Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Avfall från gammalt utedass?  (läst 2872 gånger)

jonzo

  • Inlägg: 2
    • Småland
Avfall från gammalt utedass?
« skrivet: 01 apr-15 kl 21:27 »
Är det någon som har bra tips på hur jag kan ta vara på avfallet från ett gammat "lagårdsdass" på mitt landställe. Blandat avfall 1 & 2 och förmultnat papper från 1930 till 2015 i ett rum bakom själva dasset. Avfallet är av två typer. Jordliknande, helt multnat och nyare avfall med papper mm.. Jag vill nu bli av med avfallet för att renovera, bygga en separat eller liknande. Jag vill 1. Inte göra något som är dåligt för miljön. 2. Ta tillvara på detta om det kan användas? Är det någon som har tips?

Pentti Linkola

  • Gäst
SV: Avfall från gammalt utedass?
« Svar #1 skrivet: 01 apr-15 kl 22:06 »
Ok, att en del är nyare skit, men i detta fallet hade jag lagt alltihop på marken och täckt med gräs eller liknande.
Väntat ett par år och sedan gödslat något med det. Antagligen inte åker/trädgårdsland där jag odlar mat i jorden. Litar inte på okändas skit..

jonzo

  • Inlägg: 2
    • Småland
SV: Avfall från gammalt utedass?
« Svar #2 skrivet: 01 apr-15 kl 22:48 »
Tack för ditt svar. Jag har läst på lite nu och kommer nog vända mig till kommunen för att ansöka om egen kompostering av avfallet för framtiden. Nu kommer jag försöka skilja ut det "nya" och det gamla. Gräva ner eller lägga ut det som redan är jord och gammalt och lägga det nyare i första kompostkärlet för vidare kompostering. Bra?

Finns det några risker att sprida det äldre avfallet som redan blivit jord? Det skrivs ju överallt att det är så bra gödning etc?? Men varför är det så big deal? Kan marken under det gamla dasset som tagit emot avfall sen 1930 vara förorenad?

Man lär så länge man lever ; )

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Avfall från gammalt utedass?
« Svar #3 skrivet: 01 apr-15 kl 22:51 »
Tack för ditt svar. Jag har läst på lite nu och kommer nog vända mig till kommunen för att ansöka om egen kompostering av avfallet för framtiden. Nu kommer jag försöka skilja ut det "nya" och det gamla. Gräva ner eller lägga ut det som redan är jord och gammalt och lägga det nyare i första kompostkärlet för vidare kompostering. Bra?

Finns det några risker att sprida det äldre avfallet som redan blivit jord? Det skrivs ju överallt att det är så bra gödning etc?? Men varför är det så big deal? Kan marken under det gamla dasset som tagit emot avfall sen 1930 vara förorenad?

Man lär så länge man lever ; )
Det är nog medicinrester han oroar sig för. Och gammal skit kanske det är högre halter av kvicksilver och annat i också, än dagens.

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Avfall från gammalt utedass?
« Svar #4 skrivet: 02 apr-15 kl 11:29 »
Ja jag skulle säga att medicinrester är den stora risken.
Förr körde ju bönderna hem folkskit från stan och gödslade åkrarna med det men det tog slut just på grund av alla kemikalier vi får i oss och skiter ut. Dessutom fanns det visst någon magåkomma som spriddes med dåligt komposterad folkskit.

Myndigheter mår bäst om de inte vet allt..... så jag skulle nog bara kompostera och sedan lägga kompostjorden någonstans där det inte kommer att odlas ätbara saker.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Peter81

  • Inlägg: 115
    • Södermanland
SV: Avfall från gammalt utedass?
« Svar #5 skrivet: 06 apr-15 kl 20:03 »
Jag har börjat använda latrinkompost för att fylla igen hål där jag spettat loss stenar som flyter upp i gräsmattan (mossmattan) vid torka. Sen använder jag gräset som gödsel i grönsakslandet.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

763 gäster, 2 användare
Efwa, Hans Hultén

* Forum

* Om tidningen Åter



- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser