Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Problem med Electrolux Assistent N10 (bilder, film)  (läst 10064 gånger)

Pansarharry

  • Inlägg: 3
    • Västmanland
Problem med Electrolux Assistent N10 (bilder, film)
« skrivet: 19 okt-14 kl 22:35 »
Hej.
Hoppas på att det finns någon elektronikkunnig här som eventuellt kan hjälpa mig att fixa denna klenod.
Fick i år mala älgfärsen i en inlånad KitchenAid kändes som någon leksak hämtad från barnrummet. Vilken skillnad det var!!!
Så min N10 måste lagas.

Problemet är att den inte vill gå när man vrider på "timern". Den går skapligt på första fjädrande läget men även lite startproblem där.
Vredet för hastighet verkar vara ok när motorn väl går.

Lägger in några bilder och ett filmklipp så ni kan se hur den beter sig.
Håller tummarna för att någon kan hjälpa mig.

Video --> https://www.dropbox.com/s/omnntoku5ogfbbx/Video.mp4?dl=0









torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Problem med Electrolux Assistent N10 (bilder, film)
« Svar #1 skrivet: 20 okt-14 kl 10:09 »
Börja med att byta de spruckna plastingjutna Rifa-kondensatorerna på hastighetsregleringens kretskort. Jag tror det finns beskrivet i en tidigare tråd om Assistenter här.
Se till att köpa nya kondensatorer av s k X2-godkänd typ (alltså avsedda för nätspänning och egentligen tänkta som störningsskydd), med samma kapacitans som de gamla.
När en sån där kondensator har spruckit så får luftens fuktighet fritt tillträde till innanmätet och då får den hög läckström med tiden, så småningom kan värmeutvecklingen göra att den tar eld.

Beträffande problem med timern så har jag för mig att den kan krångla om styva kablar bryter flatstiften snett på den. Man kan säkert också tänka sig att den har blivit full med mjöl och annat damm med tiden och kräver en isärplockning och rengöring.

Pansarharry

  • Inlägg: 3
    • Västmanland
SV: Problem med Electrolux Assistent N10 (bilder, film)
« Svar #2 skrivet: 20 okt-14 kl 13:15 »
Hej.
Tackar för snabbt svar.
Såg att dom kondensatorerna så dåliga ut i skalet. Kanske skulle försöka byta dom om jag får fart på den.
Känner mig inte super på lödning men kanske inte är så pillrigt på denna.

Finns helt klart spår av mjöl i den ;D
Sprutade lite kontaktrengöring i det timervredet. Skall testa att plocka bort/isär det och rengöra noggrannare.

Pansarharry

  • Inlägg: 3
    • Västmanland
SV: Problem med Electrolux Assistent N10 (bilder, film)
« Svar #3 skrivet: 21 okt-14 kl 20:33 »
Nu har jag plockat isär timervredet. Gick lätt att skruva isär det. Var förvånansvärt rent och fint inuti det. Slipade ändå rent kontaktytor och smörjde urverket. Maskinen beter sig precis lika nu efter att jag skruvat tillbaka det.

Var väldigt lätt att se hur det skulle fungera och är nu nästan säker på att det är någon annanstans som felet sitter.   

reparatörulf

  • Inlägg: 1
    • Östergötland
SV: Problem med Electrolux Assistent N10 (bilder, film)
« Svar #4 skrivet: 10 dec-16 kl 17:19 »
Hej
Är det någon som vet vad det är för kondensator som sitter i motorn på en Elektrolux assisten mod: N10 Prodno: 910 110 serieno: 104 8739?
Min har brunnit och kastat ut delar av folien samt höljet så att det är svårt att tyda beteckningen

sída 1;
??????
PZB4002/13 står det men vad som står ovanför den texten är borta.


Ovansida:
???? u (micro) F (?) X
2 x 4700 pF (b) Y

sida 2:
fo 4,5 MHz
och en bild på en brygga med tre kondensatorer.
Kan någon säga vilken reservdel som passar och var man kan köpa den?
.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Problem med Electrolux Assistent N10 (bilder, film)
« Svar #5 skrivet: 10 dec-16 kl 22:10 »
Det är en störningsskyddskondensator. Bor man långt från grannar som kan ha synpunkter på radio- och tv-störningar så är det bara att plocka bort den.  Annars sitter motsvarande kondensatorer i t ex nästan vilken dammsugare eller borrmaskin som helst.

https://www.elfa.se/sv/xy-kombination-150-nf-275-vac-kemet-pzb300mc23r30/p/16565220?q=XYkombination&sort=Price:asc&page=1&origPos=1&origPageSize=50&simi=97.17
bör fungera utmärkt, även om den har tråd istället för ringkabelsko för jordanslutningen.

britbike

  • Inlägg: 1
    • Västergötland
SV: Problem med Electrolux Assistent N10 (bilder, film)
« Svar #6 skrivet: 11 dec-18 kl 14:30 »
Det är en störningsskyddskondensator. Bor man långt från grannar som kan ha synpunkter på radio- och tv-störningar så är det bara att plocka bort den.  Annars sitter motsvarande kondensatorer i t ex nästan vilken dammsugare eller borrmaskin som helst.

https://www.elfa.se/sv/xy-kombination-150-nf-275-vac-kemet-pzb300mc23r30/p/16565220?q=XYkombination&sort=Price:asc&page=1&origPos=1&origPageSize=50&simi=97.17
bör fungera utmärkt, även om den har tråd istället för ringkabelsko för jordanslutningen.

Hej
Två kompleteringsfrågor,
1, när man tar bort störningsskyddskondensator hur gör man med anslutningarna? jag menar de två som är anslutna till ändarna kondingen inte jorden. Skall de bara hänga fritt utan att kopplas till något eller  skall ändarna kopplas ihop?
2, Skall resistorn sitta bredvid kvar, jag är inte säker på att den är hel för jag får inget utslag. den verkar vara på 22MOhm och min mätare klarar 2Mohm.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Problem med Electrolux Assistent N10 (bilder, film)
« Svar #7 skrivet: 11 dec-18 kl 16:05 »
Låt anslutningarna hänga fritt och isolera dem med t ex eltejp eller krympslang så de inte kan ställa till med något.
Motståndet kan tas bort, det är till för att ladda ur kondensatorn efter avstängning.

Trond

  • Inlägg: 1
    • Norge
SV: Problem med Electrolux Assistent N10 (bilder, film)
« Svar #8 skrivet: 20 feb-23 kl 13:28 »
Hej
Är det någon som vet vad det är för kondensator som sitter i motorn på en Elektrolux assisten mod: N10 Prodno: 910 110 serieno: 104 8739?
Min har brunnit och kastat ut delar av folien samt höljet så att det är svårt att tyda beteckningen

sída 1;
??????
PZB4002/13 står det men vad som står ovanför den texten är borta.


Ovansida:
???? u (micro) F (?) X
2 x 4700 pF (b) Y

sida 2:
fo 4,5 MHz
och en bild på en brygga med tre kondensatorer.
Kan någon säga vilken reservdel som passar och var man kan köpa den?
.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Problem med Electrolux Assistent N10 (bilder, film)
« Svar #9 skrivet: 20 feb-23 kl 20:25 »
Se inlägg #5 i denna tråd.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

588 gäster, 4 användare (1 dolda)
polyamorista, xaelanar, Schnurrbart

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser