Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Slakt och bevara skinnen?  (läst 3536 gånger)

mli79

  • Inlägg: 541
    • Skåne
Slakt och bevara skinnen?
« skrivet: 06 nov-14 kl 20:49 »

Jag har tre gamla gutetackor som än så länge frodas fint. Jag funderar nu på hur man ska göra för att kunna ta tillvara på dem när de är så gamla att det är dags för slakt. Jag är inte intresserad av att lasta till slakteri, och inte heller att bereda några skinn själv hemma... Om de slaktas på gården, kan man köra iväg med kadaver någonstans som kan stycka till hund (finns en efterfrågan hos bekanta) och som kan ta tillvara på skinnen? Skinnen ska jag ha till hästvagnen när jag kör på vintern, de behöver inte vara "fina" för inomhusbruk.
Bor på gård med man, barn, hundar, katter, ponnys, ardenner,  gutefår, höns och minigrisar.

exilbonde

  • Inlägg: 65
  • All utveckling beror på nyfikenhet och lathet.
    • Jämtland
SV: Slakt och bevara skinnen?
« Svar #1 skrivet: 06 nov-14 kl 22:51 »
Hundmat får du sälja eller ge bort, det är bara kött till human konsumtion att det krävs besiktigade slaktanläggning. Om du inte vill bereda skinnen själv får du väl skicka dom på beredning, och få det gjort ordentligt, det skulle vara syn om så fina skinn om du inte skulle kunde ha dom inne  :)
Har lämnat kvinna fårgård och hund på annat håll i landet för ett jobb, så därför ingen djur, men säkert en mening om det mesta ;)

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Slakt och bevara skinnen?
« Svar #2 skrivet: 06 nov-14 kl 22:53 »
Hemslakt är väl det bästa..ta hjälp av en kunnig person..slakta i lugn och ro..köttet äter du själv..inälvor och det du inte själv äter maler du och ger till hunden.. Skinnet saltas och skickas till beredning...
Fjäderfän och kaniner

Gilbert

  • Gäst
SV: Slakt och bevara skinnen?
« Svar #3 skrivet: 20 feb-15 kl 20:53 »
När ni skickar skinn till beredning, var skickar ni dem då?

Många tar flera hundra per skinn 400-500 är inte ovanligt.

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
Fjäderfän och kaniner

Televinken

  • Inlägg: 21
    • Västergötland
SV: Slakt och bevara skinnen?
« Svar #5 skrivet: 21 feb-15 kl 15:05 »
Eller
http://www.tranas-skinn.se/prislista.html
om man vill ha beredning i Sverige!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

322 gäster, 4 användare (1 dolda)
xaelanar, Be, Björkris

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser