Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Startdrev?  (läst 658 gånger)

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
Startdrev?
« skrivet: 16 mar-15 kl 10:15 »
Har i helgen förödmjukats med ett slitet startdrev på min gamla åkgräsklippare, med lite list lyckades jag vända på det så att traktorn startade och kunde få sova ut i garaget.

Men nu när man ska köpa nytt, det finns både plast och metall, vad ska man välja?

Metall KAN hålla längre men det ger ju också större slitage på den stora startkransen, även nästan 10 ggr dyrare.
Ett i plast kanske måste bytas om några år men kostar ju bara ca 40 spänn.

Någon som har en god anledning till att man ska köpa ett i metall? varför finns dom på marknaden?
Det är aldrig för sent att ge upp.

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Startdrev?
« Svar #1 skrivet: 16 mar-15 kl 11:53 »
Är det en startmotor med s k slungdrev som ska kastas ut av tröghetskraften när startmotorn varvar upp (alltså ingen solenoid eller annan mekanisk anordning som för fram drevet)?
I så fall föreslår jag att du köper originaltypen enligt motortillverkarens reservdelskatalog, det kan bli problem om man sätter dit ett tyngre eller lättare drev.

En möjlig förklaring till att det finns två typer är om samma startmotor används både på motorer med vertikal axel och med horisontell axel. Jag kan tänka mig att ett lättare plastdrev behövs för att få säker funktion med vertikal axel.
En annan möjlig förklaring är om samma startmotor används till motorer med olika material i startkransen (t ex om kuggarna är bearbetade direkt i ett svänghjul av aluminium eller gjutjärn, respektive om det är en separat stålstartkrans påpressad på svänghjulet).

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Startdrev?
« Svar #2 skrivet: 16 mar-15 kl 12:16 »
Det är precis ett sk slungdrev, som ska röra sig i horisontalplanet.

Eftersom jag nu har lärt mej byta detta lilla plastdrev och inte är nyfiken på att lära mej byta den stora kransen så kommer det beställas ett nytt i plast. Men man blir ju lite nyfiken när man hittar olika modeller på marknaden..
Det är aldrig för sent att ge upp.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

363 gäster, 4 användare
xaelanar, Hönshjärna, peterm, Be

* Forum

* Om tidningen Åter



-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser