Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  assistent, hastighetsjusteringen paj..laga?  (läst 3772 gånger)

eriks

  • Inlägg: 253
    • -
    • www.sundmansmide.se
assistent, hastighetsjusteringen paj..laga?
« skrivet: 30 aug-14 kl 18:34 »
har en köpt en gammal kenwood major...en riktig favvoritmaskin.

men det är något slitet med hastigheten., den är graderad från 1-8-max
det trista är att den startar väldigt snabbt, sen ökar den bara upp till nivå 3-4. sen ökar den inget mer mellan 4an och 8-max.
det resulterar i ett mycket smutsigt kök och ett slöseri på mjöl.

går det att få ordning på. kontaktsprej?


tack på förhand Erik

torbjorn

  • Inlägg: 13745
    • Medelpad
SV: assistent, hastighetsjusteringen paj..laga?
« Svar #1 skrivet: 30 aug-14 kl 21:28 »
Nu vet jag inte hur hastighetsregleringen är gjord på en Kenwood.

Men om vi antar att det är en enkel "elektronisk" regulator med en s k triac, ungefär som en vanlig dimmer (och i Electrolux assistenter från 70- talet och framåt), så skulle det nog vara en bra början att avsyna kretskortet och rengöra det om det är mycket smutsigt och har tecken på att det har varit krypströmmar och liknande problem. Eventuella varmgångna (brända) komponenter bör bytas. Vissa typer av kondensatorer kan dra åt sig fukt med tiden och börja fungera dåligt, om du kan lägga upp en bild på kretskortet kan jag tala om om det finns några misstänkta saker där.

Men det kan också vara någon helt annan typ av hastighetsreglering - t ex med ett rörligt tredje kol i motorn.

eriks

  • Inlägg: 253
    • -
    • www.sundmansmide.se
SV: assistent, hastighetsjusteringen paj..laga?
« Svar #2 skrivet: 31 aug-14 kl 13:06 »
tog en bild, kanske inte så lätt att se.

en annan grej med maskinen är att den för ett jädra liv. jag har skruvat isär och rengjort alla växlar och kuggar samt gett dom nytt fett. det har hjälpt en del men jag tycker allt att den fortfarande låter lite mycket...något knep om det?

torbjorn

  • Inlägg: 13745
    • Medelpad
SV: assistent, hastighetsjusteringen paj..laga?
« Svar #3 skrivet: 03 sep-14 kl 21:49 »
Verkar det som om hastighetsvredet påverkar någonting mekaniskt i motorn?
Om du kör maskinen isärplockad, kan du se om det gnistrar onormalt mycket vid kolen eller om gnistbildningen ändrar sig med vilken hastighet du försöker ställa in?

När det gäller oljud från köksmaskiner så råkade jag för några år sedan på en elvisp som lät riktigt illa och det hjälpte inte med smörjning. Det visade sig att orsaken var gammalt hoptorkat smörjfett på plastkugghjul som hade blivit segt ungefär som kontaktlim. Den blev inte tyst förrän jag hade tvättat bort alla rester av det gamla fettet och sedan smort med nytt fett.

Tänk på att självsmörjande glidlager INTE får smörjas med fett, där är det bara ren tunnflytande mineralolja (t ex ATF, hydraulolja eller symaskinsolja) som gäller. Fett sätter igen porerna i det sintrade materialet och förstör de självsmörjande egenskaperna. Likaså får man inte använda "patentoljor" som innehåller t ex teflon, molybdendisulfid, grafit eller liknande.

eriks

  • Inlägg: 253
    • -
    • www.sundmansmide.se
SV: assistent, hastighetsjusteringen paj..laga?
« Svar #4 skrivet: 04 sep-14 kl 21:38 »
Ok, tack.    Angående hastigheten så verkar det som att reglaget flyttar "kondensatorerna?" upp och ner, alltså hela plattan dom sitter på rör på sig när man vrider på ratten. Har gjort rent och sprayat lite elektronik cleaner på. Det
 hjälpte inte. Tack

torbjorn

  • Inlägg: 13745
    • Medelpad
SV: assistent, hastighetsjusteringen paj..laga?
« Svar #5 skrivet: 05 sep-14 kl 07:39 »
Kan det tänkas att det sitter någon form av mekanisk regulator med centrifugalvikter på motoraxeln, och att man påverkar den genom att flytta hela ändplattan på motorn? I så fall skulle grundfelet kunna vara att något har kärvat ihop i de roterande delarna av den anordningen.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

728 gäster, 1 användare
Lillskiten

* Forum

* Om tidningen Åter



- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser