Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  slakteri  (läst 2552 gånger)

Miss Evil

  • Inlägg: 253
    • Skåne
slakteri
« skrivet: 16 sep-14 kl 10:55 »
Hej! Behöver er hjälp! Har försökt få klarhet i vad som gäller angående slakt återtag och försäljning.
Bor i norra skåne och har tänkt slakta på ett mindre slakteri ( om det finns ) Och sen ska köttet säljas i en liten lantbutik i Lundområdet.
Vilka lagar gäller? Som jag förstått det får jag bara köra djuren max fem mil utan att ha utbildning osv. Hur gör vi sen för att få det godkänt till butik? Måste man då ha kylbil?
Hur gör ni? Vet ni reglerna kring detta? Jordbruksverket hade väldigt kryptiska svar angående transport och att det var mitt eget omdömme som gällde!!
Har ni tips på något trevligt inte för dyrt slakteri som jag skulle kunna använda mig av. Mvh Linda
månskensbonde med man, son, hund, katt, kor, får, getter o kaniner. Bor på en helt underbar plats omgiven av hagar o bokedungar. Försöker att leva i nuet.

HannaPanna

  • Inlägg: 298
  • bonndräng med drömmar
    • Södermanland
SV: slakteri
« Svar #1 skrivet: 16 sep-14 kl 12:56 »
har slakteriet möjlighet att vaccumpacka köttet direkt efter styckning så är det inga som hellst problem att sälja det direkt från gården eller var du vill. ska du packa själv måste du hålla livsmedelsverkets krav... Ska det säljas i butik måste det nog märkas med bästföre och ett batchnr så att köttet är spårbart om det dyker upp smitta eller liknande.

att ta cerifikat för att få transportera djur är inte så betungande, hade du tänkt att bara slakta ett fåtal åt gången och kan kan köra dem själv är det väl ett alternativ värt att tänka på.
Kommer det en haj - simma fortare.

HannaPanna

  • Inlägg: 298
  • bonndräng med drömmar
    • Södermanland
SV: slakteri
« Svar #2 skrivet: 16 sep-14 kl 12:58 »
Sök upp "lantkäk" på facebook och hör med dom tjejerna hur dom gjort med tillstånd osv.
dom tar återtag på allt kött och säljer vidare via en liten gårdsbutik precis som du vill göra.
Kommer det en haj - simma fortare.

Miss Evil

  • Inlägg: 253
    • Skåne
SV: slakteri
« Svar #3 skrivet: 16 sep-14 kl 14:43 »
tack så mycket :)
månskensbonde med man, son, hund, katt, kor, får, getter o kaniner. Bor på en helt underbar plats omgiven av hagar o bokedungar. Försöker att leva i nuet.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

349 gäster, 2 användare
xaelanar, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser