Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Köttkvalitet/smak femårig bagge?  (läst 5302 gånger)

Dolvis

  • Inlägg: 712
    • Östergötland
Köttkvalitet/smak femårig bagge?
« skrivet: 27 mar-15 kl 15:58 »
Vi fick just frågan om vi ville ta hand om slakten mot att vi får köttet, av årets bagge, fem år gammal shropshire, som inte är i tillräckligt bra fysisk vigör för att tjänstgöra en säsong till.
Jag tycker att tackor kan smaka lite väl mycket får när de blivit några år, och brukar röka det köttet eller göra väldigt kryddstark gryta. Samtidigt känns det som slösigt att köttet inte kommer tas tillvara annars.
Någon som äter så pass gamla baggar? Hur blir köttet?

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Köttkvalitet/smak femårig bagge?
« Svar #1 skrivet: 27 mar-15 kl 16:15 »
Jag har hört (men inte provat själv) att gamla baggar blir jättegoda om de får hänga väldigt länge!!! Så slakta och låt det hänga så länge ni vågar!!! ;D
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Gilbert

  • Gäst
SV: Köttkvalitet/smak femårig bagge?
« Svar #2 skrivet: 27 mar-15 kl 17:08 »
Korv, chorizo blir bra. Har ätit sådan korv idag.

Dolvis

  • Inlägg: 712
    • Östergötland
SV: Köttkvalitet/smak femårig bagge?
« Svar #3 skrivet: 27 mar-15 kl 19:06 »
Tack för att ni svarar!
Hängmöra brukar vi ju göra med lamm också till 40 dygnsgrader, menar du då vallhunden att man ska låta det hänga mer? Blir det inte härsket då?

Har du något recept på den chorizon Gilbert? Jag brukar inte göra korv så ofta för alla recept folk uppgett som favoriter för mig innehåller späck, och det har jag inte fått tag på ekologiskt. Misstänker att om det blir skarp smak på baggköttet sitter det i fettet dessutom.

Någon mer som har praktisk erfarenhet?

exilbonde

  • Inlägg: 65
  • All utveckling beror på nyfikenhet och lathet.
    • Jämtland
SV: Köttkvalitet/smak femårig bagge?
« Svar #4 skrivet: 28 mar-15 kl 21:07 »
Vår förste bagge Palle var en värmlandsbagge som jag fick mycket billigt, och först när jag kom hem upptäckta jag att han inte var märkt  ;D men då han redan var igång med det han kom för var det inte så mycket att göra vid den detalj.
Då det  inte är möjligt att skicka ett omärkt  djur till slakt hörde jag mig för hos en palestinsk kollega om det gick att äta vuxen bagge vilket han bekräftade, han sa att det inte blir lika mört. men att det inte är fel på smaken. Denna bagge var två och ett halvt år och smakade ypperligt.
Senare har vi slaktat en del gamla får av ålder jag inte kommer ihåg, av dessa gjordes dels grytor och stekar som var rett så ok, dels gjordes korv som smakade tämligen skarpt.

Min tro är att det med äldre djur är mycket viktigt att ta bort ALLT fett. Möjligen kan smaken bero på fårras och vad dom har ätit tiden innan slakten.

I alla fall koster det inget att slakat baggen, blir det bra är allt bra, tycker du att det inte smakar bra är det bara att sälja eller ge bort köttet till hundmat ;)

Med hänsyn till hängning ska du inte vara nervös för att hänge köttet 60 dygnsgrader, speciellt inte på denne årstid.
Har lämnat kvinna fårgård och hund på annat håll i landet för ett jobb, så därför ingen djur, men säkert en mening om det mesta ;)

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Köttkvalitet/smak femårig bagge?
« Svar #5 skrivet: 28 mar-15 kl 21:30 »
Tycker att gamla djur blir bra, speciellt som köttfärs. Håller också med exilbonden om att fettet på äldre djur smakar mer, och skall putsas bort noggrannare om någon inte tycker om den speciella smaken.

Dolvis

  • Inlägg: 712
    • Östergötland
SV: Köttkvalitet/smak femårig bagge?
« Svar #6 skrivet: 31 mar-15 kl 00:36 »
Tack för fler svar!  :)
Efter en sökning då jag hittade en gammal tråd, samt en köttfärslimpa till middag som bestod av 1/3 fårkött (sexårig tacka) och 2/3 nötkött som barnen vägrade äta (de älskar annars köttfärslimpa) och jag hade lite svårt med, beslöt vi tacka nej till erbjudandet.  I den gamla tråden gick åsikterna isär, men en person framhöll vikten av att baggen skulle vara i 4-6 veckors "karantän" efter aktiv avel för att få mindre baggsmak. Denna gick fortfarande med tackorna och var ganska pilsk fortfarande för en vecka sen trots deras ointresse. Och han luktade väldigt illa dessutom.
Det kändes tråkigt med tanke på skinnet, men faktiskt så räknar vi ändå med en ganska stor kostnad i tid, vi är inte så himla snabba på att varken slakta eller stycka, så vi tyckte inte det var värt det. Baggen blev mer dålig under gårdagen och vi hjälpte dock till med avlivning.  :(

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Köttkvalitet/smak femårig bagge?
« Svar #7 skrivet: 31 mar-15 kl 08:09 »
Ni gjorde nog rätt både med tanke på hans intresse för damerna och allmäntillståndet. Här äter vi glatt gamla djur och även de som snabbt måste avlivas pga benbrott, men inte parningssugna baggar som går med tackorna eller sjuka djur. De smakar illa...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

369 gäster, 5 användare (1 dolda)
xaelanar, sayerbýr, Efwa, olleryd

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser