 maj-16 kl 11:07 »
Om man ska rekommendera (eller kriminalisera) en slaktmetod i ett civiliserat land, så är kravet på skicklighet hos utföraren också en faktor att ta med.  En metod som är effektiv OCH hyfsat lätt att lära sig bör prioriteras framför en metod som enligt forskningsrapporter är ineffektiv - eller som kräver mycket stor vana hos utföraren.

  För ...  finns det mer än ett sätt att skaffa sig vana?  Min läromästare på avlivning använde bössa, och sade "Det är under den tiden som går mellan att jag bestämmer att "NU skjuter jag!" och till att skottet faktiskt går av, som det kan hända saker."
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Mongolsk slakt
« Svar #50 skrivet: 30 maj-16 kl 12:17 »
Tror det fanns en tråd om kaninslakt som kom in på detta ämne för länge sedan på forumet.

Förr när många djur skulle avlivas på kort tid för att kasseras, och inte slaktas för att ta reda på köttet så skulle man efter skottet med bultpistolen/slaktmasken använda en typ av ståltråd och sticka in i hålet i hjärnan och vispa runt så att hjärnan blev mos. Just för att bedövningen kunde släppa och djuret vakna till medvetande igen.

Jag tänker på dem som vaknar under en operation och har fått muskelavslappnande så de inte kan röra sig eller skrika hur gärna de än vill. Vilka plågor.
Det är nog inte någon skillnad på djur även om de inte tänker som oss eller har känslor utan bara känsel. De känner nog smärtan ändå.

Finns en artikel att hämta på nätet som heter avlivning & avfångning som handlar om hur man tar livet av ett djur som plågas efter tex en trafikolycka eller rovdjursattack i skogen. Där står det hur man på bästa sätt avlivar djuret utan att orsaka för svåra plågor. Med skjutvapen, kniv, eller om man måste och inte har dessa två vapen att tillgå


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

297 gäster, 3 användare
xaelanar, Storlyckans Anna, Palle500

* Forum

* Om tidningen Åter



- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser