Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Impregnera med fermenterad näver?  (läst 1684 gånger)

JS

  • Inlägg: 88
Impregnera med fermenterad näver?
« skrivet: 03 jan-15 kl 21:28 »
Hittade det här på wikipedia. Söker jag på nått liknande på google kommer samma mening upp på flera olika siter. Men jag hittar ingen närmare info om hur man går till väga och vad det har för fördelar.

"Ground birch bark, fermented in sea water, is used for seasoning the woolen, hemp or linen sails and hemp rope of traditional Norwegian boats."

Med seasoning menas impregnering antar jag, inte kryddning? :)

Någon som vet nått mera om det?

torbjorn

  • Inlägg: 13759
    • Medelpad
SV: Impregnera med fermenterad näver?
« Svar #1 skrivet: 03 jan-15 kl 22:32 »
Hittar du kanske bättre information på motsvarande Wikipediasida på något annat språk än engelska?

rastafari

  • Gäst
SV: Impregnera med fermenterad näver?
« Svar #2 skrivet: 04 jan-15 kl 09:54 »
Interessant , har aldrig hört om det .
Vet att man täcker tak och utvinna tjära av näver - men fermentering det var något nytt för mig .
Våre kul att reda ut .

torbjorn

  • Inlägg: 13759
    • Medelpad
SV: Impregnera med fermenterad näver?
« Svar #3 skrivet: 04 jan-15 kl 10:42 »
Jag har kollat några få andra språk på Wikipedia och hittar ingenting om fermentering på någon annan sida än den engelskspråkiga. Just den texten saknar dessutom källhänvisning. Jag misstänker att det helt enkelt är någon som har fått något om bakfoten.

Däremot står följande på den nynorska sidan om björk:
Citera
Bjørkebork, laget under den kvite nevra, har vore brukt til garving og til barking av fiskegarn.
  http://nn.wikipedia.org/wiki/Bj%C3%B8rk

Om man ska googla vidare på saken så ska man nog använda norska sökord.

rastafari

  • Gäst
SV: Impregnera med fermenterad näver?
« Svar #4 skrivet: 04 jan-15 kl 10:52 »
Ok nu är jag med . Det handlar inte om näver utan det lager som ligger under.
I det lager fins garvsyra som i granbark sälg bl.a som man kan koka ur och använder vid vegetabilisk garvning av skin .

jörmundur

  • Inlägg: 459
    • Medelpad
SV: Impregnera med fermenterad näver?
« Svar #5 skrivet: 04 jan-15 kl 11:11 »
fermentering kan också menas surning/rötning gissar jag.

fermented fish = surströming på svenska
Bor på en gård med dotter, Älskar skog o åker. pysslar med smide,Timmring, hantverk, slöjd, choklad,, Vänner, Hundar, Höns, vatten o naturen.....
God mat, musik, valmet 604, lite odling.
http://www.youtube.com/watch?v=vC_c87xJwvc


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

417 gäster, 3 användare
Finskakillen, Nina W, hofboss

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser