Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bondbönor  (läst 1340 gånger)

Kanin-Eva

  • Inlägg: 785
    • Dalarna
Bondbönor
« skrivet: 06 aug-14 kl 18:17 »
Vet inte riktigt om min fråga hör hemma här eller under odling men jag kör här.

Har för första gången odlat bondbönor i år och idag skördade jag ett tiotal baljor på prov. Bönorna smakar helt ok råa men jag har förvällt och även tagit bort skalet. Då är det kanongoda! Men jag är lite konfunderad, förmodligen för att jag inte alls har koll på bondbönor och hur de ska se ut.

Skalet var förvånansvärt tjock men det antar jag är i sin ordning, eller..? Känns som om halva bönan (ärtan) försvinner när jag skalar. Sedan var bönan innanför skalet skarpt grön, som gröna ärtor. Jag hade förväntat mig en ljusgrön ärta/böna som går mot vitt när den är helt mogen (som det beskrivs på Runåbergs sida). Är det bönan med skalet på som beskrivs så? Sorten heter Witkiem.

Har jag skördat för tidigt? Har läst att man kan vänta till baljorna torkar och blir svarta om man ska torka bönorna. Jag hade tänkt att frysa in mina nu i år (de vi inte äter direkt, förstås) men det kanske är bästa att vänta längre ändå? Eller så blir det två olika produkter, de färska gröna omogna som de jag skördade nu och de mogna som skördas senare?

Någon som använt bondbönor mycket kan kanske hjälpa till att räta ut några av frågetecknen i mitt huvud :P.
Lever min dröm på världens vackraste plats med min man, kaniner, hundar, höns och odlingar.

välås

  • Inlägg: 2
    • Ångermanland
SV: Bondbönor
« Svar #1 skrivet: 06 aug-14 kl 18:32 »
Hej.

Kan inte tillföra så mycket men jag odlar exakt samma sort som du ifrån runåbergs, första året. Mina ser ut precis som du beskriver och jag tycker de är utsökta, vackra också. De är nog helt i sin ordning och du kan skörda nu eller senare, ska bli spännande och se hur de ter sig som mer mogna.
Lena


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

1161 gäster, 10 användare (4 dolda)
javill, Tur-Johan, peterm, von tratt, Högnemobon, Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter



Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser