Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mongolsk slakt  (läst 11959 gånger)

counthahaha

  • Inlägg: 11
    • Övriga världen
Mongolsk slakt
« skrivet: 14 sep-15 kl 11:38 »
Har sett en shaman snitta en öppning i buken, föra in handen och strypa artären till hjärtat..
Djuret såg inte ut att lida.
Anledningen som jag hört är Djengis khans lag om att inget blod fick spillas, allt skulle tas tillvara..
Har försökt hitta på youtube, men enda jag hittar är när dom sliter av artären vid hjärtat och får blodiga händer, vilket inte ärriktigt samma sak..
Påstås även att köttet blir godare om man slaktar mongolskt..

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Mongolsk slakt
« Svar #1 skrivet: 14 sep-15 kl 11:48 »
Jag har sett människor med snitt i buken som har sett ut att lida, oavsett hur bra det är med artären och kopplingen mellan hjärta och hjärna.

 Tror nog du ska hålla dej till skott bakom örat eller slaktmasken om du nu inte är shaman och har väldigt goda kontakter med djurens andevärld och hela den där biten.
Det är aldrig för sent att ge upp.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Mongolsk slakt
« Svar #2 skrivet: 14 sep-15 kl 12:11 »
Jag har sett strömming i en hink, de såg heller inte ut att lida när de hoppade omkring i väntan på att livet skulle ta slut. Vi har svårt att se om ett djur lider, speciellt de arter vi inte är vana vid.

Varför strypa djuret? Och på ett så krystat sätt! Är väl bättre att sätta en grov kanyl och sakta låta det mattas av medan man tar hand om blodet i så fall. Mongolerna snittade ju sina hästar för att få blod, så det där med att gå in och strypa vid hjärtat verkar vara ett typisk stolleprov för att göra sig märkvärdig som shaman. Diafragman skall ju också passeras.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Mongolsk slakt
« Svar #3 skrivet: 14 sep-15 kl 12:13 »
Jag har ju mycket svårt att tro att ökad blodmängd i musklerna skulle ge godare kött, det ger ju en leversmak åt allt kött!

counthahaha

  • Inlägg: 11
    • Övriga världen
SV: Mongolsk slakt
« Svar #4 skrivet: 14 sep-15 kl 12:23 »
Jag har ju mycket svårt att tro att ökad blodmängd i musklerna skulle ge godare kött, det ger ju en leversmak åt allt kött!

Just den här biten är extra intressant, om det smakar mer lever eller inte, vet jag inte, men köttet borde bli mycket saftigare, och självklart blir det mörkare..
Så är det en hel del mineraler i blodet som kan vara bra att få i sig, varför inte då tillsammans med köttet.


Om lidandet, så dom snuttar jag sett på youtube där dom sliter av artären vid hjärtat såg djuret ut att lida..
Medans när shamanen knep åt artären, somnade lammet..
Och man ser även vid halalslakt när fåret är lugnt i början, ända tills blodet tar slut, och det är då det ser ut att börja göra ont, som fåret börjar springa med benen och skutta.. Knappast av glädje..
Halalslakt är ju tillåtet i Sverige.. Bara som påminnelse..
Och eftersom det råder religionsfrihet, kan jag tänka mig anhängare av ghengis kan utöva sin slakt om dom vill..
« Senast ändrad: 14 sep-15 kl 12:28 av counthahaha »

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Mongolsk slakt
« Svar #5 skrivet: 14 sep-15 kl 12:38 »
Men en ganska stor skillnad är väl att man med denna lite udda metod öppnar buken först för att sedan leta rätt på artären, utan någon form av bedövning, eller?

Slaktar man höns genom snitta kloaken och sedan trycka in näven leta efter artären?

Halalslakt då drar man ju på med kniven direkt.

Ja snälla, berätta fördelarna, för jag ser det som en dumhet tills motsatsen är bevisad.
Det är aldrig för sent att ge upp.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Mongolsk slakt
« Svar #6 skrivet: 14 sep-15 kl 12:55 »
Blodinnehållet i kött är ju ett ämne som studerats i årtionden, redan 1977 publicerades en reviewartikel som tydligt visade alla problem som en ökad blodmängd i köttet ger. Förutom den direkta blodsmaken i köttet, så blir ju hållbarheten av färskt kött mycket sämre (så dålig att: "because of rapid decomposition, is not suitable for inclusion in the distribution chain leading to normal consumption"), och hemoglobinet från blodet leder dessutom till fettoxidation så att köttet härsknar mycket fortare:

DOI: 10.1002/jsfa.2740280509

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Mongolsk slakt
« Svar #7 skrivet: 14 sep-15 kl 13:04 »
Blodet stannar väl inte i köttet iom att aortan slits av? Blodet samlas ju i bukhålan istället

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Mongolsk slakt
« Svar #8 skrivet: 14 sep-15 kl 13:07 »
Men om aortan stryps.

Halalslakt är ju tillåten i Sverige, men bara om djuret bedövas först.

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Mongolsk slakt
« Svar #9 skrivet: 14 sep-15 kl 13:58 »
Den här "slakten" är också laglig och inte så olik den mongoliska https://www.youtube.com/watch?v=kYIEIS_1eCE

Doris och Börje

  • Inlägg: 3736
    • Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
SV: Mongolsk slakt
« Svar #10 skrivet: 14 sep-15 kl 14:47 »
I Sverige är det inte lagligt att slakta utan bedövning först!
Slag i huvudet eller bultpistol/skott, beroende på storlek på djuret, innan avblodning är det enda sättet.
Bor på min lilla gård med min stora familj!

Weasel

  • Inlägg: 1852
    • Skåne
SV: Mongolsk slakt
« Svar #11 skrivet: 14 sep-15 kl 15:10 »
Förstår inte varför alternativa slaktmetoder ens ska behöva diskuteras! Motbjudande!
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Mongolsk slakt
« Svar #12 skrivet: 14 sep-15 kl 15:18 »
Det står övriga världen på TS, så denne kanske inte ens bor i sverige?

counthahaha

  • Inlägg: 11
    • Övriga världen
SV: Mongolsk slakt
« Svar #13 skrivet: 14 sep-15 kl 15:26 »
Blodinnehållet i kött är ju ett ämne som studerats i årtionden, redan 1977 publicerades en reviewartikel som tydligt visade alla problem som en ökad blodmängd i köttet ger. Förutom den direkta blodsmaken i köttet, så blir ju hållbarheten av färskt kött mycket sämre (så dålig att: "because of rapid decomposition, is not suitable for inclusion in the distribution chain leading to normal consumption"), och hemoglobinet från blodet leder dessutom till fettoxidation så att köttet härsknar mycket fortare:

DOI: 10.1002/jsfa.2740280509


Pekar på att avblodning gör det lättare (billigare) att hantera köttet komersiellt..

counthahaha

  • Inlägg: 11
    • Övriga världen
SV: Mongolsk slakt
« Svar #14 skrivet: 14 sep-15 kl 15:28 »

Ja snälla, berätta fördelarna, för jag ser det som en dumhet tills motsatsen är bevisad.

Vet inte vad jag ska bevisa, förutom att det kan vara en intressant smakupplevelse..

counthahaha

  • Inlägg: 11
    • Övriga världen
SV: Mongolsk slakt
« Svar #15 skrivet: 14 sep-15 kl 15:36 »
Blodet stannar väl inte i köttet iom att aortan slits av? Blodet samlas ju i bukhålan istället

Ja, det var den felaktiga metoden av mongolsk slakt du beskriver.
Med rätt metod kniper man aortan och stoppar blodflödet till hjärnan.

En annan metod kan vara att strypa fåret som snabbt svimmar och tappar medvetandet.
För att på så sätt behålla blodet i köttet.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Mongolsk slakt
« Svar #16 skrivet: 14 sep-15 kl 17:59 »
Den här "slakten" är också laglig och inte så olik den mongoliska https://www.youtube.com/watch?v=kYIEIS_1eCE

Jasså, men inte i Sverige väl?

counthahaha

  • Inlägg: 11
    • Övriga världen
SV: Mongolsk slakt
« Svar #17 skrivet: 14 sep-15 kl 18:34 »
Vilda djur lider inte av att dö av förblödning utan bedövning på samma sätt som tama..
Det är någonstans här som förtroendet för lagstiftningen upphör..

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Mongolsk slakt
« Svar #18 skrivet: 14 sep-15 kl 18:42 »

Pekar på att avblodning gör det lättare (billigare) att hantera köttet komersiellt..

Om hållbarheten förkortas till mindre än en tiondel av den normala tiden (även fryst kött), så blir ju köttet mycket dyrare eftersom mycket mera måste kasseras.

counthahaha

  • Inlägg: 11
    • Övriga världen
SV: Mongolsk slakt
« Svar #19 skrivet: 14 sep-15 kl 18:52 »
Om hållbarheten förkortas till mindre än en tiondel av den normala tiden (även fryst kött), så blir ju köttet mycket dyrare eftersom mycket mera måste kasseras.

Låter otroligt, men då vet man att köttet är nyslaktat i varje fall.
För visst är det skillnad på kött och kött i smak och konsistens.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

368 gäster, 5 användare (1 dolda)
malarmaster, xaelanar, Palle500, sayerbýr

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser