Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:   spannmålsutsäde  (läst 5032 gånger)

Lidhem

  • Inlägg: 164
  • Livet på landet, det enda som är bra
    • Östergötland
    • LidhemsGrönt
spannmålsutsäde
« skrivet: 15 feb-14 kl 13:24 »
Vi funderar på att prova att odla eget spannmål, vi har ca 2000kvm,hur mycket kan det gå åt?, och framför allt var köper man utsäde,
Någon som vet?,
Tacksam för svar,
LIDHEM
Månskensbonde med make, tre barn, 2 kattungar, ett gäng Kindahöns, blandisar, myskisar, Gotlandskaniner, Gutefår, Linderödsgrisar och ett antal bin http://lidhemsgront.blog.se/

sydtobak

  • Inlägg: 773
  • Skogstorpare
SV: spannmålsutsäde
« Svar #1 skrivet: 15 feb-14 kl 13:51 »
Vi funderar på att prova att odla eget spannmål, vi har ca 2000kvm,hur mycket kan det gå åt?, och framför allt var köper man utsäde,
Någon som vet?,
Tacksam för svar,
LIDHEM
Vilket lokalt utsädesbolag som helst har de flesta sorter som kan passa i ditt område. Själv har jag även använt vanlig hel fodersäd som utsäde. Funkar det också. När det gäller mängder brukar jag gå på en gammal lantmannabok. Bifogar ett klipp från den.
Min bästa ägodel är min vedspis!

Lidhem

  • Inlägg: 164
  • Livet på landet, det enda som är bra
    • Östergötland
    • LidhemsGrönt
SV: spannmålsutsäde
« Svar #2 skrivet: 16 feb-14 kl 20:43 »
Tack för klippet tyvärr förstod vi inte hur vi skulle läsa ut antal kg utsäde per kvm.
Eftersom vi är nybörjare inom detta område vet vi inte heller vad som är lokalt utsädesbolag. Något exempel?,/
Lidhem
Månskensbonde med make, tre barn, 2 kattungar, ett gäng Kindahöns, blandisar, myskisar, Gotlandskaniner, Gutefår, Linderödsgrisar och ett antal bin http://lidhemsgront.blog.se/

sydtobak

  • Inlägg: 773
  • Skogstorpare
SV: spannmålsutsäde
« Svar #3 skrivet: 16 feb-14 kl 21:04 »
Tack för klippet tyvärr förstod vi inte hur vi skulle läsa ut antal kg utsäde per kvm.
Eftersom vi är nybörjare inom detta område vet vi inte heller vad som är lokalt utsädesbolag. Något exempel?,/
Lidhem
Alla mängder är beräknade per ha, som är 10 000m2. Det innebär att dina 2000m2=0,2ha.
Så ta alla mängder x 0,2 så får du ut mängden. Men skall du handså så kan du nog lägga till 10%
Min bästa ägodel är min vedspis!

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: spannmålsutsäde
« Svar #4 skrivet: 16 feb-14 kl 21:49 »
Hur ska säden användas? Hur ska den skördas och tröskas?

2 ton/ha = 2000 kg/ha = 2 hg/m2
200 kg/ha = 20 g/m2

2000 m2 är 1/5 hektar. Så dela alla hektarsiffror med 5 för att få vad som mycket ungefär gäller på 2000 m2. Dock bara användbart om ni ska odla samma säd på hela ytan.

Lidhem

  • Inlägg: 164
  • Livet på landet, det enda som är bra
    • Östergötland
    • LidhemsGrönt
SV: spannmålsutsäde
« Svar #5 skrivet: 18 feb-14 kl 21:30 »
Tack för räkneuppgifterna, nu ska vi bara hitta utsäde oxå,
LIDHEM
Månskensbonde med make, tre barn, 2 kattungar, ett gäng Kindahöns, blandisar, myskisar, Gotlandskaniner, Gutefår, Linderödsgrisar och ett antal bin http://lidhemsgront.blog.se/

nittonhundranittiosex

  • Inlägg: 525
  • Fler bevarare bör hålla lantraser och kulturhöns
    • Gotland
SV: spannmålsutsäde
« Svar #6 skrivet: 24 feb-14 kl 12:46 »
Lågt räknat så bör du få 5.5 ton/ha  :)
Genbanksanslutna Gotlandshöns (med och utan roskam), Torparhöns, Blekingeankor. Snart även Smålandshöns och Gotlandskaniner

Mrsmad

  • Inlägg: 23
    • Småland
SV: spannmålsutsäde
« Svar #7 skrivet: 06 mar-14 kl 20:58 »
Hej.
Några år sen jag köpte utsäde men finns inte det fortfarande på lantmännen/granngården.
Vanlig havre fungerar utmärkt som utsäde och är mycket billigare men jag har för mig att man inte får använda det för sådd Men reglerna kan ju ha ändrats och är det bara hobby odling kan du nog köpa en säck fodersäd.
Fungerar ju dock bara med havre..
Vete och råg måste man nog köpa "riktigt" utsäde till.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: spannmålsutsäde
« Svar #8 skrivet: 06 mar-14 kl 21:21 »
Javisst. Man ska alltid först fråga vad reglerna säger. Det är det viktigaste. Att fråga vad som fungerar och hur det fungerar är mycket krångligare och dessutom mindre viktigt. Gör som reglerna säger så blir det inga problem.

sydtobak

  • Inlägg: 773
  • Skogstorpare
SV: spannmålsutsäde
« Svar #9 skrivet: 07 mar-14 kl 08:06 »
Vete och råg måste man nog köpa "riktigt" utsäde till.
Och varför då? De gånger jag använt fodersäd till utsäde har det iaf fungerat utomordentligt.
Min bästa ägodel är min vedspis!

Mrsmad

  • Inlägg: 23
    • Småland
SV: spannmålsutsäde
« Svar #10 skrivet: 08 mar-14 kl 15:36 »
jag trode bara att det inte fanns det som foder  ;D. har bara fodrat med havre  ::)

sydtobak

  • Inlägg: 773
  • Skogstorpare
SV: spannmålsutsäde
« Svar #11 skrivet: 10 mar-14 kl 09:38 »
jag trode bara att det inte fanns det som foder  ;D. har bara fodrat med havre  ::)
Hel vete har aldrig varit något problem att få fatt i. Råg däremot är lite svårare. Jag löste det själv genom att köpa några påsar hel råg från Saltå Kvarn. Nu, efter ett par år, får jag så pass mycket att jag kan lägga undan eget utsäde.
Min bästa ägodel är min vedspis!

lilla e

  • Inlägg: 7
    • Dalarna
SV: spannmålsutsäde
« Svar #12 skrivet: 30 maj-14 kl 22:58 »
sår du (foder)vete så finns det 2 varianter, vårvete som sås på våren och höstvete som sås på hösten och skördas nästa år. På fodersäcken står det nog inte vilken variant det är.

Utsäde kan du köpa på någon lokal kvarn eller som foder på granngården.

Jonsey

  • Inlägg: 27
    • Östergötland
    • Blogg
SV: spannmålsutsäde
« Svar #13 skrivet: 06 jun-14 kl 06:48 »
Lidhem? Vart i Östergötland bor du? I Skänninge finns Forsbecks. Tror minsta säcken är 20kg. Jag fick dock från provodlingsavdelningen för en fikakassa-peng.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

489 gäster, 1 användare
Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser