Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Slaktavfall  (läst 4653 gånger)

elsasigne

  • Inlägg: 3
    • Ångermanland
Slaktavfall
« skrivet: 07 nov-14 kl 14:57 »
Stämmer det att om man slaktar ett lamm hemma för eget bruk så ska slaktavfallet skickas för destruktion? Lantbrukstjänst ska ha 150 kr per kg + stoppavgift på 745 kr. Det blir dyrt kött! 

bladhis

  • Inlägg: 365
    • Västergötland
    • www.prastakvarna.se
SV: Slaktavfall
« Svar #1 skrivet: 07 nov-14 kl 15:55 »
Så är det nog ja, tror kg priset är missuppfattat, hoppas jag. Stopp avgiften låter ju dyr men rimlig.

nordtravare

  • Inlägg: 265
    • Medelpad
SV: Slaktavfall
« Svar #2 skrivet: 07 nov-14 kl 18:10 »
det mesta går att ge hunden.Skulle inte tro att speciellt många skickar på "kadaverdiciplin"

Byracka

  • Inlägg: 1561
    • -
SV: Slaktavfall
« Svar #3 skrivet: 07 nov-14 kl 18:19 »
Nej dom flesta gräver nog ner det utan att fråga men det finns människor som av för mig oklara anledningar plikttroget följer alla påbud från myndigheter.

Vad jag kan se är numera hemslakt undantaget ifrån detta.
http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/produkterfrandjur/animaliskabiprodukter.4.67e843d911ff9f551db80002182.html
http://www.jordbruksverket.se/download/18.37e9ac46144f41921cd22715/1403524227228/Nedgr%C3%A4vning+140604.pdf
Men om det även omfattar maginnehåll/gödsel lyckas inte jag utläsa.
Föreslår att du skickar ett mail där du räknar upp allt ni och era djur inte har för avsikt att äta från djuret och frågar om du kan gräva ner detta eller lägga i soptunnan istället.
I princip allt utom mag/tarminnehåll är per definition dugligt som livsmedel eller foder.

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Slaktavfall
« Svar #4 skrivet: 07 nov-14 kl 18:59 »
De flesta gräver ner resterna på gödselhögen..
Fjäderfän och kaniner

elsasigne

  • Inlägg: 3
    • Ångermanland
SV: Slaktavfall
« Svar #5 skrivet: 07 nov-14 kl 19:47 »
Ja, kilopriset var fel, det är drygt 3 kr. Men det är stoppavgiften jag reagerade på. Hittade dock inte att hemslakt är undantaget annat än slaktbiprodukter från djur som slaktats på det ursprungliga jordbruksföretaget för privat konsumtion i det egna hushållet och som ska användas för hushållets egna sällskapsdjur. Och så finns ett undantag i norrlands inland.

bladhis

  • Inlägg: 365
    • Västergötland
    • www.prastakvarna.se
SV: Slaktavfall
« Svar #6 skrivet: 08 nov-14 kl 07:11 »
Där slog du nog huvudet på spiken!

FårEtt

  • Inlägg: 51
    • -
SV: Slaktavfall
« Svar #7 skrivet: 18 nov-14 kl 17:46 »
Kokt fårskalle, lungmos, inlagda klövar, korvar i naturligt fjälster, eget ister i leverpastejen.
Många gammaldags delikatesser finns det att konsumera.
Inspiration kan också hämtas i andra länder där t.ex. testiklar är dyr festmat.
Har man tillräckligt stora hundar så torde problemet vara löst.

Citera
I princip allt utom mag/tarminnehåll är per definition dugligt som livsmedel eller foder.
Enligt vår slaktare så är mjälten riskavfall som ska destrueras.
Om jag förstått rätt så är mag/tarminnehållet  slaktavfall som måste skickas iväg, istället för att ex. komposteras.
Förmodligen är det olagligt att spilla blod på marken vid avlivningen också...

Som jag förstår reglerna så går det i princip inte att komma undan kadaverbil även om man använder varenda ätbar bit i hushållet.
I verkligheten vet nog "alla" att det "fuskas". Det jag själv är noga med är att göra det på ett ansvarsfullt sätt. Dvs. dumpa på en plats som är miljömässigt lämplig, inte riskera smittöverföring eller vattenförorening etc. Framför allt att inte locka rovdjur.

Jag är väldigt nyfiken på om någon har råkat ut för att kommunen har tagit upp frågan vid en inspektion.

Och hur höga är beviskraven på vad man har ätit...
Om du tillagar maten men sedan inte äter allt, har det då omvandlats till matavfall som får lämnas i kommunens bruna tunna?

Tiomilaskogen

  • Inlägg: 279
    • Dalarna
SV: Slaktavfall
« Svar #8 skrivet: 18 nov-14 kl 19:34 »
Jag tömmer innehållet i tarm och mage på potatislandet och gräver ner det. Det hade ju blivit skit så småningom i alla fall.  Det som inte går att koka hund/kattmat av gräver jag ner i gödselstacken.  På den gamla goda tiden fanns det något som kallades benstamp. Då krossades benen till pulver och användes till jordförbättring. Det var i "forntiden" då kretsloppet fungerade. Av jord är du kommen och till jord ska du åter bli säger prällen i kyrkan. Så får det bli.

hallstabonden

  • Inlägg: 231
SV: Slaktavfall
« Svar #9 skrivet: 18 nov-14 kl 23:40 »
Och i gödselstacken,eller Kasa som vi säger i Jämtland,där är avfallet brunnet och borta tämligen fort


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

346 gäster, 3 användare (1 dolda)
xaelanar, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser