Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mongolsk slakt  (läst 11958 gånger)

Jakobn

  • Inlägg: 600
    • Skåne
SV: Mongolsk slakt
« Svar #20 skrivet: 14 sep-15 kl 21:46 »
Vilda djur lider inte av att dö av förblödning utan bedövning på samma sätt som tama..
Det är någonstans här som förtroendet för lagstiftningen upphör..

Källa ?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Mongolsk slakt
« Svar #21 skrivet: 14 sep-15 kl 22:21 »
Troll har inte källor, men den där meningen var nog ironi ;)

counthahaha

  • Inlägg: 11
    • Övriga världen
SV: Mongolsk slakt
« Svar #22 skrivet: 15 sep-15 kl 05:02 »
Källa ?

Finns någon lag på att man vid jakt först ska skjuta ett bedövningsskott i huvudet?

counthahaha

  • Inlägg: 11
    • Övriga världen
SV: Mongolsk slakt
« Svar #23 skrivet: 15 sep-15 kl 05:07 »
Och här hitta jag två exempel på vad som säger emot lagen totalt vad gäller djurs lidande och bedövning..

Michail Michailovich skär ihjäl baggar med kniv.
Varför idioten som filmar skrattar har jag ingen aning om.
https://youtu.be/m0v-5ggnc-o


Och här skär man ihjäl svin med bedövning i skallen, svinet skriker som skållat..
https://youtu.be/BFxDaYn8yCg




Hade självklart föredragit den metod Michail Michailovich använder, djuret är lungt och fint, även med en kniv i halspulsådern..
Och somnar sakta in.

Har inget direkt samband med mongolsk slakt, men ämnet verkar ha halkat in på lagstiftning och djurs lidande..
Vilket på något sätt ska motsätta sig mongolsk slakt, eftersom uppfattningen att djuret lider så fort man går utanför den heliga skriften som om hur man ska slakta ett djur på enda godtagbara sätt i hela solsystemet..

« Senast ändrad: 15 sep-15 kl 05:21 av counthahaha »

Doris och Börje

  • Inlägg: 3736
    • Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
SV: Mongolsk slakt
« Svar #24 skrivet: 15 sep-15 kl 07:53 »
Finns någon lag på att man vid jakt först ska skjuta ett bedövningsskott i huvudet?
Nej.
När vi slaktar våra egna djur hemma, hoppas jag att fler än jag vill att djuret ska dö fort, och om möjligt så smärtfritt det går.
Hur tokigt det än låter i vissas öron vill de flesta som föder upp egna djur till slakt att djuren ska ha det bra i livet och att livet ska ta slut fort och med låg smärta.
Ibland tycker någon/några/jag/du att lagen är fel men lik förbannat måste man följa den.
Bor på min lilla gård med min stora familj!

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Mongolsk slakt
« Svar #25 skrivet: 15 sep-15 kl 08:02 »
Finns någon lag på att man vid jakt först ska skjuta ett bedövningsskott i huvudet?

Nä men vid jakt använder man ju redskap som är gjorda för att framkalla en snabb död, och man kan väl säga att chocken som uppstår är bedövningen.

Hagel, djuret dör mer av chocken än av blodförlusten.
Kula, kraftigt blodtrycksfall som snabbt leder till chock, därefter är det slut.

Gällande vilda djurs jakt på andra djur så antar jag ju att själva jakten höjer stressen och främjar chocken, vilket borde kunna klassas som en form av bedövning.

Ser inte poängen med att avstå bedövningsmomentet vid slakt av tamboskap. Men prova att springa efter ditt lilla får i hagen och skräm upp det riktigt så att det ramlar av chock...eller det är inget shamanerna gör?
Det är aldrig för sent att ge upp.

counthahaha

  • Inlägg: 11
    • Övriga världen
SV: Mongolsk slakt
« Svar #26 skrivet: 15 sep-15 kl 09:05 »
Bara för att djuret ramlar om kull av den kinetiska energin i kulan, (så kallad chock, och bedövning) dör inte djuret när det slår i backen, även om man gärna VILL! Lura sig själv och tro på det, eftersom det är bekvämt så..
Man målar upp något som egentligen inte existetar..

Vad sägs om att djuret kan lika gärna ramla ihop av smärtan, eftersom ett stort sår (sårkanal) gör betydligt ondare än ett litet...
Så man kan lika väl säga att djuret blir bedövat av den extrema smärtan av skottet, och därför ramlar ihop, för att sedan förblöda..

Är jag övertygad om att en sylvass kniv i halspulsådern orsakar mindre smärts..

Att blodyrycket försvinner fortare av ett skott till hjärtat än en kniv, låter också som fantasi..
Det har ingen som helst betydelse, hur man stoppar blodtrycket, stopp är stopp..
Är som att säga, att en bil stannar fortare om den krockar med diamant, än en bergsvägg, för diamant är hårdare...

Att en liten skada gör mindre ont än en stor skada, borde dom flesta kunna hålla med om utan att ljuga..
Se när Michailovich sticker kniven efter halspulsådern på baggen, noll reaktion..


Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Mongolsk slakt
« Svar #27 skrivet: 15 sep-15 kl 09:16 »
Ett hagelskott i hjärnan från nära håll är det effektivaste och det jag använder. Det får två syften både att bedöva och genom haglen döda djuret. Förr fanns det en metod vid slakterier att efter att ha bedövat djuret med en bult sticka in en tråd i hjärnan och röra om för att döda, nu är det förbjudet men används vid stora utbrott av sjukdom där djuren ska gå som kadaver för att säkerställa en snabb död.

Man har inte många sekunder på sig efter bedövningen innan djuret börjar att vakna till igen, och om avblodningen tar för lång tid så kommer djuret att hinna vakna och känna.

Vill man nå snabbt blodtrycksfall är inte hjärtat bra att sticka i utan då är det längre upp mot lungorna som är bättre ställe i fråga om jakt. Det beror på i vilken del av hjärtslaget skottet träffar om det får en bra verkan eller inte. Ett hjärta som är fyllt med blod exploderar medans ett som är i urkramningsfasen bara får ett litet hål som inte kommer ge ifrån sig så mycket blod vid efterföljande hjärtslag.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Mongolsk slakt
« Svar #28 skrivet: 15 sep-15 kl 09:25 »
Vid jakt rekommenderar man skott mot hjärta/lunga för att risken för skadeskjutning är större om du skjuter huvudskott. Ett djur som får en kula genom hjärta/lunga när det står och betar uppfattar det som ett slag och sedan kommer snart medvetslösheten. Detta har man kunnat få svar på genom alla dessa människor som blivit skjutna och överlevt. Vid hemslakt är det huvudskott som gäller och då försvinner djurets medvetande direkt.

Tittade på mongolsättet, https://www.youtube.com/watch?v=DF-cYXhLj4E , men det är ingen metod som kan mäta sig med ett skott i huvudet när djuret håller på med sitt. Borde i alla fall ge stresshormoner i köttet även om man avblodar invärtes.

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Mongolsk slakt
« Svar #29 skrivet: 15 sep-15 kl 09:42 »
Väldigt få som lyckas komma så nära ett vildsvin så att dom kan skära av strupen med kniv ute i skogen...

Jag säger inte att jaktvapen ger ett stycke kött i full harmoni...men under de former som jakten bedrivs så fungerar det hyfsat, om jägaren vet vad han gör och inte bara avlossar sina skott och hoppas på att gud ska föra kulan rätt.

Ett får som får frossa i havre medans krutet brinner, det är så nära man kommer utan bedövning. Anser jag.

Det är aldrig för sent att ge upp.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Mongolsk slakt
« Svar #30 skrivet: 15 sep-15 kl 10:18 »
Och här hitta jag två exempel på vad som säger emot lagen totalt vad gäller djurs lidande och bedövning..

Michail Michailovich skär ihjäl baggar med kniv.
Varför idioten som filmar skrattar har jag ingen aning om.
https://youtu.be/m0v-5ggnc-o


Och här skär man ihjäl svin med bedövning i skallen, svinet skriker som skållat..
https://youtu.be/BFxDaYn8yCg




Hade självklart föredragit den metod Michail Michailovich använder, djuret är lungt och fint, även med en kniv i halspulsådern..
Och somnar sakta in.

Har inget direkt samband med mongolsk slakt, men ämnet verkar ha halkat in på lagstiftning och djurs lidande..
Vilket på något sätt ska motsätta sig mongolsk slakt, eftersom uppfattningen att djuret lider så fort man går utanför den heliga skriften som om hur man ska slakta ett djur på enda godtagbara sätt i hela solsystemet..

Är du både blind och döv?

Fåret är inte lugnt och fint, det har inget att säga till om när han håller det i hornet, och kniven har han problem att få in. Inte snällt alls!

Grisen skriker för att de håller fast den och bremsar den. När den sticks har bedövningsskottet gjort verkan och det är dödsryckningarna du ser, grisen är tyst. Inte snällt att bremsa den, men när skottet gått är det bara åskådarna som lider.

Alexn72

  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Mongolsk slakt
« Svar #31 skrivet: 15 sep-15 kl 11:37 »
Och här hitta jag två exempel på vad som säger emot lagen totalt vad gäller djurs lidande och bedövning.....

Om man hade delat grisen på mitten med något vasst när den lever så hade både framdelen och bakdelen sprattlat.
Huvudet hade känt smärta och bakdelen bara sprattlat pga muskelryckning

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Mongolsk slakt
« Svar #32 skrivet: 15 sep-15 kl 13:15 »
Den enda av de fyra filmer jag fick fram som är åkej är den med den gammaldags grisslakten, även om man ju kunde föreslå dem att frångå det gammaldags så mycket att de använder bultpistol på den levanade grisen, och visar den gamla slaktmasken på en redan död gris.  De övriga filmerna är djurplågeri, inget annat.   >:D >:D
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

bo_i_dala

  • Inlägg: 1042
SV: Mongolsk slakt
« Svar #33 skrivet: 28 maj-16 kl 17:23 »
Förstår inte varför alternativa slaktmetoder ens ska behöva diskuteras! Motbjudande!

Japp!

bo_i_dala

  • Inlägg: 1042
SV: Mongolsk slakt
« Svar #34 skrivet: 28 maj-16 kl 17:33 »
Hej!

Det påstås i ett av de senare inläggen att ett djur som jagas och skjuts faller omkull av den kinetiska energin i kulan............... FEL!  Undantaget små djur- hare räv osv

Den kinetiska energin i kulan är något mindre än den energin som skytten får mot sin axel- via gevärskolven- lite energi har gått åt att få kulan att färdas genom luften.

Att ett skjutet djur ramlar omkull beror på;
ett eller flera av följande orsaker-

Kollaps av det centrala nervsystemet

Medvetslöshet orsakat av skada på hjärna eller av blodförlust.

MVH/ bo

Effekten som man ser på TV när en hagelbrakare träffar en bandit i bröstet är bara hittepå.


Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Mongolsk slakt
« Svar #35 skrivet: 28 maj-16 kl 17:39 »
Förstår inte varför alternativa slaktmetoder ens ska behöva diskuteras! Motbjudande!
Instämmer!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Häxan & Trollgubben

  • Inlägg: 70
    • Värmland
SV: Mongolsk slakt
« Svar #36 skrivet: 28 maj-16 kl 18:08 »
Här är en slakt metod som jag tycker är en av de bästa som jag sett! Klart mycket bättre än "humana" slaktformen vi har.

Slakten sker vid 5:30

https://www.youtube.com/watch?v=88QosNCLbBA

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Mongolsk slakt
« Svar #37 skrivet: 28 maj-16 kl 18:56 »
Här är en slakt metod som jag tycker är en av de bästa som jag sett! Klart mycket bättre än "humana" slaktformen vi har.

Slakten sker vid 5:30

https://www.youtube.com/watch?v=88QosNCLbBA

Har du testat på dig själv?


"– Att avliva en ren genom ett knivstick i nacken utan föregående bedövning innebär att den blir förlamad men har kvar medvetandet tills den dör av kvävning eftersom den inte kan andas. Detta är inte tillåtet och innebär ett oacceptabelt lidande, säger Björn Dahlén, djurskyddschef på Jordbruksverket."

Häxan & Trollgubben

  • Inlägg: 70
    • Värmland
SV: Mongolsk slakt
« Svar #38 skrivet: 29 maj-16 kl 00:15 »
Har du testat på dig själv?


"– Att avliva en ren genom ett knivstick i nacken utan föregående bedövning innebär att den blir förlamad men har kvar medvetandet tills den dör av kvävning eftersom den inte kan andas. Detta är inte tillåtet och innebär ett oacceptabelt lidande, säger Björn Dahlén, djurskyddschef på Jordbruksverket."

Måhända att djuret kvävs om man inte skär av halspulsådern, men om man kapar nerverna direkt vid hjärnan så förlorar djuret all känsel i resten av kroppen och på så sett inte känner av kvävningen.

Bultpistol säger man att det endast bedövar för att sedan skära av halsen. Hur vet du att djuret inte har någon form av medvetande? har du provat på dig själv?

bo_i_dala

  • Inlägg: 1042
SV: Mongolsk slakt
« Svar #39 skrivet: 29 maj-16 kl 10:42 »
Hej!

Bultpistolen bedövar inte- den ger (rätt använd) medvetslöshet- sedan avblodar man djuret som dör av syrebrist ( inget blod som pumpas runt)

Varför öht diskutera diverse mer eller mindre olagliga/inhumana slaktmetoder?! Det finns ju laglig, och såvitt forskningen kan utröna, "human" metod!!

Vill någon prompt slakta på mongoliskt sätt- åk till Mongoliet!

Hoppas nu inte någon känner sig kränkt.
/ bo


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

306 gäster, 4 användare
xaelanar, ärt, per.martinsson, LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter



- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser