Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Slakt av lamm  (läst 4552 gånger)

caradan

  • Inlägg: 4
    • Västergötland
Slakt av lamm
« skrivet: 28 nov-14 kl 13:00 »
HEJ
Vad får man för lamm när man slaktar dem?
Vid vilken ålder/vikt ska de slaktas för att ge mest betalt?

pettson

  • Inlägg: 130
  • Månskensbonde som gärna vill ha mer tid hemma
    • Skåne
    • www.bodilsbod.se
SV: Slakt av lamm
« Svar #1 skrivet: 28 nov-14 kl 14:42 »
Vad du får för köttet beror på ett gäng variabler. Skall slakteriet köpa köttet får du inte så mycket men du slipper en del besvär. Vi tar tillbaka allt kött från slakteriet och säljer till vänner och bekanta. Vi tar i år 85 - 90 kr/kg för helt eller halvt styckat lamm.
När de slaktas beror på när de föddes. På hösten är det många som slaktar. Till påsk är det mycket färre som slaktar och då kan man få mer betalt. Men det kostar ju att ge lammen mat. Enligt en definition är lamm lamm tills de tappar mjölktänderna.
Vid vilken vikt du slaktar beror på vilken ras du har. Köttfår hamnar lite högre i vikt än pälsfår.
Lycka till!
Bor i en glänta i skogen med fru, barn, gotlandsfår, leicesterfår, gökfärgade maranhöns, isbar, blommehöns, pärlhöns & katter.
Meningen med livet är inte vad Du gör för Dig själv. Meningen med livet är vad Du gör för andra!

Skogsola

  • Gäst
SV: Slakt av lamm
« Svar #2 skrivet: 29 nov-14 kl 22:42 »
 Vikten ska ligga mellan 15 och 30 kilo med 23 som det optimala. Priset varierar från 30 kr/ kilo i oktober till bortåt det dubbla på våren.

Erica

  • Inlägg: 422
    • Gästrikland
    • alsjöbergets kennel
SV: Slakt av lamm
« Svar #3 skrivet: 30 nov-14 kl 07:40 »
Vikten styrs också av vilken ras du har o vad för sorts beten o kraftfoder du har. Skogsolas vikter skulle inte mina gestrikefår komma upp i :)  Jag har lammning på våren o slaktade i oktober o tyngsta lammet vägde 12,5 kg slaktad. Visst kan jag spara dem över vintern o få högre vikter, men pga platsbrist går inte det. Tveksamt om de skulle komma upp i mer än ca 16 kg slaktvikt o kostnaden att hålla dem o arbetet gör det inte värt besväret känner jag.
Gift, två barn,
Gotlandskaniner G 677, Svensk Pälskanin G 45, Mellerudskaniner M677
Gestrikefår G 1720 samt dvärgvädurar

Skogsola

  • Gäst
SV: Slakt av lamm
« Svar #4 skrivet: 30 nov-14 kl 08:36 »
 Till husbehov funkar det med tolv kilos lamm men slakteriet betalar skräppris för allt under 15 kg. Så det går knappt att hålla de gamla allmogeraserna för kommersiell drift.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

290 gäster, 3 användare
xaelanar, isa, Palle500

* Forum

* Om tidningen Åter



- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser