Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Prissättning lammskinn  (läst 7775 gånger)

Helena1978

  • Inlägg: 24
    • Uppland
    • Familjen Holén hemsida
Prissättning lammskinn
« skrivet: 23 jan-15 kl 14:39 »
Hej,

Behöver ha råd om prissättning utav mina fårfällar som jag ska sälja. Det är från våra lamm 5 mån. Har kollat och pratat med en "hemslöjdsbutik" men hon kunde inte säga mer än att jag måste bestämma priset själv. Hon hade flera andra fällar till försäljning men dessa var större än mina samt att kvaliteten inte var lika. Mina är fluffiga (typ babyfårskinn) medans henne var mer kompakta och kortklippta. Svårt att förklara... :)
Det jag känner är att jag inte vill "dumpa" priserna för de som faktiskt lever på att sälja. Hade tänkt mig ett pris på 800 kr men jag känner spontant efter att ha varit inne hos henne att det är för lågt...
Har ni några tips? Ska nämligen visa och förhoppningsvis sälja ett ikväll, har inte sagt ett pris ännu, så tills dess måste jag ha bestämt mig.
Hedemorahöns, en dvärg kochin, två hundar, två barn

Elestorpet

  • Inlägg: 15
    • Skåne
SV: Prissättning lammskinn
« Svar #1 skrivet: 23 jan-15 kl 16:32 »
Hej!
Spontant tycker jag att om de är tvättbara skinn att du kan ta minst 1100kr för det vita och 1300-1500 för det grå. Det är storleken och jämnheten i färg som avgör. Dina skinn ser fina ut men kanske inte så stora - eller?
Jag har också precis börjat sälja skinn och jag sålde ett nu, fint ganska stort silvergrått lammskinn, tyvärr var där ett litet hål i ett "ben", men till kompispris 1500kr!  Lycka till!
Johanna

fjällfäll

  • Inlägg: 185
    • Härjedalen
    • Härjedalens Fjällfäll
SV: Prissättning lammskinn
« Svar #2 skrivet: 23 jan-15 kl 17:01 »
Det är inte bara storlek och jämn färg som avgör priset. Jämnstora  lockar och glans i pälsen har stor betydelse.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Prissättning lammskinn
« Svar #3 skrivet: 23 jan-15 kl 17:47 »
Är det någon som garvar själv? Vad är de ungefärliga omkostnaderna om man lämnar bort det och får dem garvade?

fjällfäll

  • Inlägg: 185
    • Härjedalen
    • Härjedalens Fjällfäll
SV: Prissättning lammskinn
« Svar #4 skrivet: 23 jan-15 kl 18:06 »
Att lämna skinn för beredning hos " de stora" i Tranås kostar  ca 200-300:-/st beroende på hur många skinn man har. Kromberedning eller EKO.
Andra mindre berederier tar  ca 400-500:- /st. Då kan man välja mellan veg. beredning, mineralberedning eller Mimosa/taraberedning ( en typ av barkgarvning). Alla små
berederier har inte alla dessa alternativ.
Detta är bara beredningspris, allt annat tillkommer.
« Senast ändrad: 23 jan-15 kl 18:43 av fjällfäll »

HannaPanna

  • Inlägg: 298
  • bonndräng med drömmar
    • Södermanland
SV: Prissättning lammskinn
« Svar #5 skrivet: 23 jan-15 kl 18:06 »
Vi skickade två stora tack-skinn till Tranås och med frakt turoretur blev priset 520 kr st. Så Ska man göra lite vinst på det (och alls få betalt för att noggrant flå,salta och skicka/hämta) så bör  man väl ta minst det dubbla. Speciellt om själva ullen är av bra kvalitet.
Kommer det en haj - simma fortare.

Helena1978

  • Inlägg: 24
    • Uppland
    • Familjen Holén hemsida
SV: Prissättning lammskinn
« Svar #6 skrivet: 23 jan-15 kl 21:39 »
En bekant till familjen ska få köpa ett. Har satt priset till 1000 kr/st förmodligen lite för billigt.
Att det ska vara lönsamt att sälja skinn, tror jag är svårt om man räknar med alla omkostnader som man har haft.
Till nästa säsong ska vi försöka köpa in en Gotlandsbagge så vi får renrasiga lamm.
Håller även på att driver en process mot Skatteverket då jag vill momsregistrera min hobbyverksamhet enligt omskrivningen i ML. Känns ju bra om man kan få tillbaka momsen på de kostnader vi har.
Skatteverket anser att en hobbyverksamhe aldrig kan och ska vara momspliktig, vilket jag anser att det ska vara när jag har (återkommande) försäljning.
Någon på hobbynivå som lyckat momsregistrerat verksamheten?
Hedemorahöns, en dvärg kochin, två hundar, två barn

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Prissättning lammskinn
« Svar #7 skrivet: 23 jan-15 kl 22:13 »
Har satt priset till 1000 kr/st förmodligen lite för billigt.

Håller även på att driver en process mot Skatteverket då jag vill momsregistrera min hobbyverksamhet enligt omskrivningen i ML. Känns ju bra om man kan få tillbaka momsen på de kostnader vi har.
Skatteverket anser att en hobbyverksamhe aldrig kan och ska vara momspliktig, vilket jag anser att det ska vara när jag har (återkommande) försäljning.
Någon på hobbynivå som lyckat momsregistrerat verksamheten?

Jaha.. vill du sälja skinnen för 1000kr inklusive eller exclusive moms? Är ju positivt att man slipper lägga på moms på det man säljer när man deklarerar "hobbyverksamhet", ifall man inte har några inköpskostnader på sitt hobbymaterial.
Mina får är på "hobbynivå" eftersom jag inte haft en krona i inkomst på dem, men jag deklarerar fåren tillsammans med jordbruket så jag drar av momsen.

Helena1978

  • Inlägg: 24
    • Uppland
    • Familjen Holén hemsida
SV: Prissättning lammskinn
« Svar #8 skrivet: 23 jan-15 kl 22:52 »
Jaha.. vill du sälja skinnen för 1000kr inklusive eller exclusive moms? Är ju positivt att man slipper lägga på moms på det man säljer när man deklarerar "hobbyverksamhet", ifall man inte har några inköpskostnader på sitt hobbymaterial.
Mina får är på "hobbynivå" eftersom jag inte haft en krona i inkomst på dem, men jag deklarerar fåren tillsammans med jordbruket så jag drar av momsen.
Hade jag inte haft några omkostnader för fåren, hade det varit positivt att inte sälja med moms. Men ska man gå enligt momslagen då ska man vara momsregistrerad oavsett resultat mm. Så i min sits där vi kommer att sälja ca 5 fällar om året fördelaktigast att vara momspliktigt.
I ditt fall hamnar "hobbyn" oavsett försäljning under lantbruket.
Hedemorahöns, en dvärg kochin, två hundar, två barn

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Prissättning lammskinn
« Svar #9 skrivet: 23 jan-15 kl 23:06 »
Ja, men deklarerar du som "hobbyverksamhet" så kanske 1000kr inkomst är ok för ett skinn, men säljer du samma skinn för 1000kr inkl moms får du ju bara behålla 800kr. Så om du frågar vad du ska sälja skinnen för så beror det ju på om du är redovisningsskyldig för moms eller ej.
Vanliga butiker brukar väl dubbla sina kostnader och sen lägga på momsen för att få fram sitt försäljningspris.

Helena1978

  • Inlägg: 24
    • Uppland
    • Familjen Holén hemsida
SV: Prissättning lammskinn
« Svar #10 skrivet: 23 jan-15 kl 23:29 »
Ni som säljer, momsar ni försäljningen?
Intressant att veta ;)
Hedemorahöns, en dvärg kochin, två hundar, två barn

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Prissättning lammskinn
« Svar #11 skrivet: 26 jan-15 kl 09:55 »
Ja, mina priser är inkl moms.
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Televinken

  • Inlägg: 21
    • Västergötland
SV: Prissättning lammskinn
« Svar #12 skrivet: 26 jan-15 kl 10:58 »
Generellt måste man våga ta betalt! Alldeles för många med får skänker bort sina produkter. I praktiken innebär det ju att man ger bort pengar. Det ger även en osund konkurrenssituation för de som faktiskt lever på sin verksamhet som måste slåss mot de som skänker bort sina hobbyproducerade varor.

Men nu till lite praktiska tips!
Vi tar fram ett grundpris för våra skinn med en formel; längd x bredd x faktor
För våra skinn från gotlandslamm använder vi faktorn 0,20. T ex ett skinn 100x80 cm:

100 x 75 x 0,20 = 1500 kr

Sedan lägger vi på för kvalitet på lock (0-200 kr) och färg (0-100 kr).  Normalt sett hamnar då priset på 1500-2000 kr för ett lammskinn. Priser inkl moms.
Vi har rätt så stora skinn och som sagt renrasiga gotlandsfår.
Om man anammar formeln gäller det att hitta sin egen faktor beroende på ras och var i landet man finns. Nära storstäder och i turiststråk ger så klart högre priser så det gäller ju att vara realistisk samtidigt.

Men framförallt våga ta betalt!


Lorita

  • Inlägg: 1136
    • Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
SV: Prissättning lammskinn
« Svar #13 skrivet: 26 jan-15 kl 21:21 »
Jag räknar med att mina omkostnader är 700 kr 700*2 = pris av vänner (1400) och ytterligare 400 kr för icke vänner.

Vilken färg och vilka skinn som folk tycker är vackrast det får dom själva avgöra, det är mina priser och dom tänker jag inte ändra på 
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

javill

  • Inlägg: 11355
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Prissättning lammskinn
« Svar #14 skrivet: 30 jan-15 kl 12:48 »
Sätter ett utgångspris på 2000:- på varje skinn sen dras det av eller läggs på beroende på bl a storlek, lock, glans, eventuella skador, jämnhet på färg och snygghet. Om det är berett som päls-, pläd- eller mattskinn spelar också in för prissättningen. Om det är ett skinn som jag själv älskar och skulle vilja behålla lägger jag på ett par hundra extra. Så fulskinnen går för 800-1000:- och snyggskinnen för upp till 2500:-. Alla priser är inklusive moms. Vi har renrasiga gotlandsfår.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Gilbert

  • Gäst
SV: Prissättning lammskinn
« Svar #15 skrivet: 02 feb-15 kl 18:37 »
Hur ser kvalitetsskillnaden ut mot typ ett från IKEA på 340 sek?

javill

  • Inlägg: 11355
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Prissättning lammskinn
« Svar #16 skrivet: 02 feb-15 kl 23:44 »
Hur ser kvalitetsskillnaden ut mot typ ett från IKEA på 340 sek?

Det beror ju på vad man lägger i begreppet kvalitet. Ett grått ikeaskinn kvalar inte in som fulskinn hos mig men, fyller ju en funktion för vissa kunder ändå. Alla färgas i samma nyans och skärs i samma form och produceras i Kina och frågan är hur djurhållning och djurhantering är där. Bryr man sig inte om det och man vill ha ett billigt skinn och tycker att ikeas skinn är ok ska man ju köpa ett sådant.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Televinken

  • Inlägg: 21
    • Västergötland
SV: Prissättning lammskinn
« Svar #17 skrivet: 06 feb-15 kl 14:31 »
Hur ser kvalitetsskillnaden ut mot typ ett från IKEA på 340 sek?

Precis som javill är inne på så finns det ju kvalitér som kanske inte kan ses med blotta ögat; djuhållning, kemikalieanvändning, kemikalierester, arbeten som skapas i närområdet, landskapsvård och biologisk mångfald.
Det ska man ju absolut trycka på när man säljer sina skinn.
När det sedan kommer till de skillnader som syns och känns är även de väldigt stora mellan ett skinn från IKEA och ett skinn från ett gotlandslamm. Vi har några IKEA-skinn (ja, vi skäms lite men det är gamla synder) och visst funkar det att ha till hundarna men har man väl jämfört med våra egna skinn är det som natt och dag. Skinnen från IKEA har heller inte hållt för tvättning på samma vis som de svenskberedda.

Såg förresten skinn på Granngården som förutom att de var kompakta som fodret på en Fristad-jacka även var ihopsydda av spillbitar och sedan skurna till formen av ett lammskinn. Men billiga var de!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

369 gäster, 3 användare
xaelanar, Tur-Johan, Hokuspokus

* Forum

* Om tidningen Åter



- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser