Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  bismak efter slakt  (läst 6286 gånger)

aston_sol

  • Inlägg: 237
    • Småland
bismak efter slakt
« skrivet: 12 nov-14 kl 07:51 »
Har just slaktat lamm för första gången. Tyckte det gick över all förväntan. När jag nu skulle stycka kände jag en lite stickande lukt på framförallt ett av lammen jag styckat. jag provstekte filen vilken även den luktade lite. Vid provsmakning smakade det riktigt illa. Alltså verkligen illa. Inte någon diskret bismak utan tydligt äckel. Det luktar inte ruttet och köttet ser fint ut. Luktar mer stickande.
 
Vad kan ha gått snett. De har hängt i ca 35dygnsgrader. Har försökt vara försiktig med kontakt med ullen mot köttet(och ullen har defenitivt inte varit i kontakt med filén.). Tarmarna var hela vid urtagning. Kan ha läkt några droppar urin. Kan det vara det?

Är det något annat man måste tänka på när man slaktar lamm?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14375
    • Östergötland
SV: bismak efter slakt
« Svar #1 skrivet: 12 nov-14 kl 09:28 »
Brunst, om det var en bagge, kan ge stark smak. Stek lite av levern så luktar det fint i köket ;)

Själv har jag fått några får som smakade, och framför allt luktade, som om vommen legat spräckt i bukhålan. Men det var inte i allt kött utan bara det som gränsade till buken (filen ligger nära). Kom på att det förmodligen berodde på foderbyte strax innan slakt. Slaktade lite sent, så de hade fått ensilage ::)

javill

  • Inlägg: 11356
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: bismak efter slakt
« Svar #2 skrivet: 12 nov-14 kl 09:37 »
Urin kan nog spela in. Ull är ju också en nackdel om det kommer i kontakt. Har du använt samma kniv hela tiden så kan någon smak ha följt med kniven. Själv gillar jag lamm skarpt men, har lite svårt för den typiska lammsmaken. Den som fett och talg brukar smaka mycket av så jag putsar alltid köttet noga innan jag lagar.  :)
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

aston_sol

  • Inlägg: 237
    • Småland
SV: bismak efter slakt
« Svar #3 skrivet: 12 nov-14 kl 15:04 »
Jag minstänker att baggen brunstade. Han var ivartfall mycket sugen på att för sina gener vidare dagarna innan slakt. Några andra tecken på brunst att se efter? Slaktar ni aldrig brunstade baggar?
Baggen hade precis gått över till hö. Kan det verkligen ge sådan bismak? Det var verkligen oätligt.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14375
    • Östergötland
SV: bismak efter slakt
« Svar #4 skrivet: 12 nov-14 kl 19:11 »
Hö brukar nog inte ge omställningssmak, men brunstande handjur smakar speciellt :P

aston_sol

  • Inlägg: 237
    • Småland
SV: bismak efter slakt
« Svar #5 skrivet: 12 nov-14 kl 19:19 »
Låter ni bli att slakta om ni tror att baggen brunstar?

PantaRei

  • Gäst
SV: bismak efter slakt
« Svar #6 skrivet: 12 nov-14 kl 19:47 »
Baggar brunstar inte, hos vissa fårraser är baggarnas vilja till sexuell aktivitet årstidsbunden, hos de flesta är de lika redo året om. Tackor brunstar, hos en del raser året om hos andra under hösten. När baggar träffar brunstande tackor så påverkas så klart deras hormoner men det lär inte påverka köttsmaken. En del handjur har en stark smak, andra inte, exakt vad detta beror på vet man inte men det är genetiskt betingat och hänger ihop med könshormonerna. Det är också stor skillnad på köttsmak mellan raser, något att tänka på om man tycker att lamm smakar för mycket. I bibeln finns det anvisningar om att man ska äta/offra det förstfödda från alla djur, om man skippar den religösa tolkningen så är det för att man ska veta vilka djur som ger välsmakande avkommor och vilka man inte ska avla på.   

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14375
    • Östergötland
SV: bismak efter slakt
« Svar #7 skrivet: 12 nov-14 kl 20:05 »
Visst, det är tackorna som brunstar, och släpper till årstidsbundet hos bl a gutar, men har du en bagge bland dem så lär han smaka illa.

Har bagglamm som gått avskilda en stark smak, slumpvis, som okastrerade grisar kan ha? Jag är dåligt påläst, men har inte drabbats själv eller hört talas om någon som drabbats när man har bagglammen för sig. Men nu för tiden när jag bara har några får och slarvar med avskiljningen har jag fått ett bagglamm som smakade brunst.


Henrik Uddemar

  • Inlägg: 629
    • Gotland
SV: bismak efter slakt
« Svar #8 skrivet: 12 nov-14 kl 21:14 »
Vanligare är att djuret varit sjukt när det slaktades.

Slaktade två fula efterkomlingar (bagglamm) förra sommaren/hösten och det köttet gick inte att äta.
De gick för sig själva i ett par veckor innan slakt, att de växte dåligt under lång tid borde varnat tillräckligt för att strunta i att slakta dem.
Bagglamm (och baggar för all del) skickas till slakteriet alla tider på året, inte minst så här års och jag har aldrig hört talas om att slakteriet skulle ha något problem med brunstsmak.
Är inte längre aktiv på Alternativ.
Nås på henrik.uddemar@gmail.com eller 0733-368438

blizzard

  • Inlägg: 661
SV: bismak efter slakt
« Svar #9 skrivet: 12 nov-14 kl 22:04 »
35 Dygnsgrader kan ju i praktiken betyda nästan vad som helst.
Hur många dygn och vilken temperatur hängde djuret?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14375
    • Östergötland
SV: bismak efter slakt
« Svar #10 skrivet: 12 nov-14 kl 22:17 »
Misstänker att du funderar på om baggen surnat, blizzard. Den lukten är inte trevlig, kanske kan beskrivas som stickande, men jag har aldrig smakat sådant fårkött...

aston_sol

  • Inlägg: 237
    • Småland
SV: bismak efter slakt
« Svar #11 skrivet: 12 nov-14 kl 22:24 »
Den hängde ca 3.5 dygn o en ungefärlig medeltemperatur på 10grader. Tror verkligen inte att den surnat. Däremot kan baggen ha varit sjuk. Han vägde mindre än de andra jag slaktade o vi har haft våra misstankar att något har varit tokigt med honom, han gick mycket för sig själv o såg lite "stabbig" ut.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14375
    • Östergötland
SV: bismak efter slakt
« Svar #12 skrivet: 12 nov-14 kl 22:29 »
Låter som att Henriks gissning var den bästa. Sjuka djur har jag bara ätid två som jag vet om. En tjur med ledinflamation i ett knä, och en tacka som hade reumatism. Båda smakade OK.

blizzard

  • Inlägg: 661
SV: bismak efter slakt
« Svar #13 skrivet: 13 nov-14 kl 01:09 »
Ja det är ju svårt att svara på.Slakten är ju viktig och minsta lilla misstag kan ju bli märkbart längre fram.10grader är ju förhållandevis hög temp om det kommit oönskade bakterier där de inte ska vara.
Men att "pellar" eller övrigt sjuka skulle smaka dåligt har jag ingen erfarenhet av , då jag aldrig tagit reda på något sådant.Jo "pellar"
och de har då aldrig smakat dåligt,utan de är ju bara småa.
Har dock svårt att tro att sådant ska smaka dåligt.

Bättre lycka nästa gång...

daniel70

  • Inlägg: 271
    • Gotland
SV: bismak efter slakt
« Svar #14 skrivet: 13 nov-14 kl 22:06 »
Kan mycket väl vara urinen. Har lyckats med det själv en gång och det både luktade och smakade riktigt illa. Det enda som inte var dåligt var stekarna (hängde i bakbenen). Ett tips för att undvika detta nästa gång är att du sköljer av lammet ordentligt med vatten av bra kvalitet.

hustran

  • Inlägg: 1803
SV: bismak efter slakt
« Svar #15 skrivet: 14 nov-14 kl 19:15 »
Vi har ngn gång upplevt detsamma. Då på tacklamm. Så brunstiga tackor kan smaka illa. Tänk på brunstiga gyltor.....blääää.

zeina66

  • Inlägg: 1051
    • Värmland
SV: bismak efter slakt
« Svar #16 skrivet: 15 nov-14 kl 08:00 »
Man bör inte slakta baggar om man har brunstiga tackor på samma gård.
När tackorna brunstar reagerar baggarna och deras hormoner jobbar för fullt !! Jag har gutefår, tackornas brunst är årstids bunden och väldigt tydlig, därmed slaktar jag före brunst, senast 10 oktober eller efter brunst, ca 10 januari. Mina baggar oavsett ålder mellan 6 mån - 3 år har aldrig smakat illa.

Även om du får urinspill på insidan så ger det inte smak i köttet om du snabbt sköljer av med vatten.
Däremot ger urinen smak om du har brunstiga tackor som "lockar" baggens testosteron  ;)
Inte heller tussar av ull ger hemska smak på köttet - i så fall får du gnida in ullen i köttet, vem gör det?

Du hängde köttet i bra temp tillräckligt länge - lamm behöver dock inte hänga mer än ett dygn. Finsmakare påstår att lamm smakar bättre om det får hänga längre men jag har inte märkt nån skillnad.
Äldre djur får dock hänga 40 dygnsgrader här.  :)
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

348 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser