Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Två frågor om lammlåda  (läst 6165 gånger)

MagnusH

  • Inlägg: 219
    • Västergötland
Två frågor om lammlåda
« skrivet: 06 mar-14 kl 22:16 »
Jag köpte en lammlåda ikväll, och har två frågor. Skall ta det med försäljaren också, men vill ha lite "alternativ" feedback.:-)

1) Han sa att det var 15 kg kött, jag fick en förpackad låda. Kom hem och vägde den, den vägde 12,9 kg. Lurad, eller har köttet torkat eller är det något som försvinner på vägen?
2) Köttet var grillstyckat, dvs 9 kg skivor och 4 kg färs. Att lammkotletten är uppe till höger ser jag, men vad är det andra? "Grillskivor" kanske räcker, men det är ju kul att veta. :-)

« Senast ändrad: 06 mar-14 kl 23:09 av MagnusH »

Opicina

  • Inlägg: 99
  • Assisterande trådurspårare
    • Uppland
SV: Två frågor om lammlåda
« Svar #1 skrivet: 06 mar-14 kl 23:37 »
Ta med vågen nästa gång.
Hanlon's razor: Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity.

javill

  • Inlägg: 11356
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Två frågor om lammlåda
« Svar #2 skrivet: 06 mar-14 kl 23:41 »
När man köper hel låda brukar man betala för helfall, alltså vad djuret väger innan man börjar stycka. Vid styckningen försvinner en hel del ben, lite senor och annat, speciellt när man styckar med färs. Så jag gissar det är så i detta fallet.

Om allt är skivat, så lär det vara bog, stek och kanske hals som du fått i skivor också.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

javill

  • Inlägg: 11356
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Två frågor om lammlåda
« Svar #3 skrivet: 06 mar-14 kl 23:45 »
En del tar betalt för vad delarna verkligen väger men, då får man oftast ett högre kilopris istället.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

MagnusH

  • Inlägg: 219
    • Västergötland
SV: Två frågor om lammlåda
« Svar #4 skrivet: 07 mar-14 kl 06:47 »
Javill, det var det jag hoppades skulle vara förklaringen, skall ändå ringa och kolla. 120:-/kg vilket då skulle motsvara 140:-/kg efter slakt så att säga. Fick inget kvitto.

Hur är det, hur väger slakteriet köttet, misstänker att de är de som packar i lådor? Är det vikten före styckning som de anger?

javill

  • Inlägg: 11356
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Två frågor om lammlåda
« Svar #5 skrivet: 07 mar-14 kl 08:06 »
Javill, det var det jag hoppades skulle vara förklaringen, skall ändå ringa och kolla. 120:-/kg vilket då skulle motsvara 140:-/kg efter slakt så att säga. Fick inget kvitto.

Hur är det, hur väger slakteriet köttet, misstänker att de är de som packar i lådor? Är det vikten före styckning som de anger?

På mitt slakteri väger de kropparna när de hänger och innan det styckas och stoppas i lådor. Men, man kan få det styckat, vakuumpackat och vägt också fast till ett annat pris. Om man vill ha färs brukar styckningen bli lite dyrare på slakteriet eftersom det är betydligt mer jobb.
Om du vill ha kvitto av din säljare så be om det. De som slaktat vitt brukar sköta sin bokföring.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

MagnusH

  • Inlägg: 219
    • Västergötland
SV: Två frågor om lammlåda
« Svar #6 skrivet: 07 mar-14 kl 08:36 »
Köttet låg löst i en stor plastpåse, medan färsen var vakuumpackad. Har du kollat hur mycket det skiljer sig ungefär i vikt före styckning och på resultatet?

Nej, har inget behov av kvitto. Jag vet inte hur vanligt det är med svartförsäljning om man annonserar på nätet. Kan tänka mig att det är svårt i längden att klara sig undan SKV!

Tack för info, precis vad jag letade efter!

javill

  • Inlägg: 11356
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Två frågor om lammlåda
« Svar #7 skrivet: 07 mar-14 kl 09:09 »
Har kollat för länge sen och minns inte exakt. Men, tycker inte drygt två kg ben mm låter mycket om man styckar för färs. Om man vill göra egen buljong kan man be och få med benen. Vårt slakteri är glada att bli av med benen eftersom de måste betala för att bli av med dem.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

MagnusH

  • Inlägg: 219
    • Västergötland
SV: Två frågor om lammlåda
« Svar #8 skrivet: 07 mar-14 kl 09:40 »
Verkar som frågan har kommit upp tidigare.

http://www.alternativ.nu/index.php?topic=114779.0

Ex.

  • Inlägg: 761
    • -
SV: Två frågor om lammlåda
« Svar #9 skrivet: 07 mar-14 kl 10:01 »
Det där är en gammal (o)vana att sälja köttet på slaktvikten. Förr gjorde man nästan alltid det och en del envisas med att fortsätta. Många är de som förlorat kunder som precis som du vägt, och inte fått ihop det. Jag vet en som blev så knäckt av hela uppståndelsen så han la ner hela köttförsäljningen.
Jag har svårt att se nåt motiv mer än att det är kul att kunna sätta ett lägre kilopris. Det låter ju betydligt billigare, men man får då ofta lägga på 25% för att komma upp i ett pris som går att jämföra med t.ex kött i butik. Köper man ett kilo kött i butik så betalar man ju för ett kilo, inte 1,3.

Mycket bättre att sälja köttet på den vikt som faktiskt finns i lådan.
Kan man inte göra det med mandelmassa, så ska man låta bli.

javill

  • Inlägg: 11356
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Två frågor om lammlåda
« Svar #10 skrivet: 07 mar-14 kl 10:26 »
Jag tillhör dem som har ovanan att sälja på helfallsvikt. Gör det för att det är enklare. Annars får jag betala extra till slakteriet för att få det styckförpackat och kunden får ta det som det är alternativt packa om det eftersom jag inte kan packa det själv. Å andra sidan tar jag lägre betalt för just helfall och inget annat. Det gäller bara att upplysa kunden om vad de betalar för så är det inget problem.
Har köpt nötkött som varit styckepackat 1/2 och 1/4 och det är ju värdelöst att betala extra för det eftersom jag ändå måste packa om det. Vem gör av med 10 eller 5 kg färs på ett bräde eller ryggbiff och entrecote ostyckat och som väger flera kilo?
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

renee d

  • Inlägg: 408
SV: Två frågor om lammlåda
« Svar #11 skrivet: 07 mar-14 kl 14:57 »
Jag var totalt "lost förste gång jag fik slaktet her i Jämtland. Har jobbet med får 25 år i Denmark. Der köber kunden hjärte, lever och ben med köttet.
  Også vägten. Jeg ved cirka hur mycket et levende lam är (störrelse och märke på rykken) Men her är slaktekroppen ca. 2 kilo mindre end i Denmark! Kan det bero på att luften är tort heroppe?

Macke

  • Inlägg: 23
SV: Två frågor om lammlåda
« Svar #12 skrivet: 08 mar-14 kl 16:35 »
När jag säljer lammlådor så tar jag bara betalt för det som är i lådan! Allt annat är lurendrejeri tycker jag. Och det är synd att inte alla kan hålla sig till samma sätt så att det inte blir så komplicerat med prissättningen.
Tycker ju att om du betalt för 15 kg så borde du fått med " det som är bortputsat ".

hallstabonden

  • Inlägg: 231
SV: Två frågor om lammlåda
« Svar #13 skrivet: 09 mar-14 kl 14:21 »
Jag tar också betalt för hela lammet! Säljer styckat packeterat och klart. Dock så säljer jag hela lår,hela bogar,rygg och sadel med benen i. Nederdel av benen(lägg) samt slaksidor och halskött gör jag färs av. Skickar alltid med buljongben. Samt slaktputsen. På ett 18-20 kg lamm brukar det bli ungefär 1,5-2 kilo puts. Detta skickar jag med till kund. Dels så dom kan kontrollväga och använda putsen till fågelmat. Om lammet har lite för mycket fett inne i kroppen efter sidorna,samt lite väl mycket över ryggen,då tar jag bort ganska mycket av detta innan jag väger den slutliga vikten till kunden,likaså njurarna avlägsnas. Dessa brukar ju av någon anledning flera låta sitta kvar om dom säljer hela djur till kund utan styckning.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

358 gäster, 3 användare
xaelanar, alternaiv, Alicia.johansson

* Forum

* Om tidningen Åter



- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser