Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lammskinn, pris?  (läst 4919 gånger)

wahlgrens

  • Inlägg: 648
    • Uppland
Lammskinn, pris?
« skrivet: 08 apr-15 kl 21:16 »
Har precis fått tillbaka mina lammskinn från Tranås. Nu är bara frågan... vad ska jag ta för dem? Vad säljer ni era skinn för?

Det ena är jättefint, det andra gick tyvärr sönder vid beredningen. Det är en lång söm på baksidan där skinnet sytts ihop. Kan man ens sälja ett sånt skinn? Och vad kan man ta för det i så fall? Eller är det bättre att klippa upp det och sy nått fint av och sedan sälja det?

javill

  • Inlägg: 11355
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Lammskinn, pris?
« Svar #1 skrivet: 08 apr-15 kl 21:30 »
Vad är det för ras på fåren?

Jag har gotlandsfår och tar mellan 800:- och 2500:- för skinnen beroende på kvalitet, glans, lock, storlek, skador, jämnhet i färg och eventuella lagningar.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

wahlgrens

  • Inlägg: 648
    • Uppland
SV: Lammskinn, pris?
« Svar #2 skrivet: 09 apr-15 kl 07:23 »
De är korsningar, och de har fått de bästa av alla gener... Skinnen är jättestora, kritvita och lika lockiga och glansiga som gotlandsskinnen.

javill

  • Inlägg: 11355
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Lammskinn, pris?
« Svar #3 skrivet: 09 apr-15 kl 09:57 »
Beroende på vad du har för kunder kanske runt 2000kr för det hela och några hundra mindre för det lagade?
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

wahlgrens

  • Inlägg: 648
    • Uppland
SV: Lammskinn, pris?
« Svar #4 skrivet: 09 apr-15 kl 21:19 »
Tack för svar! Vi har många sommargästande Stockholmare här i krokarna så jag tror kundmöjligheten är ok...  ;)


uengstrom

  • Inlägg: 4
    • Västergötland
SV: Lammskinn, pris?
« Svar #5 skrivet: 01 sep-15 kl 11:04 »
Vi har en Gotlandsbesättning och våra skinnpriser börjar på 1900:- för ett "standardskinn". "Snyggare lammskinn ligger på   2100:- och uppåt.  Tackskinn har vi från 3500:-.
Man skall inte vara rädd för att ta bra betalt för en bra produkt!  ;)
---------------------------------------------------------------
Pälsfårsbesättning med M3 och F-status

wahlgrens

  • Inlägg: 648
    • Uppland
SV: Lammskinn, pris?
« Svar #6 skrivet: 01 sep-15 kl 12:59 »
Nej, man ska väl inte det. Ändå är det så svårt, man är väl för snäll, och framförallt är jag nog ingen försäljare.  ::) När någon säger, "Oj, det var dyrt", så får jag dåligt samvete, trots att jag vet att det inte är dyrt egentligen med tanke på allt som ligger bakom det färdiga skinnet.

javill

  • Inlägg: 11355
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Lammskinn, pris?
« Svar #7 skrivet: 01 sep-15 kl 13:09 »
Nej, man ska väl inte det. Ändå är det så svårt, man är väl för snäll, och framförallt är jag nog ingen försäljare.  ::) När någon säger, "Oj, det var dyrt", så får jag dåligt samvete, trots att jag vet att det inte är dyrt egentligen med tanke på allt som ligger bakom det färdiga skinnet.

Om någon säger att oj, det var dyrt så säg bara att, "nä det tycker jag inte med tanke på vad det kostar att få fram ett bra skinn och att arbetet skett i Sverige, med våra extra hårda djurskyddslagar, med svenska löner och skatter. Vill du ha ett billigt skinn så har Ikea färgade från Kina som kanske kan var ett alternativ"  >:D o:)
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

wahlgrens

  • Inlägg: 648
    • Uppland
SV: Lammskinn, pris?
« Svar #8 skrivet: 04 sep-15 kl 22:54 »
Om någon säger att oj, det var dyrt så säg bara att, "nä det tycker jag inte med tanke på vad det kostar att få fram ett bra skinn och att arbetet skett i Sverige, med våra extra hårda djurskyddslagar, med svenska löner och skatter. Vill du ha ett billigt skinn så har Ikea färgade från Kina som kanske kan var ett alternativ"  >:D o:)

Hehe, ja det var ett bra svar!!!

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Lammskinn, pris?
« Svar #9 skrivet: 19 sep-15 kl 18:43 »
Jag har Gotlandsfår och drar av en hundralapp för lagade skinn.
Mina skinn går från 1200:- till 1600:- för de allra bästa.
Min dotter var på en marknad i Bohuslän, där de tog 7500:- för ett tackskinn, som jag hade tagit 1600:- för... Allt beror på kundkretsen.
Det gäller att hitta balansen där kunden är nöjd över ett vackert skinn och dessutom inte känner sig rånad, utan kan tänka sig att komma tillbaka igen. Tillgång och efterfrågan, ni vet.
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Lammskinn, pris?
« Svar #10 skrivet: 20 sep-15 kl 10:06 »
Inkl moms förstås.
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

378 gäster, 6 användare
xaelanar, kincop, Palle500, beekeepern, tangloppen, Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser