Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Göra egen tråd??!!??  (läst 3019 gånger)

Lenamedfem

  • Inlägg: 5
    • Småland
Göra egen tråd??!!??
« skrivet: 29 mar-15 kl 01:20 »
Hej på er!

Har sett att man kan göra egen tråd av brännässlor eller rättare sagt stjälken till brännässlor. Är det någon här som vet om man kan göra av nåt annat material som är hållbart?!

//Lena

Howlit

  • Inlägg: 46
    • Skåne
SV: Göra egen tråd??!!??
« Svar #1 skrivet: 29 mar-15 kl 14:40 »
Hållbart starkt eller miljövänligt? Definiera tråd, jag kan vrida nästan alla fibrer till något hållbart, det är bara frågan hur grovt det blir. Här har du exempel på lite starka material.

Växtfiber: lin, hampa, nässla, lind (många andra sorters innerbark), bomull, sisal, näver, rot, vidja mm

Djurfiber: hår, ull, skinn, senor, tarmar, silke, mm

Konsfiber: viskos (trä, bambu, hampa mm), organiska polymer (soja, mjölk mm), petroleum polymer (polyester, nylon, akryl, polypropen mm)

Oorganiska fibrer: glas, asbest...

Lenamedfem

  • Inlägg: 5
    • Småland
SV: Göra egen tråd??!!??
« Svar #2 skrivet: 29 mar-15 kl 21:39 »
Jag tänker både miljövänligt och hållbart. Gärna så naturligt som möjligt. Fick många bra tips av dej men är nyfiken på tillväga gångs sätt. Träd och näver har jag varit inne på men är helt nybörjare på det här  så alla tips är välkomna:)

Howlit

  • Inlägg: 46
    • Skåne
SV: Göra egen tråd??!!??
« Svar #3 skrivet: 29 mar-15 kl 22:13 »
Prova någon enklare fiber att vrida först så du får in tekniken. Är du intresserad av att spinna eller vrida fibrer för hand? Vad kan du redan?

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Göra egen tråd??!!??
« Svar #4 skrivet: 29 mar-15 kl 23:09 »

Konsfiber: viskos (trä, bambu, hampa mm), organiska polymer (soja, mjölk mm), petroleum polymer (polyester, nylon, akryl, polypropen mm)



Varför har du satt hampa här igen? Bambu är väl också växtfiber. De som är gjorda av olja brukar kallas syntetfibrer.

Howlit

  • Inlägg: 46
    • Skåne
SV: Göra egen tråd??!!??
« Svar #5 skrivet: 30 mar-15 kl 05:47 »
Bland konstfiber brukar man skilja mellan regenatfiber och syntet. Viskos görs av cellulosa, tex bambu och är en av regenatfiberprocesserna. Jag skiljde på syntetfibrerna också beroende på vad som polymeriserats.

Det är en djungel, hoppas jag inte var för otydlig.

Lenamedfem

  • Inlägg: 5
    • Småland
SV: Göra egen tråd??!!??
« Svar #6 skrivet: 31 mar-15 kl 19:48 »
Jisses verkar verkligen vara en djungel. Verkar som att vrida är  alternativet på växtlighet eller är jag helt ute och cyklar nu. Kan typ inget men blev väldigt nyfiken på att testa. Vad är "enkelt" att börja vrida? Om nu nåt är enkelt i detta;) blir bara mer nyfiken;)

Howlit

  • Inlägg: 46
    • Skåne
SV: Göra egen tråd??!!??
« Svar #7 skrivet: 31 mar-15 kl 23:22 »
Spinna går på det mesta som har tunna nog fibrer. Vrida för hand är enklast på långa växtfiber. Skillnaden dem emellan är att du behöver ett redskap för att spinna (spinnkrok, slända, spinnrock osv) medan vrida för hand inte kräver redskap (förutom kroppen). En annan skillnad är att när du spinner får du entrådigt som kan/bör tvinnas till minst tvåtrådigt, när du vrider får du tvinningen på samma gång.

Det är nästan omöjligt att beskriva hur man gör, kolla på denna video med Ray Mears när han vrider nässlor. http://youtu.be/lQHvqWCN5Eo

Howlit

  • Inlägg: 46
    • Skåne
SV: Göra egen tråd??!!??
« Svar #8 skrivet: 31 mar-15 kl 23:27 »
Enklast är om någon kan visa dig, bor du i Skåne är du välkommen förbi mig :) Men det är inte svårt egentligen, prova! Du kommer gå och vrida på allt som känns det minsta trådlikt...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

728 gäster, 1 användare
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser