Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Förstörda skinn vid beredning  (läst 5869 gånger)

hallstabonden

  • Inlägg: 231
Förstörda skinn vid beredning
« skrivet: 25 feb-14 kl 21:03 »
Hej! Har nyss fått tillbaka mina skinn från beredning! Men gisses så besviken jag vart! 10 st mattskinn har berederiet förstört för mej! Långa revor i skinnen som dom sytt ihop, det värsta skinnet had 50. Cm revor flera stycken som dom sytt ihop!! Sedan flera skinn med typ 15-30 cm revor. Tre eller fyra skinn räknade dom av. Sedan fick jag betala för resterande 7 som dom förstört!! Dessa skinn är ju mer eller mindre osäljbara!! Påpekade detta när chefen på berederiet ringde upp mej,jag förklarade att detta ger mej en förlust på över 11 tusen kr i försäljningsvärde. Men detta kunde ju inte dom betala mej!! Det var ju liksom inte deras problem!! Det han skyllde på var att skinnen var porösa!!! Vilket jag anser är rent nonsens!! Någon fler som varit ute för detta?? Långa hopsydda revor?? Det dom kunde sträcka sig var att betala tillbaka beredningskostnad på 1181kr!! Frågan är hur faan kan man skicka tillbaka sönderslitna hopsydda skinn,och sedan ta betalt för detta utan att höra av sig först!
En sak är dock säker till Donniaskinn skickar jag inte så mycket som en ullbit mer!!
« Senast ändrad: 25 feb-14 kl 21:54 av hallstabonden »

Kajsa

  • Inlägg: 231
    • Blekinge
SV: Förstörda skinn vid beredning
« Svar #1 skrivet: 25 feb-14 kl 21:31 »
Tack för att du delar med dig av det här tråkiga resultatet av beredningen av dina skinn. Det hjälper oss andra att inte få samma chock då vi skickar iväg våra skinn till beredning.
Jag har tidigare också använt mig av Donnia, men efter att skinnen mjällade av sig från baksidan så slutade jag skicka dig. Numera bereds våra skinn hos ett litet graveri i Flygsfors. Lite dyrare än Donnia men resultatet har hitintills varit bra!

bladhis

  • Inlägg: 365
    • Västergötland
    • www.prastakvarna.se
SV: Förstörda skinn vid beredning
« Svar #2 skrivet: 26 feb-14 kl 05:55 »
Måste faktiskt ta Donnia i försvar! Har använt dem i två år nu och det har funkat klockrent. Är du helt säker på att det inte är slaktskador? Till mig ringde de och samrådde med mig om vad vi skulle glra med ett antal skinn som hade surskador. Surskadorna är ju mitt eget fel och jag hade mina aningar. Just mattskinnen kan jag tänka mig blir endel påfrestningar på vid beredning. Donnias service med mottagarfrakt är faktiskt jättebra.  580 kr för frakt tur o retur för 20 skinn.

hallstabonden

  • Inlägg: 231
SV: Förstörda skinn vid beredning
« Svar #3 skrivet: 26 feb-14 kl 07:26 »
Nog vet jag att det inte är slaktskador!!här används kniven minimalt då skinnen dras av!!
har slaktat och avpälsat djur samt saltat skinn i snart 30 år,så nog vet jag hur detta skall göras!!

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Förstörda skinn vid beredning
« Svar #4 skrivet: 26 feb-14 kl 09:37 »
Jag har tidigare också använt mig av Donnia, men efter att skinnen mjällade av sig från baksidan så slutade jag skicka dig.

Det där "mjällandet" är slipdamm när de har slipat ner köttsidan på skinnet. Det försvinner så småningom! Jag har använt Donnia i 20 år och aldrig haft problem... :-[ Superservice.
Tråkigt med dina skinn!!!
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

zeina66

  • Inlägg: 1051
    • Värmland
SV: Förstörda skinn vid beredning
« Svar #5 skrivet: 27 feb-14 kl 00:30 »
Hej..vilken otur med skinnen.. :(

Jag har skickat till Donnia i flera år och är särskilt nöjd med de tvättbara mattskinnen. En gång ringde de för att fråga om ett särskilt skinn då de ville försäkra sig om att jag fyllt i följesedeln rätt efter mina önskemål.

Donnia har alltid varit mkt vänliga & tillmötesgående  :)
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

getalina

  • Inlägg: 7186
  • Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
SV: Förstörda skinn vid beredning
« Svar #6 skrivet: 27 feb-14 kl 01:01 »
Tycker du kan prata med dessa å höra vad du kan få för hjälp o råd.

http://www.arn.se/

tesåpa

  • Inlägg: 203
    • Skåne
SV: Förstörda skinn vid beredning
« Svar #7 skrivet: 27 feb-14 kl 16:11 »
Tycker du kan prata med dessa å höra vad du kan få för hjälp o råd.

http://www.arn.se/


ARN är bara för konsumenter.

Solblom

  • Inlägg: 93
    • Västergötland
    • Tvågårdar
SV: Förstörda skinn vid beredning
« Svar #8 skrivet: 01 mar-14 kl 18:55 »
Trist med skinnen! Men hur många % av skinnen brukar ha skador? Vi skickade 6 st förr året till Tranås, inga skador. I år skickade vi 15 st och 4-5 st hade små hål när vi fick tillbaka dem, som 5-kronor, på ungefär samma ställe. Inte skador från slakt eller narvskador, utan helt klart från beredningen. Någon hade de lyckats sy ihop.
De jag pratar med säger att man får räkna med att ca 25 % av skinnen får någon skada vid beredningen. Men är det inte konstigt att man ska betala fullt pris för beredningen då?
K

asjoh108

  • Inlägg: 45
    • Uppland
SV: Förstörda skinn vid beredning
« Svar #9 skrivet: 13 mar-14 kl 22:03 »
Vi har också fått tillbaka från donnia precis. Inga problem med skador. Däremot känns mattskinnen mycket mjukare och tunnare i skinnet. Som om de är slitna. Kan förstå om det går hål lättare i dem.

Vårt problem är snarare att våra får inte passar till mattskinn (finull). Jättesynd för de som lyckats blir fantastiska.

RandomGirl

  • Inlägg: 22
    • Västergötland
SV: Förstörda skinn vid beredning
« Svar #10 skrivet: 18 mar-14 kl 22:41 »
Vad var det för ras på de porösa skinnen?

gransmala

  • Inlägg: 102
  • "Livet är en strid."
    • Småland
    • Gransmåla Lantgård
SV: Förstörda skinn vid beredning
« Svar #11 skrivet: 19 mar-14 kl 18:45 »
Har hört att Donnia inte bereder i Sverige utan att alla skinn skickas till Balkan för beredning. Någon annan som hört detta?
-"Det är tur att dom i sta´n inte vet hur bra vi har det på landet, för då hade vi inte råd å bo här."

javill

  • Inlägg: 11356
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Förstörda skinn vid beredning
« Svar #12 skrivet: 19 mar-14 kl 20:37 »
Har hört att Donnia inte bereder i Sverige utan att alla skinn skickas till Balkan för beredning. Någon annan som hört detta?

Så är det.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

fjällfäll

  • Inlägg: 185
    • Härjedalen
    • Härjedalens Fjällfäll
SV: Förstörda skinn vid beredning
« Svar #13 skrivet: 20 mar-14 kl 08:20 »
Jag har skickat skinn till Donnia i flera år. Har vetat hela tiden att skinnen bereds i Bosnien.
För mej är det viktigast att skinnen blir bra, och servicen hos Donnia är toppen.

  Har tidigare använt mej av Tranås Skinn några gånger med katastrofalt resultat.
Ena gången klippte de ner mina fina,långhåriga (absolut inte toviga) Åsenskinn, 15 st, utan att diskutera detta med mej först.
Andra gången fick jag de flesta skinn (Åsen och Klövsjö) utbytta mot vaddiga köttras. När jag ringde och klagade så sa de att det var mina skinn de skickat till mej.
Jag frågade då hur jag kunnat få 5 olika märknummer i skinnen i samma sändning. Det hade dom inget svar på.

  Appropå porösa skinn,som delar sig i "två lager"...  Jag syr mycket i olika sorters skinn och har bara sett denna företeelse hos Gotlandsskinn vid några tillfällen.
Det beror nog inte bara på maskinberedning, för jag har berett många olika sorters skinn för hand och även då har detta hänt någon gång just med Gotlandsskinn.

 
« Senast ändrad: 20 mar-14 kl 10:01 av fjällfäll »

javill

  • Inlägg: 11356
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Förstörda skinn vid beredning
« Svar #14 skrivet: 20 mar-14 kl 09:37 »
Jag har gotlandsfår och har ofta fått flåskador från slakteriet. Jag påpekar varje år att de måste vara mer försiktiga. Ett skinn som är tunt eller skadat redan innan beredning löper stor risk att skadas än mer i beredningen. Gotlandsfåren är ju avlade på fina pälsar men, även tunnare hudar eftersom man inte vill att en färdig päls som kanske består av fem-sex skinn ska väga för mycket.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

gransmala

  • Inlägg: 102
  • "Livet är en strid."
    • Småland
    • Gransmåla Lantgård
SV: Förstörda skinn vid beredning
« Svar #15 skrivet: 21 mar-14 kl 18:54 »
Väntar själv på 13 skinn från Tranås. Ska jag bli orolig nu?
Ville välja dom eftersom allt görs i Sverige.
-"Det är tur att dom i sta´n inte vet hur bra vi har det på landet, för då hade vi inte råd å bo här."

Lars-Göran

  • Inlägg: 743
  • Torup
    • Halland
SV: Förstörda skinn vid beredning
« Svar #16 skrivet: 21 mar-14 kl 19:17 »
Har bara berett 6 skinn hos donnia och tyvärr eller om det var otur så var det hål på 2 st.
Fick 100 kr rabatt när jag ringde och klagade .
Lite svår sits när kunden har valt ut skinn före slakt och nästan betalt och 3 -4 månader senare så får man hem dem och så är det 1-2 hål .
Inte kul alls och förlusten blir mycket högre än 100 kr.
Lars
Fåraherde på "fritiden"  55 blandrastackor

javill

  • Inlägg: 11356
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Förstörda skinn vid beredning
« Svar #17 skrivet: 21 mar-14 kl 22:54 »
Väntar själv på 13 skinn från Tranås. Ska jag bli orolig nu?
Ville välja dom eftersom allt görs i Sverige.

Tranås har jag aldrig haft problem med. Så tycker inte du behöver oroa dig. :)
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

341 gäster, 4 användare
xaelanar, alternaiv, Alicia.johansson, Henrik Karlsson

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser